autohandelaar verkoopt als particulier?

Tha_GJ
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

autohandelaar verkoopt als particulier?

#1 , 24 mei 2018 14:38

Ik heb begin deze maand een auto aangekocht van een autohandelaar via een tweedehands online website.
Nu staat mijn wagen na 3 weken en 500km in de garage, omdat de koppeling is doorgebrand..?
Ik benader de verkoper hiervan en vermeld naar de wettelijke garantie.
Nu vertelt deze mij dat hij de wagen aan mij verkocht heeft als particulier en niet als handelaar en dat hij zo toch geen garantie moet geven?
Kan hij dit zomaar doen? Op de factuur staat wel een naam en adres, maar ik kan hieruit niet afleiden of dit nu Particulier of Handelaar is.
Ik weet namelijk zeker dat hij een autohandelaar is omdat hij de wagen bij mij thuis heeft afgeleverd met Z-platen(handelaars platen) en me vertelde dat hij meteen een andere wagen ging aankopen voor verkoop.
Hoe nu verder? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 mei 2018 14:39

Staat een btwnummer op de factuur? Is het een eenmanszaak of vennootschap?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2018 15:01

Dit is hier nog een paar keer aan de orde geweest.
Dit word meer gedaan, dit zijn mensen die een auto verkoopt voor andere mensen particulier, zelf heb ik die gezien bij mijn vriendin, bij een handelaar stond een wagen die mijn vriendin wou, de handelaar zei wel onmiddelijk dat hij de wagen zelf niet verkocht maar wel als tussenpersoon van een particulier was.
Ik had er geen probleem mee daar ik de wagen toch zelf onderhoud, en ik vroeg hem of hij dit meer deed en deze man zei ik zelf verkoop geen occasie wagens, particulieren mogen hem hier komen stellen voor verkoop, en ik krijg wat drinkgeld voor deze te verkopen, en meestal worden deze mensen dan klant !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 mei 2018 15:08

Is die naam de naam /adres van de autohandelaar?
U had toch het oude inschrijvingsboekje daar moet die naam dus ook op staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2018 15:26

En een particulier kan nooit een factuur geven, enkel een verkoop overeenkomst, dus zoals Franciscus schreef controleer deze naam op het papier die je ooit heeft gekregen.

Want er zijn nog zaken zeg maar verkoop hallen waar particulieren hun spullen mogen gaan plaatsen, en moet daarvoor een % geven aan de verkoper !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 24 mei 2018 16:19

Maar de garagist heeft hier niet verklaard als tussenpersoon op te treden, hij zegt dat hij zelf als particulier verkocht heeft (als ik het verhaal juist lees).

jef007
Berichten: 1681

#7 , 24 mei 2018 23:33

zou de autohandelaar voorheen zelf eigenaar geweest zijn van het voertuig? ik zou denken van niet

Terug naar “Consumenten Koop”