#2 , 20 apr 2018 21:57
Wil je enkel je voorschot terug? Of ook dat ze opdraaien voor de evt. meerkost en extra wachttijd?
In het eerste geval kan je aangetekend laten weten dat je reageert op hun telefonische melding om eenzijdig de overeenkomst te willen beëindigen omdat men niet kan voldoen aan de conforme leveringsplicht. Dat je hiermee akkoord gaat en afziet van mogelijke schadevergoedingen, beide onder opschortende voorwaarde dat het voorschot integraal en binnen de 7 dagen teruggestort wordt op uw rekening.
Als je je keukenbouwer wil laten opdraaien voor evt. meerkost en extra wachttijden (en andere kosten, bv. verplaatsingen, telefoons), dan moet je hen aangetekend in gebreke stellen en de uitvoering van de overeenkomst eisen of in het andere geval laten verklaren in te staan voor de meerkost om de bestelde keuken door een andere verkoper te laten leveren en plaatsen, alsook om het voorschot terug te storten.
Als jullie oorspronkelijke installateur/leverancier hiermee niet akkoord zou gaan, dan heb je mogelijkheden om dit via de rechtbank af te dwingen (maar dat is zeker niet de snelste procedure en 100 % zekerheid heb je nooit).
Men kan alleszins niet eenzijdig een andere keuken opdringen. Het zou me verbazen als dat in de algemene voorwaarden zou staan - en zelfs dan nog lijkt het me de essentie van de overeenkomst aan te tasten waardoor zulke clausule als niet geschreven moet beschouwd worden. Zulke algemene voorwaarden lijken mij maw nietig (maar ik vermoed dat dit er niet in gaat staan).
Men zou nog overmacht kunnen inroepen, maar dan mogen ze zelf geen fout hebben aan het beëindigen van de samenwerking met deze fabrikant én zou het nog niet bekend mogen zijn op het ogenblik van de ondertekening van jullie aankoopovereenkomst.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.