Garantie nieuwe TV

peterdan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Garantie nieuwe TV

#1 , 23 apr 2018 19:22

Beste,

Ik heb vorig jaar in 2017 een nieuwe tv gekocht.

Deze heeft echter meerdere malen problemen gekregen waardoor ik telkens een herstelling (3x) en ten slotte vervanging moest doen door een volledig nieuw toestel. Echter dit toestel heeft weer problemen.

Ik was het eigenlijk beu en wou men geld terug vragen maar de verkoper geeft aan dat de dagwaarde veel minder zal zijn dan het aankoop bedrag dat ik betaald heb.

Mijn vraag:

- Is dat zo dat hij dit kan doorrekenen aan mij dat ik maar de helft van het toestel zou terugkrijgen onder commerciële garantie net geen 1 jaar?
- Ben ik verplicht telkens te wisselen met hetzelfde toestel als er telkens terug problemen mee zijn en mag de winkelier telkens de garantie laten doorlopen zonder vernieuwde garantie bij een volledig nieuw toestel?
- Wat kan ik doen om alsnog mijn volledige aankoopbedrag terug te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1684

#2 , 23 apr 2018 21:12

u heeft wettelijke garantie van 2 jaar!
ongeacht wat er op uw factuur staat

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2018 21:16

Garantie wordt niet verlengd door herstelling (enkel de duur dat je niet over het toestel kon beschikken).
Als de herstelling blijkbaar niet lukt, dan kan je een kosteloze vervanging vragen. Als dat evenmin soelaas brengt, dan kan je kiezen voor prijsvermindering of ontbinding (tv terug, geld terug) maar dan mag er een bedrag verrekend worden omdat je x aantal maanden gebruik hebt kunnen maken van het toestel. Als je er samen niet uitkomt welk bedrag aan waardevermindering kan toegepast worden, dan kan een rechter uiteindelijk beslissen.
Je zou kunnen uitgaan van de gewone gebruiksduur van een tv (3-6 jaar? https://radar.avrotros.nl/fileadmin/edi ... _2.pdf.pdf) en voorstellen voor één jaar één zoveelste van de waarde in mindering brengen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

peterdan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2018 21:20

3300€ had ik betaald maar de winkelier wil maar 1500€ terugbetalen wegens waardevermindering en creditering distri.

Tv is amper nu 1 jaar na herstelling/vervanging...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2018 21:25

Wat of wie is distri?
Je kan ook nog zelf schadevergoeding eisen van bewijsbare kosten: verplaatsingen, gebruiksderving, onnodig kabel betaald tijdens gebruiksderving, tijdsinvestering, telefoons, briefwisseling, ...
Na een jaar halvering zou ik zelf nooit mee akkoord gaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

peterdan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2018 21:29

Zijn leverancier = distri (distributeur), mits hij me geen geld wil teruggeven zit ik genoodzaakt met advocaat te nemen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2018 21:44

Risico bestaat dat je dan alle opbrengst aan je advocaat mag geven...
Je kan ook zelf in handen nemen en zonder advocaat naar de rechter stappen, maar dat vraagt toch enige vaardigheid.

Tenzij je een rechtsbijstand hebt op je familiale - is zeker aan te bevelen voor de toekomst maar helpt je nu natuurlijk niet verder als je nu geen dekking hebt.

Een alternatief: https://www.consumentenombudsdienst.be/nl
Ik heb zelf geen ervaringen met deze dienst.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”