Terrastegels van een verkeerde kleur geleverd en geplaatst

AlNo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Terrastegels van een verkeerde kleur geleverd en geplaatst

#1 , 14 apr 2018 16:40

Hallo,

ik heb terrastegels gekocht bij firma X en deze zijn geleverd zonder probleem. Voor de plaatsing van de tegels heb ik een andere ondernemer Y onder de arm genomen.
Deze ondernemer plaatst de tegels zoals het hoort maar bij het voegen en daarna reinigen van de tegels blijken er een aantal van een verkeerde kleur bij te zitten.

Firma X erkent dat er een fout is geweest bij de levering en heeft voorgesteld om de correcte tegels te leveren maar voelt zich niet geroepen om tussen te komen in de extra kosten voor de (her)plaatsing van de tegels.
Volgens firma X is de ondernemer Y verantwoordelijk, hij had moeten opmerken dat er een kleurverschil was bij het plaatsen. Ondernemer Y zegt dat firma X verantwoordelijk blijft vanwege de verkeerde levering. (PS : voor de reiniging vd tegels had ik zelf ook niets opgemerkt, zelfde tegel mr blauwe ipv zwart schijn)

Mijn vraag : wie is verantwoordelijk en wie moet mijn extra kosten betalen ? Bij wie kan ik eventueel terecht ?

Alvast bedankt,

AlNo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2018 17:23

Er staat toch op deze dozen een nr op over welke soort het gaat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 14 apr 2018 17:47

Ik vrees dat die kosten voor u gaan zijn. X heeft fout geleverd, maar zet zijn fout recht door nieuwe tegels te leveren. Y heeft gewoon geïnstalleerd zoals u vroeg. U had zoals Lowie hierboven zegt de fout moeten opmerken bij levering, niet pas achteraf.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 apr 2018 19:41

Daarom ook steeds de plaatser de tegels laten bestellen. Je kan ze natuurlijk eerst zelf gaan kiezen bij de leverancier. Prijs zal waarschijnlijk een paar % duurder zijn, maar je bent beter gediend.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 14 apr 2018 19:50

Men wordt als particulier niet verplicht om te weten wat die nummers zijn die op een verpakking staan. Quid stond er een kleurcode op de verpakking?
Stond er een kleurcode op de bestelbon of iets wat overeenkwam met de geleverde paketten?

AlNo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2018 16:30

bedankt voor de reacties, ik kom er nog achter

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2018 00:19

In contractuele aansprakelijkheid geldt de aansprakelijkheid voor de voorzienbare schade (wat wel door de rechtspraak zeer ruim wordt ingevuld: de oorzaak van de schade moet voorzienbaar zijn, niet de omvang).
Zelf heb je ook een onderzoeks- en schadebeperkingsplicht. Mij lijkt dus dat de tegelverkoper zijn plicht voldaan heeft.

Een aannemer van bouwwerken heeft ook een informatie-, raadgevings- en waarschuwingsplicht. Hij is met andere woorden mede aansprakelijk als de materialen gebreken vertonen. Maar iemand die een tegelvloer legt van een terras, valt niet onder die bepaling.
Je hebt de aannemer reeds betaald? Anders zou je de betaling kunnen inhouden omdat hij het werk niet naar behoren heeft afgeleverd en hem (best aangetekend) in gebreke stellen om de vloer op te breken en de plaatsing correct te verrichten; het is dan aan hem om initiatief te nemen. Strikt genomen mag je echter geen andere aannemer aanstellen (en dus de bestaande overeenkomst eenzijdig verbreken) zonder goedkeuring van de rechter. Hierop bestaat enige versoepeling, maar het bewijs komt dan volledig bij jou te liggen.
Als het tot een rechtszaak zou komen - bv. omdat de aannemer jouw dagvaardt wegens niet-betaling factuur - dan kan je de leverancier van de tegels mee betrekken via een gedwongen eis tot tussenkomst. Als je anderzijds de nieuwe tegels van de leverancier hebt aanvaard zonder voorbehoud, dan zou deze kunnen stellen dat je akkoord gegaan bent met een compensatie die de schade door zijn fout dekt. Hoewel de bewijslast daarvan bij de leverancier ligt (en hij dat dan ook nog moet kunnen aantonen) - het leveren van nieuwe tegels is niet noodzakelijk bevrijdend en vrijwaart de leverancier niet van vergoeding gevolgschade.

De benadering van niet-betaling aannemer is echter niet risicoloos: als hij naar de rechter stapt en de rechter niet kan overtuigd worden, dan draai je zelf op voor een (deel van de) kosten: zowel voor het heraanlegger van het terras alsook gerechtskosten en rechtsplegingsvergoeding (+ eigen advocaatkosten indien van toepassing). De aannemer heeft 10 jaar om de betaling in rechte af te dwingen - zolang wil je wellicht niet wachten om het terras opnieuw aan te leggen.

Persoonlijk meen ik wel dat de aansprakelijkheid gedeeld bij verkoper en aannemer ligt, en eerder bij hen (hoofdelijk) dan bij jou. Maar dan blijft het verschil nog altijd: gelijk hebben en gelijk krijgen...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”