Hallo,
Ik heb een inbouwkast besteld bij een bedrijf. Het bedrijf kan niet leveren, er zijn 120 gedupeerden en ik ben mijn voorschot van 1995€ kwijt. Ze zijn nog niet failliet.
Om tegemoet te komen heeft een ander bedrijf hun orders opgenomen. We krijgen een korting van een consumenten organisatie en het bedrijf zelf. In mijn geval 1326,25€ van de 1995€. De korting krijg ik enkel bij dit bedrijf omdat de consumenten organisatie hier ook mee werkt. Dus als ik mijn kast niet bestel bij hun ben ik mijn voorschot kwijt.
Het nieuwe bedrijf heeft mij per mail een offerte gestuurd, die ik heb goedgekeurd. Ik ging op het bedrag dat ik nog moest opleggen nog eens 600€ bijbetalen en dan had ik mijn kast. Mijn goedkeuring werd bevestigd en ze gingen eraan beginnen.
Een dikke week later bellen ze mij dat het ineens meer is geworden. Iets van de 2000€ bijbetalen. Als ik dan nog eens een week later mail voor de offerte is het ineens 3800€ bijbetalen. Mijn kast van 2850 was ineens 5187€ geworden.
Het gaat hier trouwens beide om nederlandse bedrijven.
Nu is mijn vraag of ze zich moeten houden aan de eerste offerte die we bevestigd hebben en die zij op hun beurt terug bevestigd hebben. De offerte was niet officieel opgesteld als een offerte die je zou maken in een extern programma, maar gewoon in mail. Ze vroegen daar duidelijk om bevestiging dus volgens mij is die evengoed een offerte.
Alvast bedankt voor de reactie.
Dries