Voorschot bij Raskat

Sidako
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorschot bij Raskat

#1 , 23 mei 2018 16:37

Hoi Iedereen

Ik ben momenteel in bemiddeling met een kweker van een raskat.

Mijn vraag is concrete: Als die het kat niet meer wilt verkopen, en ik weiger een andere kitten te nemen, is ze wettelijk verplicht om mijn voorschot terug te betalen?

Het verhaal:

Ik ben in begin April op de wachtlijst gezet bij een kweker waarvan ik positieve reacties over gehoord had. Situatie waarin alle kittens worden grootgebracht met honden, kinderen en andere katten. Prijzen vielen goed mee. Ik ben een ervaren katteneigenares dus ik weet ongeveer dat prijzen + 800 euro fair kunnen zijn. De dag na de geboorte van 6 kittens, werd ik opgebeld door de kweker zelf. Ik werd gevraagd om zo snel mogelijk mijn voorkeur door te geven, wat ik onmiddelijk gedaan heb, reservatie is in gang gezet en ze heeft dit ook zo vroeg mogelijk op haar sociale media gezet met Reserved + nog het naampje dat wij zouden geven.

Nu blijkt dat het katje toch mooier geworden is dan dat ze dacht. Ik kreeg gisteren een bericht dat ze misschien het reservatie zou annuleren en die katje toch houden, indien dat gebeurt welk katje mijn tweede keuze zou zijn. Excuse? Ze handelde te snel uit de vele reacties...er zijn maar twee mensen op de wachtlijst en maar twee reservaties, dus ik twijfel eraan. Ik viel heel hard uit de lucht want dit soort vraag stel je niet als je eerlijk handelt vind ik (afspraken zijn toch afspraken). Ik heb onmiddelijk duidelijk gemaakt dat het is dit katje of niets. Waarvan ze een beetje terugkrabbelde met "Ja maar kweker heeft in de eerste 6 weken toch het eerste keus maar het zal goed komen". Ik heb het nogmaals duidelijk gemaakt en ze heeft in eens de prijs ook verhoogd met 100 euro dankzij bijkomende kosten van sterilisatie. Ok, hier zwijgen wij erover, het kan gebeuren natuurlijk.

Ik moest normaal nog 2 weken wachten over haar beslissing. Wij mogen pas bij 6 weken het katje zien achter het glas en normaal de voorschot ook. Ik kreeg plots een bericht vandaag via haar Pagina dat volgende week is ook ok voor de voorschot (week 5) en nogmaals, bezoeken vanaf 6 weken. Dan krijg ik pas mijn kwitantie.

Dit is allemaal via facebook gebeurd en die speelt een beetje "dom" om het toch allemaal in eens op email te zetten, met de naam van de kat erbij dat er absoluut geen verwarring is voor de transactie. Alles qua prijzen en de feit dat ze mijvanaf het eerste dag gebeld had en allerei bevestigingen etc heb ik op facebook en alles is nu mooi in print screen vereeuwigd.

Mensen waarvan ik deze verhaal vertel zeggen, afhaken! Maar het is een zeldzame ras en wij hebben al heel lang gewacht op kittens dus wij roeien met de riemen die wij hebben. Ondanks de "buikgevoel" dat ze ons uiteindelijk gaat teleurstellen, zijn wij bereid om de voorschot te betalen. Als het toch mis gaat, willen wij ook wel dat ze via geen loophole of excuse ons voorschot kan weerhouden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2018 16:49

Mijn vraag is concrete: Als die het kat niet meer wilt verkopen, en ik weiger een andere kitten te nemen, is ze wettelijk verplicht om mijn voorschot terug te betalen?
U hebt dus nog geen voorschot betaalt, heb ik begrepen? U kan dan een voorschot betalen voor die welbepaalde kitten. U moet dan in de overeenkomst héél erg duidelijk maken over welke kitten het gaat, en ook dat dit voorschot enkel en alleen voor die kitten is (met andere woorden, maak duidelijk wat het "goed" is dat u wenst te kopen).

Als de verkoper hiermee akkoord gaat (wat niet het geval zal zijn, vermoed ik), dan kan u het voorschot dubbel terugvragen aan de verkoper, indien deze de kitten niet levert.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sidako
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2018 14:09

Mijn vraag is concrete: Als die het kat niet meer wilt verkopen, en ik weiger een andere kitten te nemen, is ze wettelijk verplicht om mijn voorschot terug te betalen?
U hebt dus nog geen voorschot betaalt, heb ik begrepen? U kan dan een voorschot betalen voor die welbepaalde kitten. U moet dan in de overeenkomst héél erg duidelijk maken over welke kitten het gaat, en ook dat dit voorschot enkel en alleen voor die kitten is (met andere woorden, maak duidelijk wat het "goed" is dat u wenst te kopen).

Als de verkoper hiermee akkoord gaat (wat niet het geval zal zijn, vermoed ik), dan kan u het voorschot dubbel terugvragen aan de verkoper, indien deze de kitten niet levert.
Klopt, wij gingen ook duidelijk vermelden bij de betaling (bankoverschrijving) dat het over die bepaalde katje gaat. Ik vermoed met alles dat ik heb van gesprekken en bewijs dat ze er heel moeilijk van onder zal geraken, maar best voorkomen dan genezen.

Bedankt voor je reactie!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”