Wettelijke garantie tweehandswagen

ELIL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wettelijke garantie tweehandswagen

#1 , 23 apr 2018 09:36

Beste,

In oktober 2017 kocht ik mijn eerste wagentje bij een autohandelaar in de buurt. Mede omdat de auto nog maar weinig kilometers had en we bovendien een jaar garantie verkregen op de wagen werd er beslist om een Ford Ka uit 2006 aan te kopen bij deze handelaar. Er werd bij de aankoop gezegd dat de remblokken en banden eerst nog vervangen zouden worden. Dit alles stelde ons uiteraard gerust. Mijn vader is wel heel handig, maar is geen automechanieker.

Eind deze week (april 2018) kreeg ik echter problemen. Plots begon de auto heel erg te 'bodderen'/trillen terwijl ik ermee reed. De eerste keer gebeurde dit op autostrade. Het werd zo erg, dat ik besloot om af te rijden, mits ik me niet veilig meer voelde in de wagen. Na het afrijden bleek de rechter achterband erg hard aan het afgaan. Papa werd gebeld en de band werd vervangen. We dachten dan ook dat het hiermee voorbij zou zijn.

De volgende dag deed hetzelfde probleem zich voor. Opnieuw stopte ik zo snel mogelijk in de veronderstelling dat weer 1 van de banden aan het afgaan was. Echter was er deze keer niks te zien. Ik ben dan zeer traag naar huis gereden, mits de auto heel erg schudde. Eenmaal thuis heb ik de handelaar gecontacteerd, omdat er met de auto niet meer gereden kon worden doordat deze zo hard schudde gingen we ervan uit dat er iets mis moest zijn.

Mijn vader keek de volgende dag ook eens wat er eventueel mis kon zijn en hij merkte op dat er op de achterbanden (ook diegene die eerder was afgegaan tijdens het rijden) erg grote bulten zaten. Hij was er toen zeker van dat het probleem te wijten was aan de achterbanden. Toen we deze lieten vervangen bij een bandencentrale, bleken de zogezegd 'nieuwe' (volledig verduurde) achterbanden te dateren van het jaar 1997.. We mochten van geluk spreken dat er niks erger gebeurd was, dergelijke achterbanden hadden gerust kunnen resulteren in een klapband.. Achteraf gezien hadden we dit bij de aankoop uiteraard moeten nagaan, maar wij gingen uit van de goede bedoelingen van de autohandelaar. Bovendien kennen we er ook onvoldoende van, 1 van de redenen waarom we de auto bij een handelaar wouden kopen met garantie erbij.

Ik vraag me nu af of de autohandelaar, volgens de wet, verplicht is deze nieuwe achterbanden te betalen? We hebben hem hierop reeds aangesproken, maar hij reageerde heel koeltjes en sarcastisch. Mits we reeds in de tweede helft van het jaar garantie zitten moeten we zelf kunnen aantonen dat het probleem reeds aanwezig was bij de aankoop, dat lijkt me hier dan ook eenvoudig. Omdat er beloofd werd nieuwe banden op te leggen, maar er banden werden opgelegd van het jaar 1997, nog ouder dan de auto zelf. Ondanks dat ik geen rechtstreeks bewijs meer terugvindt van deze belofte, lijkt het me toch sterk dat een auto mag verkocht worden met dergelijk oude banden?

In ieder geval heeft de hele situatie me erg gefrustreerd. Heel erg graag zou ik dus wat meer advies inwinnen over onze rechten zodat we iets hebben om zijn eventuele argumenten te weerleggen.
Alvast erg bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2018 09:46

Normaal heeft men op banden nooit garantie bij een tweede hands wagen, hij is gekeurd geweest en die moeten de banden nazien, als die op dit ogenblik in orde waren moet de verkoper u geen garantie geven op die banden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ELIL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2018 09:59

Rechtzetting van een foutje: De eerste 6 maanden (van de wettelijke garantie) blijken pas eind van deze week om te zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2018 10:48

Rechtzetting van een foutje: De eerste 6 maanden (van de wettelijke garantie) blijken pas eind van deze week om te zijn
Banden, lampen en ramen zijn uitgesloten van garantie, een band is beperkt in gebruik.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 apr 2018 11:31

Indien hij beloofde nieuwe banden te zetten bij verkoop, had je dat op het aankoopcontract moeten laten zetten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 apr 2018 11:48

Toch even raar de wagen is nieuw gekocht in 2006 en de banden zijn van het jaar 1997, dit is een verschil van 6 jaar dat de banden ouder zijn ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ELIL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2018 12:00

Toch even raar de wagen is nieuw gekocht in 2006 en de banden zijn van het jaar 1997, dit is een verschil van 6 jaar dat de banden ouder zijn ???
Ja inderdaad. Er zijn waarschijnlijk wel andere banden opgelegd, maar deze 'nieuwe' banden zijn niet bepaald nieuw te noemen natuurlijk.. Ik veronderstel dat een bevriende bandendealer van de autohandelaar nog tweedehands banden had liggen, die er nog wel mee door konden (Niet dus, is gebleken..)

Ik dacht trouwens niet dat er iets uit die wettelijke garantie kon uitgesloten worden? Buiten elementen die onderhevig zijn aan slijtage? Maar een normale, nieuwe band, kan niet na een halfjaar al op die manier kapot zijn uiteraard (teuten op de band)..

'Van een defect dat in de eerste zes maanden na de levering ontstaat, wordt verondersteld dat het al bestond op het moment van de overdracht van het artikel. Er is dus sprake van een gebrekkige conformiteit, waardoor de herstelling op kosten van de verkoper zal gebeuren.'

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 apr 2018 12:51

Hij was zeker niet verplicht om nieuwe banden te leggen op een tweede hands wagen, als je dynamo defect zou zijn mag hij ook een tweede hands gebruiken, en met banden dit is zeker niet in garantie als dit niet zo op de factuur staat, en mocht hij banden opleggen tweede hands als deze maar door de keuring kan.

En die zijn door de keuring geraakt, wat me ook verwonderd de banden worden altijd nagezien, ook het jaartal word gecontroleerd.

En er zijn nog auto delen die niet voor garantie in aanmerking komen, vb bougies als je 6 maanden rijd waren die bougies nog zeker in orde als je hem kocht.
Als je zonder olie rijd zal geen enkel garantie dan tellen, want een goede bestuurder ziet alle dagen zijn olie na, als het lampje begint te branden is het soms al veel te laat !!!!

Als een beroeps trucker met zijn truck s'morgens vertrekt en hij kijkt zijn olie niet na, en de baas ziet dit, is het een reden om onmiddelijk ontslag voor zware redenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 23 apr 2018 13:35

...........
En die zijn door de keuring geraakt, wat me ook verwonderd de banden worden altijd nagezien, ook het jaartal word gecontroleerd.
............
....En met de banden waarmee hij gekeurd is voor verkoop, moet de wagen ook geleverd worden, dacht ik.

Alleen, bewijzen dat die stokoude banden erop staken bij levering ??

Terug naar “Consumenten Koop”