garantie 2de handswagen

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

Re: garantie 2de handswagen

#16 , 17 mei 2018 09:55

Je hebt een 2de handswagen gekocht van 14 maanden oud. Dan krijg je geen totaal systeem terug betaald. Van zodra een nieuwe wagen de garage verlaat, zakt hij zeker al 25 % in waarde, dus ook de opties. En er is al 20.000 km mee gereden. Een nieuw onderdeel mag je wel vergeten.
Dus als ik uw stelling zou volgen:
Ik koop een nieuwe auto ter waarde van 30.000 euro... Door een productiefout ontploft de motor na 5 maanden. Ik heb dan wel recht op een vervanging, maar moet enkele duizenden euro's erbovenop tellen? Dat is wat je zegt toch?



Als ik een wagen koop met garantie dan verwacht ik dat alle componenten werken. Indien ik had geweten dat het navigatiesysteem niet werkte dan had ik deze zeker niet gekocht.

Volgens de wetgeving heb ik recht op een kosteloze herstelling als een defect zich voordoet tijdens de garantieperiode. Wat is er kosteloos aan deze zaak? Kost mij letterlijk 1500 euro.
Ik wens gewoon een product dat werkt zonder dat ik daarvoor extra geld moet neerleggen. Lijkt mij toch heel normaal.

Zo zie je maar dat er een héél verschil is tussen wetgeving en rechtspraak. Waarschijnlijk beseft de rechter niet eens dat het ganse navigatiesysteem vervangen dient te worden en heeft hij enkel rekening gehouden met de waarde van het defecte component.
Wat dit dan wel een realistische uitspraak maakt.

Maar enkel is het technisch onmogelijk om enkel dit component te vervangen. Maar moet men onmiddellijk de ganse navigatie vervangen. Mijn advocaat denkt ook dat daar ergens verwarring is rond ontstaan, maar wat ben ik ermee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 mei 2018 10:57

Veel mensen vergeten als je naar de rechtbank gaat, en als je wint dat je meestal nog verliest !

Je zou misschien goedkoper geweest zijn door je garagist deze laten herstellen, en hem de helft te betalen, het zal je eindelijk met je advocaat veel duurder uitkomen, de advocaten zijn ook erg duur want er komt daar 22% btw op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#18 , 17 mei 2018 12:45

gezien de uitspraak van de rechter zou ik een tomtom kopen van 150 euro kopen en een andere radio laten installeren

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#19 , 17 mei 2018 19:46

Die geïntegreerde systemen kan je niet zomaar vervangen door een goedkoop modelletje hoor.
"sowieso" schrijf je zo.

jef007
Berichten: 1679

#20 , 17 mei 2018 19:54

dan heeft de TS het niet goed uitgelegd aan de rechter

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 17 mei 2018 20:17

Die geïntegreerde systemen kan je niet zomaar vervangen door een goedkoop modelletje hoor.
Jawel. Ik heb het gedaan. Het vaste navigatiesysteem in mijn wagen is klote, laat zich moeilijk instellen, is traag en de stem van de dame bevalt me niet.,
Ik gebruik hem dus niet. Heb recent een nieuwe TOMTOM moeten aankopen want mijn toestel was al wat ouder en er werden geen updates voor de kaarten meer gegeven. Heb dus een nieuw gekocht en gebruik de originele en ingebouwde niet meer. Enkel nog voor de radio die in hetzelfde toestel zit en hetzelfde scherm gebruikt:

Didymus
Berichten: 2061

#22 , 17 mei 2018 21:46

U hebt een extra toestel gekocht om 1 functie te vervangen. TS heeft een probleem met het gehele "entertainmentsysteem". Dat los je niet op met een draagbare gps of er een losse autoradio in te knallen. Dat laatste is hoogstwaarschijnlijk niet eens mogelijk.
"sowieso" schrijf je zo.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#23 , 18 mei 2018 07:43

U hebt een extra toestel gekocht om 1 functie te vervangen. TS heeft een probleem met het gehele "entertainmentsysteem". Dat los je niet op met een draagbare gps of er een losse autoradio in te knallen. Dat laatste is hoogstwaarschijnlijk niet eens mogelijk.

Tja, inderdaad.... Dit navigatiesysteem is de "computer" van mijn wagen... ik bedien er de radio mee, gps, temperatuur, ramen, airco... enz... Verder rijden op deze manier, of gewoon vervangen door een Tom Tom is geen optie.

