fitness

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

fitness

#1 , 28 mei 2018 05:04

vriendin van mij heeft blijkbaar een fitness abonnement aangegaan.

op zich geen probleem, zij wilt dit ook betalen, als het moet.

blijkbaar is er iets verkeerd gelopen, normaal zou dit via domiciliëring gaan, maar de rekeningnummer is of was nooit ingevuld geweest. (was toen zij zich inschreef de bankkaart niet bij)

nu deze dame heeft een vrij drukbestaan, en dacht omdat de rekening nummer niet was ingevuld geweest, dat zij onder dit contract van 3 maanden vanaf was.

blijkt nu dat zij verplicht wordt om 21 keer te komen sporten binnen de 3 maanden om onder dit abonnement onderuit te geraken.

kan een fitness centrum dit eisen? staat wel op de voorwaarde, en blijkbaar kan zij op 1 maand die zij nu nog heeft die 18 resterende beurten niet doen, en kan ze daarom ook niet onder dit abonnement zolang zij geen 21 keer geweest is binnen de 3 maanden.
graag raad, groetjes lachertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2018 14:59

kan een fitness centrum dit eisen?
Da's een vreemde eis. Da's als een abonnement hebben bij de NMBS en de NMBS die dan eist dat je dagelijks de trein neemt. :roll: .
staat wel op de voorwaarde,
Wat staat er letterlijk in de voorwaarden?
en blijkbaar kan zij op 1 maand die zij nu nog heeft die 18 resterende beurten niet doen,
Staat er ook in die voorwaarden hoe lang een "beurt" moet duren? Kan ze daar niet binnenwandelen, haar fitnessbeurt laten registreren, en het meteen terug afbollen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#3 , 28 mei 2018 19:28

is een soort garantie dat men na 3 maanden van dit abonnement kan stopzetten.

er staat het volgende,
garantie: als de klant aan al de voorwaarde heeft voldaan en de voedingscursus volledig heeft gevolgd, dan pas heeft de klant het recht om het contract na deze start periode op te zeggen.
deze garantie kan enkel ingeroepen worden na 20 trainingen en voor de aanvang van de 21ste training.

Er staat ook ergens dat de klant erkent dat sporten belangrijk is voor zijn gezondheid.
met dit contract verbindt hij of zij zich zo wel naar het sportcentrum als naar zich zelf om regelmatig te sporten.

en wat nu? is dit echt rechts geldig? en moet zij echt 3 maanden betalen en zorgen dat zij 20 trainingen doet? kan zij bv haar dochter laten gaan? die heeft het niet breed, maar zou goed zijn voor haar.

graag raad,

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2018 10:32

Ik heb een beetje de indruk dat die clausule voorwaarden bevat om het contract VROEGTIJDIG op te zeggen. Als de klant niet aan die voorwaarden voldoet, zal deze de NORMALE opzeg moeten doen. Straat daarover niets in het contract?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#5 , 31 mei 2018 08:58

nee, dit is in mijns inzien bedoeld om dit contract zolang mogelijk te laten lopen, komt op 79€ per maand.

men kan dit contract pas opgezegd krijgen als men 21 keer komt sporten en anders blijf je je blauw betalen


en ik betwijfel of dit wel wettelijk is

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

#6 , 31 mei 2018 08:59

er staat alleen dat men verplicht is 21 keer te komen fitnessen en dat indien men dit niet doet een jaar abonnement heeft

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2018 13:34

Kan wettelijk zijn: een jaarcontract, maar met de "gunst" om sneller op te zeggen, als je ook effectief een aantal keer komt fitnessen. Ik vrees dat het ofwel gaan fitnessen, ofwel een jaarabonnement is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 31 mei 2018 14:44

Men kan niemand verplichten om iets te doen!
Hoogstens kan men 21 beurten aanrekenen binnen die drie maanden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mjers
Berichten: 1788

#9 , 31 mei 2018 15:35

Men kan niemand verplichten om iets te doen!
Hoogstens kan men 21 beurten aanrekenen binnen die drie maanden.
Neen, maar als zij aan die voorwaarden wil voldoen zal ze toch moeten gaan.

Geen zin? Uiteraard geen probleem, maar dan betaal je het volledige jaar.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 31 mei 2018 16:11

Men kan niemand verplichten om iets te doen!
Hoogstens kan men 21 beurten aanrekenen binnen die drie maanden.
Neen, maar als zij aan die voorwaarden wil voldoen zal ze toch moeten gaan.

Geen zin? Uiteraard geen probleem, maar dan betaal je het volledige jaar.
Ze kunnen geen fysische aanwezigheid verplichten om het contract te stoppen.
En zij kunnen al zeker niet verplichten om (onder dwang?) oefeningen te komen doen
want dat is dat slavernij. En dat is verboden!

