Aankoop parasol bij webwinkel - levering onzeker

Veertje885
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Aankoop parasol bij webwinkel - levering onzeker

#1 , 24 apr 2018 14:21

Hallo iedereen,

Even mijn uitleg doen:

- Op 11/04/2018 heb ik een parasol besteld bij ... .be Op de website staat "levering binnen 3 werkdagen". Ik krijg onmiddellijk een bevestiging van bestelling per mail. De bestelling is betaald met Bancontact.

- Op 12/04/2018 krijg ik een mail van de webshop dat het artikel is verzonden, met een Track en Trace nummer.

- Op 13/04/2018 staat er bij BPOST op de Track en Trace om 04u15 s morgens "Het gewicht en/of de afmetingen van je pakje beantwoorden niet aan de bpost standaard. Je pakje zal door ons aangepast netwerk behandeld worden."

- Hierbij heb ik naar de webshop gebeld en gevraagd hoe het zit. Zij zeggen dat het pakket te groot is en dat het via een partner van BPOST zal verstuurd worden. Wanneer dit zal toekomen bij mij kunnen ze niet zeggen.

- Hierna iedere werkdag telefonisch contact gehad met de webshop. Zij kunnen me niet zeggen wanneer het pakje zal toekomen. Zij zijn ondertussen een onderzoek gestart bij BPOST maar kunnen me niks zeggen over de toestand hiervan. Het is ondertussen bijna twee weken geleden dat ik iets besteld heb.

- Ik heb gemeld dat ik dan toch liever mijn geld terug wil. Hierop antwoordt de webshop:
"Bedankt voor uw aanvraag. Wegens een groot aantal bestellingen hebben onze leveringen vertraging opgelopen. We doen echter ons uiterste best om uw bestelling zo snel mogelijk te verzenden.
Indien u toch een terugbetaling verkiest. Nodigen wij u uit het pakket bij levering te weigeren.
Omdat dit al in het leveringsproces zit kunnen wij dit niet annuleren, zodra wij de retour ontvangen betalen wij u uiteraard terug. Gelieve ons te verontschuldigen voor het ongemak."

- Wat ze wel willen doen, is mij de verzendkosten terugbetalen (daarvoor heb ik mijn bankrekeningnummer moeten doorsturen) en me een bon van 10 euro opzenden.

Nu mijn vragen:

- Staat hier een limiet op over wanneer ik het pakje moet ontvangen eer ik mijn geld kan terugvragen?
- Kan ik uberhaupt mijn geld terugvragen?
- Indien ik klacht wil indienen, waar moet ik dat dan doen, en hoe?

Alvast heel erg bedankt
Groetjes
Veertje885

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2018 14:54

- Staat hier een limiet op over wanneer ik het pakje moet ontvangen eer ik mijn geld kan terugvragen?
De leveringstermijn moet redelijk zijn. Maar tenzij er contractueel een bepaalde leveringstermijn afgesproken is, kan je op dit moment weinig beginnen, denk ik. OK, de levering is trager dan de indicatie die ze initiëel gegeven hebben, maar bij webshops zijn dit maar indicaties, geen garanties...
- Kan ik uberhaupt mijn geld terugvragen?
Ja, aangezien het om een aankoop via internet gaat, heb je 14 dagen bedenkingstijd. Maar je zal wel het product moeten terugsturen om dan een terugbetaling te verkrijgen.

Op zich heeft de webshop dus gelijk. Je hebt op 11/4 besteld. Dat is een vrijdag. Dan is er een week overgegaan, waarbij het pakket naar een andere pakketdienst is overgedragen. We zijn nu dinsdag. Ik denk niet dat je op dit moment al over een onredelijke leveringstermijn kan spreken. Als het pakket nu 3 weken onderweg is, heb je een ander verhaal, natuurlijk. Momenteel is het maar 9 werkdagen. Gezien de overdracht naar een ander pakketnetwerk, geen onredelijke termijn, naar mijn mening.
- Indien ik klacht wil indienen, waar moet ik dat dan doen, en hoe?
Als je een klacht wil indienen kan dit bij de FOD Economie (https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... n-probleem), maar ik zie niet echt in hoe uw klacht gegrond kan zijn op dit moment. Mogelijk komt de parasol morgen of overmorgen toe. Ook het aanbod van de webshop om u als compensatie voor de langere levertermijn, de verzendkosten terug te betalen en een waardebon te geven, vind ik een mooie commerciële geste.

