Online aankoop en internationale levering

LorreRex
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Online aankoop en internationale levering

#1 , 06 mei 2018 11:26

Dag iedereen,

ik heb op 15 april een aankoop gedaan op Gearbest.com, een smartphone van 160€. Ik heb gekozen voor een geregistreerde levering (bleek via leveringsdienst GLS te zijn achteraf) met een tracking nummer. De betaling verliep via overschrijving dus heb geen PayPal of Credid Card gebruikt.
Het pakketje blijkt verloren geraakt in het depot in Puurs. Ik heb gezien dat het dus vertrokken is (vanuit Duitsland) en helemaal aangekomen is in het depot in België en dan daar verloren geraakt. Na een paar mails met iemand van GLS hebben ze me aangeraden om klacht in te dienen bij de verkoper (Gearbest). GLS heeft dus geen enkel verantwoordelijkheid voor zich willen nemen. Bij Gearbest kreeg ik te horen dat de 'schuld' niet bij hun zat en dat ze daar niets aan konden doen. Ze zijn een onderzoek opgestart en vroegen me 7-10 dagen te wachten.
Hierna stuurde ik nog een mail en na een paar vage antwoorden werd mijn vraag doorgemaild naar iemand anders die me verschillende oplossingen heeft voorgesteld:
1) hetzelfde wordt opnieuw opgestuurd op voorwaarde dat ik de helft van het bedrag daarop betaal dus 80€ daarop + het kan niet meer verzonden worden vanuit Europa maar enkel vanuit China dus dat betekent dat er ook nog douane kosten erbij komen die ook voor mij zullen zijn.
2) de helft van het bedrag (80€) wordt op mijn account gestort onder vorm van punten die ik kan gebruiken om iets anders te kopen.
3) de helft van het bedrag (80€) wordt op mijn rekening gestort.

Je kan u inbeelden dat ik hier niet tevreden mee ben, het pakket is verloren geraakt, niemand neemt volledige verantwoordelijkheid en ik ben wel degene die al betaald heeft voor iets dat ik niet gekregen heb.
Ze hebben spijtig genoeg een pagina waarin er uitgelegd staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor problemen met de leveringsdiensten en dat als je bedekt wilt zijn je best een verzekering erbij koopt bij het betalen. https://www.gearbest.com/about/terms-an ... tions.html

Na wat opzoekingswerk vond ik heel veel mensen in dezelfde situatie als de mijne. Vele van hun hebben het opgelost gekregen (volledige terugbetaling) nadat ze 'gedreigd' hebben om een klacht in te dienen bij PayPal (ze hadden daarmee betaald) en daarop antwoorden ze wel dat ze het volledig zullen terugbetalen om geen problemen te krijgen met PayPal of Credid Card maatschappijen maar dat het wel uitzonderlijk zal zijn en niet meer opnieuw zal kunnen gebeuren.

Er zijn veel artikels in het Belgisch wetboek dat regels tussen leverancier, verkoper en koper uitleggen maar ik vrees dat deze niet geldig kunnen zijn aangezien we van een internationaal bedrijf spreken.
Verder vond ik ook Incoterms. Ik vraag me af of de vermelding hiervan me wel ergens zou kunnen helpen.

Aangezien ik zowel niet met een Credid Card of PayPal betaald heb en geen verzekering erbij heb genomen, ben ik ervan bewust dat ik zeer weinig kans heb om toch nog een volledige terugbetaling te krijgen. Toch wil ik proberen om nog een laatste keer alle mogelijke kaarten naar boven te halen want ik vind dat dit niet zomaar zou mogen gebeuren en dat het mij een zeer onjuiste manier lijkt om problemen op te lossen. Voor hetzelfde geld zorgen ze daar zelf voor dat er om de zoveel pakketjes er ene kwijt raakt waardoor ze daar toch nog volledige winst daaruit halen, maar dat is natuurlijk moeilijk te bewijzen.

Mijn plan momenteel is om nog eens terug naar GLS te mailen en vragen of zij voor een terugbetaling kunnen zorgen en daarna een officiële bevestiging van verlies die ik zou kunnen voorleggen bij Gearbest. Daarbij zou ik Gearbest ook aanwijzen op het feit dat ze me waarschijnlijk wel zonder problemen zouden terugbetalen als ik met PayPal of Credid Card zou betalen.

Weet iemand dus of ik de Incoterms zou kunnen gebruiken hierbij en specifiek over welke zou het dan gaan? En aan wie ligt hier de verantwoordelijkheid voor dit gebeuren?

Alvast bedankt en sorry voor dit lange bericht maar ik heb graag alles in details willen uitleggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 mei 2018 15:37

Als de verkoper niet over de brug wilt komen, is het verloren moeite.
De verkoper dient zich aan de wet te houden, en is dus 100% verantwoordelijk, maar ik denk dat je noch de tijd noch het budget hebt om een internationale rechtszaak te beginnen.

Daarnaast een les voor de toekomst: altijd met paypal betalen, dan heb je tenminste automatisch kopersbescherming.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 07 mei 2018 09:54

Koerier hoeft op uw verzoeken niet te antwoorden aangezien u niet de opdrachtgever bent. Als de verkoper weigert om zijn verantwoordelijkheid te nemen, dan staat u in dit geval met de rug tegen de muur.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”