Didymus
Berichten: 2061

#24 , 18 mei 2018 09:35

Wat had u geëist en wat zegt uw advocaat van dit vonnis?

Waardevermindering lijkt me sowieso buiten proportie; zo snel verslijt/veroudert zulke elektronica echt niet en werkuren blijven hetzelfde. Het is niet voor niets een gegeerd auto-onderdeel bij rondtrekkende criminele bendes.

Rechter mag zich trouwens enkel uitspreken over een behandelde zaak in zijn vonnis. Hem om uitleg proberen te vragen heeft dus geen zin.
"sowieso" schrijf je zo.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#25 , 18 mei 2018 10:00

Wat had u geëist en wat zegt uw advocaat van dit vonnis?

Waardevermindering lijkt me sowieso buiten proportie; zo snel verslijt/veroudert zulke elektronica echt niet en werkuren blijven hetzelfde. Het is niet voor niets een gegeerd auto-onderdeel bij rondtrekkende criminele bendes.

Rechter mag zich trouwens enkel uitspreken over een behandelde zaak in zijn vonnis. Hem om uitleg proberen te vragen heeft dus geen zin.
Advocaat denkt dat de rechter een fout heeft gemaakt. Volgens mijn advocaat heeft de rechter enkel rekening gehouden met de waarde van de radio... En heeft hij "over het hoofd" gezien dat het ganse systeem dient vervangen te worden.

Mijn advocaat heeft mij aangeraden in beroep te gaan.
Maar ik heb het gehad met dit rechtsysteem. Ik zal zo'n 600 euro ontvangen in totaal. maar heb wel 130 euro gerechtskosten, 385 euro advocaatkosten en ik ben 2 verlofdagen kwijt. Als rechters zo makkelijk een fout kunnen maken zitten ze duidelijk niet op hun plaats.
Het bestek van de onafhankelijke garage was nochthans heel duidelijk geformuleerd en ook nog eens duidelijk vermeld tijdens de zaak.
Als ik morgen dergelijke "fout" maak dan krijg ik mijn C4.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 18 mei 2018 10:04

Probeer eens via de zwarte markt. Daar kan je mogelijks een identiek toestel vinden voor de prijs van 485,00 € (gepikt uit een andere auto) :mrgreen:

Didymus
Berichten: 2061

#27 , 18 mei 2018 10:18

Mijn advocaat heeft mij aangeraden in beroep te gaan.
U eiste dus minstens 2.500 EUR? Anders is hoger beroep zelfs niet mogelijk en rest er enkel nog cassatie.

Rijker gaat u er zeker niet van worden, maar als het om het principe te doen is zou ik het in uw plaats beroep toch ernstig overwegen. Het gros van de kosten zijn toch al gemaakt. Als vrederechters denken zo lichtvoetig met garantieplicht om te mogen gaan en de verkoper het kan afkopen met een aalmoes, dan is het einde zoek.
"sowieso" schrijf je zo.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#28 , 18 mei 2018 10:31

Mijn advocaat heeft mij aangeraden in beroep te gaan.
U eiste dus minstens 2.500 EUR? Anders is hoger beroep zelfs niet mogelijk en rest er enkel nog cassatie.

Rijker gaat u er zeker niet van worden, maar als het om het principe te doen is zou ik het in uw plaats beroep toch ernstig overwegen. Het gros van de kosten zijn toch al gemaakt. Als vrederechters denken zo lichtvoetig met garantieplicht om te mogen gaan en de verkoper het kan afkopen met een aalmoes, dan is het einde zoek.

De kost was zo'n 2000 euro... + gemaakte kosten zo'n 2200 euro ongeveer... net niet genoeg voor eerste aanleg en dus idd nog steeds het vredegerecht.

Tja, ik denk dat het einde al lang zoek is... Ik dacht dat die flagrante uitspraken die in de media komen wat verdraaide waarheden waren... Blijkbaar niet, wereldvreemde rechters zijn dus echt realiteit.
Ook tijdens de zaak toonde de man niet de intellectuele capaciteiten die je van een rechter kan verwachten... maar goed, praat na de vaak en maakt niets uit, enkel nog een burger die gefrustreerd achterblijft.

Didymus
Berichten: 2061

#29 , 18 mei 2018 10:54

Ik heb me hierboven vergist natuurlijk: 2.500 EUR is de onderste limiet voor eerste aanleg; beroep tegen vonnis vrederechter kan vanaf 1860 EUR.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”