Ik heb dus de grootste twijfels dat het zo letterlijk is geformuleerd of bedoeld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 31 mei 2018 16:22

Ik denk dat je nog es goed moet lezen wat hier al gezegd werd, Thomas.

Ze kunnen idd niemand verplichten om te komen fitnessen of wat dan ook.
Ze kunnen echter WEL bepaalde gunsten verlenen als aan bepaalde voorwaarden voldaan is.
Bijvoorbeeld de gunst om makkelijker / vroeger /... op te zeggen als je al in zekere mate van het abonnement gebruik hebt gemaakt.
Zolang je zonder aan deze voorwaarden te voldoen op een wettelijk aanvaarde manier kan opzeggen - bvb de opzeg bij een jaarcontract - zie ik hier niks verkeerd in.

Niemand kan je verplichten om 10 broodjes in dezelfde broodjeszaak te eten, en niemand kan je verplichten om daarbij telkens je klantenkaart te geven. Maar als je een gratis broodje wil krijgen, moet je wel aan hun voorwaarden voldoen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mjers
Berichten: 1788

#12 , 31 mei 2018 19:49

Men kan niemand verplichten om iets te doen!
Hoogstens kan men 21 beurten aanrekenen binnen die drie maanden.
Neen, maar als zij aan die voorwaarden wil voldoen zal ze toch moeten gaan.

Geen zin? Uiteraard geen probleem, maar dan betaal je het volledige jaar.
Ze kunnen geen fysische aanwezigheid verplichten om het contract te stoppen.
En zij kunnen al zeker niet verplichten om (onder dwang?) oefeningen te komen doen
want dat is dat slavernij. En dat is verboden!

Ik heb dus de grootste twijfels dat het zo letterlijk is geformuleerd of bedoeld.
Thomas, ik vermoed dat je het een en ander mislezen hebt...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jun 2018 09:40

Men kan niemand verplichten om iets te doen!
Zoals hierboven gezegd verplichten ze tot niets, maar dan kan je ook geen beroep doen op de "gunstvoorwaarde" om vervroegd op te zeggen.

Binnen een contract kan je WEL verplichten om iemand iets te laten doen, als ze daardoor recht hebben op iets extra. Dit gebeurt dagdagelijks. Denk maar aan arbeidscontracten: als je recht wil hebben op je loon, MOET je komen werken. Idem hier: als je recht wil hebben om VERVROEGD op te zeggen, MOET je een aantal keren komen fitnessen zijn. Zie je af van uw recht om vervroeg op te zeggen? Geen probleem, dan kom je niet fitnissen en zeg je je contract gewoon na een jaar op. Aan jou de keuze...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 01 jun 2018 11:17

Nergens lees ik dat het een contract is van 1 jaar. Wel een contract waarbij
men minstens 21 beurten volgt.
TS is absoluut niet duidelijk over hoe dat letterlijk in het contract staat. Met 21 beurten wordt dan ook volgens mij bedoeld dat men minsten voor 21 beurten spendeert.
Zoals ik het lees wil TS die nooit iets heeft betaald er gratis vanaf komen....

TS moet maar eens meedelen of het betalen van de prijs van 21 beurten contractueel niet volstaat. Dat is niet duidelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2018 11:42

Nergens lees ik dat het een contract is van 1 jaar.
Neen, over de looptijd van het contract heeft de TS nog niets gezegd.
Wel een contract waarbij
men minstens 21 beurten volgt.
Neen, dit heeft hij ook niet gezegd. Hij heeft gezegd dat er een mogelijkheid is om na drie maanden op te zeggen, op voorwaarde dat er 21 beurten gedaan zijn. Maar zoals hierboven gezegd, gaan we er van uit dat dit gaat om een MIOGELIJKHEID tot vervroegd opzeggen. De exacte looptijd van het contract weten we niet op dit moment.
TS is absoluut niet duidelijk over hoe dat letterlijk in het contract staat. Met 21 beurten wordt dan ook volgens mij bedoeld dat men minsten voor 21 beurten spendeert.
TS heeft inderdaad nog niet genoeg info gegeven. Maar die 21 beurten heeft te maken met de vervroegde opzeg. Men kan immers nooit eisen om 21 beurten te doen om het contract op te zeggen tout court (dus na een jaar of wat de looptijd ook mag zijn). Men mag die voorwaarde WEL stellen om beroep te kunnen doen op de vervroegde opzeg.

Maar zonder meer info van de TS kunnen we verderd inderdaad niet veel meer zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”