Is een bevestigde offerte bindend?

DriesT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Is een bevestigde offerte bindend?

#1 , 05 apr 2018 08:14

Hallo,

Ik heb een inbouwkast besteld bij een bedrijf. Het bedrijf kan niet leveren, er zijn 120 gedupeerden en ik ben mijn voorschot van 1995€ kwijt. Ze zijn nog niet failliet.
Om tegemoet te komen heeft een ander bedrijf hun orders opgenomen. We krijgen een korting van een consumenten organisatie en het bedrijf zelf. In mijn geval 1326,25€ van de 1995€. De korting krijg ik enkel bij dit bedrijf omdat de consumenten organisatie hier ook mee werkt. Dus als ik mijn kast niet bestel bij hun ben ik mijn voorschot kwijt.

Het nieuwe bedrijf heeft mij per mail een offerte gestuurd, die ik heb goedgekeurd. Ik ging op het bedrag dat ik nog moest opleggen nog eens 600€ bijbetalen en dan had ik mijn kast. Mijn goedkeuring werd bevestigd en ze gingen eraan beginnen.
Een dikke week later bellen ze mij dat het ineens meer is geworden. Iets van de 2000€ bijbetalen. Als ik dan nog eens een week later mail voor de offerte is het ineens 3800€ bijbetalen. Mijn kast van 2850 was ineens 5187€ geworden.
Het gaat hier trouwens beide om nederlandse bedrijven.

Nu is mijn vraag of ze zich moeten houden aan de eerste offerte die we bevestigd hebben en die zij op hun beurt terug bevestigd hebben. De offerte was niet officieel opgesteld als een offerte die je zou maken in een extern programma, maar gewoon in mail. Ze vroegen daar duidelijk om bevestiging dus volgens mij is die evengoed een offerte.

Alvast bedankt voor de reactie.
Dries

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 05 apr 2018 08:20

Een offerte per mail is zoals u zoals u zelf zegt ook een offerte. Na (tijdige?) bevestiging door uzelf, bevestiging op haar beurt geconfirmeerd door het bedrijf zelf, is het m.i. maar normaal dat ze de bestelling ook aan de overeengekomen prijs uitvoeren.

Mijn slecht karakter laat me toch toe om u volgende suggestie te doen : raadpleeg eens de consumentenorganisatie in kwestie. Die moeten toch wat druk kunnen zetten ?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”