Graag enig advies over deze kwestie:
Ik wil online een oven kopen bij een Nederlandse webwinkel. Zij geven 2 betaalmogelijkheden: bancontact of cash bij levering. Ik selecteer bancontact, maar de moment dat ik de betaling effectief wil uitvoeren loopt er iets mis, dit nog voordat ik iets heb ingegeven. De oven die ik wou kopen (slechts 1 stuk nog beschikbaar, was koopje) kon ik daarna ook niet meer terugvinden toen ik de bestelling opnieuw wou doen. Dus ik laat het er maar bij.
Dag erna krijg ik per mail een orderbevestiging in pdf, waarop status 'betaald' vermeld wordt. Daags nadien wordt de oven effectief geleverd, ook bij de levering wordt niet achter een betaling gevraagd. Tevens krijg ik dezelfde dag een factuur in de mail (pdf) waarop bij betalingsvoorwaarde: 'voldaan' vermeld wordt.
Allemaal goed en wel, twee weken later valt er toch iemand z'n frank en krijg ik een nieuwe factuur toegezonden waarop de betaling nog open staat, met verzoek deze te betalen.
Ben ik nu verplicht deze alsnog te betalen? Ik heb nooit effectief een betaling gedaan, en dus geen betaalbewijs van de bank, maar wel een factuur en orderbevestiging waar op staat dat de bestelling wel degelijk betaald is. In principe is de fout gebeurd bij de communicatie tussen hun betaaldienst en hun besteldienst, maar hoe zit dit wettelijk?