Om eerlijk tezijn: ik zie op dit moment echt niet in waarom u zou klagen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Veertje885
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2018 14:59

Dank u Gebruiker21 voor uw snelle antwoord.

Nog een bijkomend vraagje: stel dat in het ergste geval ik geen verdere info krijg over de toestand van het pakket en dat het ook niet wordt geleverd, kan ik dan nooit mijn geld terugvragen? Moet ik er dan blijven van uit gaan dat het ooit wel wordt geleverd?

Dank u wel
Veertje885

Reclame

Veertje885
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2018 15:23

Nog een laatste maar belangrijke vraag:
Kan de webwinkel er onderuitkomen om een schadevergoeding te betalen (ttz mij mijn geld terugstorten) en het gewoon steken op het feit dat BPost niet kan of wil leveren?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 apr 2018 16:38

De webwinkel moet zorgen dat het pak bij u thuis wordt afgeleverd. Hoe ze dat doen is niet uw probleem. Ze kunnen het niet op de leveringsdienst steken. Desnoods moeten ze het zelf brengen.

Veertje885
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2018 10:39

Dank u mava105 voor de reactie. Ik lees hier en daar dingen over een leveringslimiet van 30 dagen - is dat hier dan ook van toepassing? Stel nu dat ik het de 14de mei nog niet heb ontvangen, kan ik dan iets meer doen? Bvb zeggen tegen de webshop dat ze nog een week krijgen om te leveren en indien niet geleverd ik graag mijn geld zou terug hebben?
Of kunnen ze dan opnieuw reageren met "wij kunnen enkel uw geld terugstorten als u de levering weigert, want het leveringsproces is al gestart"?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2018 12:10

Stel nu dat ik het de 14de mei nog niet heb ontvangen, kan ik dan iets meer doen? Bvb zeggen tegen de webshop dat ze nog een week krijgen om te leveren en indien niet geleverd ik graag mijn geld zou terug hebben?
Of kunnen ze dan opnieuw reageren met "wij kunnen enkel uw geld terugstorten als u de levering weigert, want het leveringsproces is al gestart"?
Neen, ze kunnen niet tot in de eeuwigheid weigeren actie te ondernemen. Als u na een maand uw pakket nog niet hebt, is de redelijke termijn wel overschreden denk ik (toch voor pakketjes binnen België of de EU. Als iets uit Australië moet komen, is het een ander verhaal).

U kan dan inderdaad (desnoods via een aangetekend schrijven) hen laten weten dat je hen nog één week geeft om het pakket te leveren, en als dit niet mogelijk is, je een volledige terugbetaling eist. Als ze daar niet op ingaan, kan je klacht neerleggen bij de FOD economie en er een rechtszaak van maken.

Maar elke serieuze webshop zal er niet moeilijk over doen om je terug te betalen als je na een maand je pakket nog niet hebt, en de webshop zelf je geen tracking info kan voorleggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Veertje885
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2018 12:12

OK, dank u Gebruiker21, dan zijn al mijn vragen beantwoord :D
Ik zal nu nog even afwachten en zien wat de tijd brengt.
Ik wilde gewoon voorbereid zijn in het geval dat.
Het geeft me wat meer vastheid in de "onderhandeling".

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2018 12:20

Als je besteld hebt bij een "grote" webshop (ik mag eigenlijk geen namen noemen, maar als voorbeeld geef ik bijvoorbeeld een CoolBlue, Bol.com, etc...), en men kan je pakketje niet meer traceren, en het is een maand zoek, gaan ze er totaal geen probleem van maken om je terug te betalen. Daar ben ik bijna zeker van.

Als het een erg kleine webshop was, waar de eigenaar het niet zo nauw neemt met klanttevredenheid of wetgeving, zou het wel eens anders kunnen lopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Veertje885
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 apr 2018 12:32

Het is een vrij grote webshop, gelinkt aan een fysieke winkelketen, dus ik denk wel dat ze de regels zullen volgen :)

Terug naar “Consumenten Koop”