Misgelopen betaling, toch geleverd

hansj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Misgelopen betaling, toch geleverd

#1 , 24 apr 2018 21:35

Graag enig advies over deze kwestie:

Ik wil online een oven kopen bij een Nederlandse webwinkel. Zij geven 2 betaalmogelijkheden: bancontact of cash bij levering. Ik selecteer bancontact, maar de moment dat ik de betaling effectief wil uitvoeren loopt er iets mis, dit nog voordat ik iets heb ingegeven. De oven die ik wou kopen (slechts 1 stuk nog beschikbaar, was koopje) kon ik daarna ook niet meer terugvinden toen ik de bestelling opnieuw wou doen. Dus ik laat het er maar bij.

Dag erna krijg ik per mail een orderbevestiging in pdf, waarop status 'betaald' vermeld wordt. Daags nadien wordt de oven effectief geleverd, ook bij de levering wordt niet achter een betaling gevraagd. Tevens krijg ik dezelfde dag een factuur in de mail (pdf) waarop bij betalingsvoorwaarde: 'voldaan' vermeld wordt.

Allemaal goed en wel, twee weken later valt er toch iemand z'n frank en krijg ik een nieuwe factuur toegezonden waarop de betaling nog open staat, met verzoek deze te betalen.

Ben ik nu verplicht deze alsnog te betalen? Ik heb nooit effectief een betaling gedaan, en dus geen betaalbewijs van de bank, maar wel een factuur en orderbevestiging waar op staat dat de bestelling wel degelijk betaald is. In principe is de fout gebeurd bij de communicatie tussen hun betaaldienst en hun besteldienst, maar hoe zit dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 24 apr 2018 21:49

En kan u op vraag van de rechter in de toekomst het bewijs van betaling leveren?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2018 23:33

Nederlandse webwinkel: als ze zich niet specifiek richten op BE, dan moet je vraag beantwoord worden volgens Nederlands recht.

In BE recht (dat hier dus mogelijk niet van toepassing is): je hebt een bestelling geplaatst en op dat moment een overeenkomst aangegaan: je koopt tegen een bepaalde prijs. Volgens BE recht (maar ik meen dat dit in NL anders geregeld is - kan tevens anders staan in de algemene voorwaarden) ben jij eigenaar op het ogenblik van het akkoord van beide partijen over de zaak en de prijs. De zaak is intussen geleverd, maar de betaling is nog niet voltooid.
Volgens art. 1315 BW (BE recht) is het aan jou om te bewijzen dat je ook effectief betaald hebt.

Intussen is de bedenkingstermijn van 2 weken voor online kopen blijkbaar ook verstreken zodat je je daarop niet kan baseren om de koop-verkoop-overeenkomst te herroepen.

Het is alleszins een beetje naïef te verwachten dat - door een fout in de betaling - de oven ineens gratis van jou zou worden. Je hebt de levering ook aanvaard.

Als je intussen een andere oven zou gekocht hebben (omdat je dacht dat de transactie niet plaatsgevonden had), dan zou je kunnen tegenargumenten. Maar dan nog mocht/mag je de kwestieuze oven niet kosteloos behouden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”