Foute banden op auto na keuring

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Foute banden op auto na keuring

#1 , 10 apr 2018 19:02

Wat kunnen wij doen als wij vastgestellen dat bij aflevering van een 10 000€ occasie auto er banden op liggen die onmogelijk door de keuring kunnen, en die dus niet de banden zijn waarmee de auto een paar dagen eerder werd gekeurd voor verkoop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2018 10:31

Wat bedoelt u met bewijzen? We zien toch welke banden op de auto zitten en welke op het verslag van de keuring staan? Mag men na de tweedehandskeuring de banden wisselen voor de auto aan de klant afgeleverd wordt?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2018 10:46

Op een keuringsverslag staat toch NIET het type of merk van de banden op ????

En u koopt toch de wagen die voor u staat met alles erop en er aan, wat ervoor gebeurt is dat is toch u zaak niet !

En waarom heb je hem dan gekocht als er geen goede banden op lagen, dit is toch het aller eerste waar je naar kijkt, want banden kunnen veel verraden wat baan vastheid betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2018 10:55

Op het verslag keuring tweedehands staat wel merk en type banden die op de wagen zitten op het ogenblik van de keuring. En inderdaad, banden zijn zeer belangrijk. De wagen zien (en kopen) met goede banden en die geleverd krijgen (na keuring) met foute banden is toch fraude, of heb ik het mis??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 apr 2018 11:20

Als het is zoals je schrijft is dit fraude, heb je de garage er al over aangesproken? wil hij ze niet vervangen, dan zou ik er mee naar de politie gaan en dit laten vaststellen via je keuringsbewijs, dus klacht indienen bij de politie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2018 13:50

Burgerrechtelijk is de keuring op zich geen volledig bewijs maar wel een bewijselement (begin van schriftelijk bewijs) dat je - op basis van de contractuele relatie - juridisch kan aanvullen met getuigen en vermoedens.
De verkoper heeft een leveringsplicht van het goed conform wat afgesproken of getoond werd.
Je hebt dus een aantal elementen om de juiste banden af te dwingen of in het andere geval te gewagen van contractbreuk.
Wil je een en ander afdwingen, dan moet je echter langs de rechter passeren met alle nadelen en risico's vandien.

De strafrechtelijke weg - zoals denlowie suggereert - is een alternatief maar dan heb je de zaken niet zelf in handen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”