Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
Trainferry
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Artikel niet aangerekend

#1 , 6 maand 5 dagen geleden (16 apr 2018 21:25)

Ik kocht vandaag enkele artikelen in een kledingdiscounter. Tijdens het scannen van 1 van de producten, word me gevraagd of ik een zakje wens, waarop ik bevestigend antwoord. Op dat ogenblik scant ze een barcode in twv 20 cent.

Ik veronderstel, want ik was eerlijk gezegd onoplettend, dat ze hierdoor vergeet het duurste item te scannen. Ik betaal per bancontact en vertrek, zonder me iets opvalt. Pas later merk ik op dat het duurste item niet aangerekend werd. Aangezien de winkel reeds gesloten was, heb ik een bericht gestuurd naar het hoofdkantoor. Ik kan immers niet leven met het idee dat ik dit weet en niets meld.

Ik vraag me nu echter af: kan men mij beschuldigen van diefstal? Het item is aan de kassa gepasseerd en men heeft er het alarm er afgehaald. Was ik verplicht om dit in te winkel op te merken? Ik heb de winkel laten weten dat ik zeker wil betalen, maar ik hoop dat men mij niet voor dief aanziet.

Alvast bedankt!

Mvg

TomVDJ
Berichten: 10241
Juridisch actief: Nee

#2 , 6 maand 4 dagen geleden (17 apr 2018 14:05)

Trainferry schreef:Pas later merk ik op dat het duurste item niet aangerekend werd.
Da'd een vergetelheid van de kassierster die in uw voordeel uitdraait.
Trainferry schreef:Aangezien de winkel reeds gesloten was, heb ik een bericht gestuurd naar het hoofdkantoor. Ik kan immers niet leven met het idee dat ik dit weet en niets meld.
Da's nobel van u. In principe hoeft u niets te melden. Je kan ook afwachten tot de winkel zelf opmerkt dat men een item van u vergeten scannen is, en ze u vragen dit alsnog te betalen.
Trainferry schreef:Ik vraag me nu echter af: kan men mij beschuldigen van diefstal?
Tuurlijk niet! Jij bent niet verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van het kassawerk van die winkel. Jou kan niets ten laste gelegd worden. In tegendeel: het is bewonderenswaardig dat je dit achteraf eerlijk meldt. Dit hoefde je in principe niet te doen.
Trainferry schreef:Het item is aan de kassa gepasseerd en men heeft er het alarm er afgehaald.
Da's het beste bewijs dat het niet gestolen is, zou ik zeggen. De beveiling krijg je er normaal gezien niet af zonder de items te beschadigen.
Trainferry schreef:Was ik verplicht om dit in te winkel op te merken?
Neen. Je bent zelfs niet verplicht dit achteraf om te merken. In principe kan je het zo zien: jij bent met een aantal producten naar de kassa gegaan, en de kassierster heeft jou daarvoor een totaalprijs laten betalen. De verkoop is op dat moment rond, aangezien zowel jij als de vertegenwoordiger van de winkel akkoord zijn over prijs en product. Dat de vertegenwoordiger van de winkel een fout gemaakt heeft bij het prijsvoorstel, is jammer voor de winkel, maar de verkoop is afgerond. Ik betwijfel zelfs of ze de prijs van dat kledingstuk alsnog zouden kunnen opeisen. Als iemand jou een factuur maakt en je bedaalt deze, moet die persoon achteraf ook niet afkomen dat de factuur eigenlijk hoger had moeten zijn. Een factuur die voldaan is, is voldaan.
Trainferry schreef:Ik heb de winkel laten weten dat ik zeker wil betalen, maar ik hoop dat men mij niet voor dief aanziet.
Men zal je zeker niet als dief aanzien. Eerder als een iets té eerlijke klant ;-). Moest ik de winkel zijn, ik zou u een fikse korting geven op dat item, of het u zelfs gratis aanbieden, als belonign voor uw eerlijkheid.

Laat ons weten wat de reactie van de winkel is. Ze zullen je zeker niet van diefstal beschildigen, daar mag je zeker van zijn, maar ik hoop dat ze u wel een commerciële geste doen omwille van uw eerlijkheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1364

#3 , 6 maand 4 dagen geleden (17 apr 2018 19:19)

En daarbij, het is uw schuld niet dat de kassierster haar vak niet kent.

Reclame

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Consumenten Koop”