verkoopsovereenkomst

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

verkoopsovereenkomst

#1 , 23 mei 2018 11:37

Beste,

Onderstaand gesprek gaat over de verkoop van een 2de handswagen op een online site.

ik heb het letterlijke gesprek geplakt om verwarring te vermijden


"""""""""""""""""""""""""""
Koper:
Wat is de laagste prijs?

Verkoper:
Doe een voorstel...

Koper:
8000 euro?

Verkoper:
Dat is wat weinig, 10500?

Koper:
max 9000 euro

Verkoper:
9500 euro en hij is verkocht.

Koper:
Ik zal er eerst over praten thuis

Verkoper:
Ok

Koper:
9200? Is dat goed voor jou?

Verkoper:
Ok is goed voor 9200 euro.

Koper:
past het om morgen langs te komen?

Verkoper:
Ja hoor...

Koper:
Mag ik je nummer?

Verkoper:
04XXXXXXXXX

Koper:
we gaan toch na lang overleg afzien van de koop, Het is niet echt wat we zoeken

"""""""""""""""""""""


Kan dit zomaar? Ik dacht dat de verkoop gesloten was? Ik heb ook een andere onderhandeling stil gelegd om deze reden...
Laatst gewijzigd door mjers op 23 mei 2018 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2018 11:39

De vraag is heeft de koper de wagen gezien ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#3 , 23 mei 2018 11:41

De vraag is heeft de koper de wagen gezien ???
Neen, maar maakt dit uit, alle info staat online

Op basis van artikel 1583 BW lijkt mij de verkoop gesloten.

Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.


Bedenktijd van 14 dagen lijkt mij ook niet van toepassing aangezien wij beiden particulieren zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 11:48

OK maar men neemt toch aan dat men eerst eens de auto mag zien, want papier dit is zeer twijfelachtig, je koopt toch geen kat in een zak van 6200€, de koper moet u en de publicatie geloven, dan is er nog een probleem met verkoop op afstand 14 bedenktijd OK dit is voor beroeps verkopers maar het geeft wel aan dat kopen zonder zien het op een vredegerecht moeilijk haalbaar zal zijn !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 23 mei 2018 11:53

OK maar men neemt toch aan dat men eerst eens de auto mag zien, want papier dit is zeer twijfelachtig, je koopt toch geen kat in een zak van 6200€, de koper moet u en de publicatie geloven, dan is er nog een probleem met verkoop op afstand 14 bedenktijd OK dit is voor beroeps verkopers maar het geeft wel aan dat kopen zonder zien het op een vredegerecht moeilijk haalbaar zal zijn !!

Mja, oké, maar het al dan niet zien is een keuze van de koper. Een mogelijkheid die hij duidelijk niet heeft benut. Volledig zijn eigen keuze.

Ik doe hier moeilijk over niet omdat ik persé mijn geld wil. Maar omdat dit geen manier van werken is. Deze personen bieden op verschillende auto's om te testen hoeveel ze van de prijs af kunnen doen, diegene die uiteindelijk het goedkoopst is, daarbij kopen ze.
Dit is niet de bedoeling en op deze manier beperkt hij mijn verkoopsplan.


Mijn vraag:

Volgens de letter van de wet is er een verkoopsovereenskomst zodra een akkoord is over het goed en de prijs. Op het moment dat er een verkoopsovereenkomst is dan is de overeenkomst juridisch afdwingbaar.

Dit is mijn kennis. Correct of niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2018 11:56

Dit is correct !

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen op de rechtbank dit is een hemels breed verschil !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#7 , 23 mei 2018 11:58

Dit is correct !

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen op de rechtbank dit is een hemels breed verschil !
Ja dat weet ik ondertussen ook al.

Bedankt

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mei 2018 12:09

Ik denk dat gelijk krijgen op de rechtbank ook niet echt een probleem is. Ik zou me eerder afvragen wat je op de rechtbank wil bereiken. Een gedwongen verkoop, er rekening mee houden dat dit wel eens een tijdje kan aanslepen? Een schadevergoeding? Zo ja, hoe begroot je dat en hoe ga je dat bewijzen, en vooral: is het dan nog wel de moeite waard?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mei 2018 15:12

Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.
Je kan moeilijk stellen dat er overeenkomst is omtrent de zaak, als de potentiële koper de wagen zelfs niet GEZIEN heeft. Over de prijs is een overeenkomst, maar over de zaak volgens mij nog niet. Je zou dit voor de rechtbank kunnen trekken, maar of je veel kans maakt op succes? I doubt it...

Bovendien heeft de koper ook gezegd: "past het om morgen langs te komen?" Dit kan geïnterpreteerd worden als "Mag ik morgen de wagen komen bekijken?" Dit is toch een teken dat er over de zaak nog geen overeenkomst is, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”