Verplicht tot aankoop kruiden osteopaat

Jutta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verplicht tot aankoop kruiden osteopaat

#1 , 10 mei 2018 17:43

Beste allen,

Aangezien mijn dochtertje vermoedelijk kampt met een allergie, ben ik op aanraden van een kennis langs geweest bij een osteopaat die zich bezig houdt met de biochemische processen vh lichaam. Na een heel zweverig onderzoek stelde deze vrouw een diagnose en gaf ze mij een aantal doosjes met kruiden en pillen mee. Ik betaalde de consultatie van 50euro en er werd mij verder niets gezegd over bijkomende kosten.

Twee dagen later kreeg ik op naam van mijn dochter een factuur van €60 in de bus van het bedrijf waar deze pillen gemaakt werden.
Ik viel uit de lucht, aangezien niemand mij verteld had dat ik deze ook diende te betalen.
Na enig opzoekingwerk zag ik ook dat de oprichter van dit bedrijf de echtgenoot is van de osteopaat.

Ik heb weinig zin om deze som te betalen en vraag mij af in welke mate ik hiertoe verplicht ben? Ik heb 1 tabletje gebruikt waardoor de inhoud niet meer intact is.
Verder wil ik ook graag weten of de osteopate zomaar onze adresgegevens mag doorgeven aan dit bedrijf (van haar man)?

Tenslotte wens ik ook negatieve reclame te maken omtrent hun manier van werken, maar ik weet niet hoe dit op een wettelijke manier kan?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 mei 2018 19:17

Is die osteopaat ook een arts?

Jutta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2018 19:31

Nee

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 mei 2018 19:40

Dan speelt het contractenrecht en de bescherming van de consument.
U hebt geen overeenkomst met firma X enkel met firma osteopaat. Beschikt die 'dame' over een BTW nr?
U kan tegen beid klacht indienen bij de economische inspectie.

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... echt_ADCB/

Jutta
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2018 20:14

Ok, bedankt! Toen ik haar mailde omtrent deze kosten, antwoordde ze dat ze deze bijkomende kosten normaal steeds bespreekt tijdens de consultatie en ze mij de pillen al meegaf om mij verzendingskosten te besparen. Toch ken ik inmiddels een nog een moeder met exact hetzelfde verhaal.

Ja, ze heeft een BTW-nummer.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 mei 2018 20:23

Dus heeft ze een handel.
U kan altijd via dat nr bij
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/
opzoeken wat ze werkelijk mag doen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 10 mei 2018 21:01

Dus heeft ze een handel.
U kan altijd via dat nr bij
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/
opzoeken wat ze werkelijk mag doen.
Waarschijnlijk staat onwettig uitoefenen van de geneeskunde er niet bij...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 10 mei 2018 21:41

Is er door het openen en gebruiken van de producten geen impliciete aanvaarding?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 10 mei 2018 22:54

Hoogstens t.ov osteopaat ... maar dan moet die een factuur maken en mogelijk mag die geen kruiden verkopen. Als dat niet in statuten staat.
Waar blijkt dat er een contract is tussen bedrijf en de TS?

WP002
Berichten: 1479

#10 , 11 mei 2018 12:19

Ga naar een ernstige dokter ipv naar een kwakzalver.

Terug naar “Consumenten Koop”