Nieuwe fiets met 'verborgen' gebreken

KriBi
Topic Starter
Berichten: 9

Nieuwe fiets met 'verborgen' gebreken

#1 , 04 apr 2018 13:55

In maart 2018 kochten mijn vriend en ik 2 nieuwe elektrische fietsen (merk x) bij handelaar x.

Na amper 36km op de teller is mijn fietsdrager op 4 plaatsen gebroken.
De handelaar liet weten dat er geen tussenkomst zou zijn via merk x en dat ik de fiets enkel
kan laten herstellen (ondanks de vermelding op de site van merk x: 5 jaar garantie op het frame).

Dit vonden wij een 'rare' redenering + ik wil niet dat aan een fiets van amper een week oud moet worden gewerkt,
toch zeker niet aan het frame ...
Wij hebben toen contact opgenomen met xxx (verdeler van de fietsen) en die lieten weten dat er geen tussenkomst
is omdat zij aan de handelaar een lot fietsen heeft verkocht met gebreken/defecten (o.a. de fietsdragers).
Er werd tussen hen onderling afspraken gemaakt dat de fietsen mochten worden verkocht (aan particulieren) na herstelling of
dat de fietsen mochten worden gebruikt voor onderdelen. Bij navraag bij xxx blijkt dan ook dat beide fietsen dateren van 2015!

De handelaar was dus duidelijk op de hoogte van de gebreken, gebreken waar men ons niet op voorhand van op de hoogte heeft gebracht,
want wetende dat ik mijn dochter met deze fiets zou vervoeren, zouden wij deze fietsen nooit hebben gekocht.
Toen wij de fietsen aankochten werd met de handelaar uitvoering bekeken hoe we onze kinderstoel moesten plaatsen,
want de fietsdragers kunnen 25km dragen ... Hij heeft nooit kenbaar gemaakt dat er iets zou zijn met de fietsdragers.

Achteraf blijkt ook nog dat de gebreken op onze fietsen door de handelaar werden 'gecamoufleerd'.
Beide fietsen hebben voor een deel (aan de fietsdrager) een zwarte kleur i.p.v. de originele kleur.

Mijn fiets werd op vorige week teruggebracht naar de handelaar, nog voor ik contact had opgenomen met de verdeler
van de fietsen en dus voor ik wist dat er reeds gekende (voor ons verborgen) gebreken waren.
In de werkplaats van de handelaar stonden trouwens nog zo’n 5-6 fietsen met dezelfde gebroken fietsdragers,
hij wou me aantonen dat het 'probleem' bij 'het merk' ligt, want het zijn 'gekende' gebreken.
Nogmaals: gebreken die hij ons niet op voorhand heeft meegegeven.

Daags nadien (na contact met de verdeler) heb ik telefonisch contact opgenomen met de handelaar met de melding
dat ik wil afzien van de aankoop (< 14 dagen na aankoopdatum) omwille van de gebreken.
Ik wou het nog onderling regelen: wij ons geld terug en hij de fietsen terug, maar de handelaar laat niets meer horen.

Ondertussen hebben we (op advies van onze bank / verzekering) een ingebrekestelling (aangetekend) verstuurd.

Ik heb ook al een email verstuurd naar het merk zelf, zij geven 5 jaar garantie op het frame,
maar nemen hierbij geen verantwoordelijkheid.

Ook heb ik een melding gemaakt bij het meldpunt: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/
Mede omdat de handelaar weigert een factuur te sturen.
De factuur werd meerdere keer opgevraagd, maar ik krijg geen antwoord.

Nu heb ik enkele vraagjes:

1.
Is het merk zelf niet mede-verantwoordelijk? Zij maken afspraken (of de verdeler maakt de afspraken?) met de handelaar,
maar als particulier heb je daar geen boodschap aan als je niet op de hoogte bent.

2.
Moet een factuur worden afgeleverd bij afhaling (aankoop)? Toen wij de fietsen gingen halen en dus ook hebben betaald, zei
de handelaar dat zijn vrouw de factuur nog moest opmaken. Toen wij hem enkele dagen later (telefonisch) vroegen naar de factuur
zei hij dat hij 30 dagen de tijd heeft om dit op te maken? Dit weekend heb ik nog eens gemaild met opnieuw de vraag naar de factuur,
maar ik krijg geen antwoord meer ...

3.
Ik heb een offerte met vermelding van de 2 fietsen en de bedragen. Nergens staat er iets van gebrek, korting omwille van ...
Niets dat kan aanwijzen dat wij toch iets zouden kunnen geweten hebben van de 'verborgen' gebreken.
Kan de handelaar alsnog de factuur qua omschrijving wijzigen? Dat hij nu dus zou vermelden dat er 'gekende' gebreken zijn?
Sowieso als hij dit zou doen dateert de factuur van na de melding van gebreken? Hij mag de factuur nog antidateren, via mail of post zal de datum altijd later zijn ...
Laatst gewijzigd door KriBi op 04 apr 2018 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 04 apr 2018 14:09

u heeft geen recht op de 14 dagen retour tijd. Dit geldt enkel bij verkoop op afstand (vb internet).

u heeft volgens mij alle nodige stappen ondernomen. U kan m.i. ook nog een AZ sturen voor de factuur op te vragen waarin u eventueel kan dreigen met naar de economische inspectie te stappen wegens verkopen in het zwart zonder factuur. Heeft u de fietsen cash betaald of met bancontact/overschrijving?

U heeft hopelijk ook een kopie van de aangetekende zending bijgehouden. Bij niet afhalen van de aangetekende zending is de volgende stap vrederechter afhankelijk van het aankoopbedrag.

jef007
Berichten: 1680

#3 , 04 apr 2018 14:22

in feite heeft u met "het merk" of met "de invoerder "niets te maken
het is de verkopen die u 2 jaar wettelijke garantie moet geven, eventueel vermeerderd met de commerciele garantie.
ik zou zeker contact nemen met FOD economie ( is 100 m voorbij treinstation Brussel Noord) al is het maar om uw burgerplicht te doen ( een heel lot fietsen met gebreken)
ja? contant of met kaart betaald?

Reclame

KriBi
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 04 apr 2018 16:03

Ik heb de fietsen via overschrijving betaald. Kopie van aangetekende zending is ok.

Alles gaat trouwens naar mijn verzekering, heb een extra clausule in mijn familiale verzekering dat mij beschermd bij 'conflicten' bij aankopen.

Ik zal inderdaad geen recht hebben op 14 dagen retour, maar weet ondertussen wel dat het 'gekende' gebreken waren die zijn verzwegen = verborgen voor de particulier.
Op basis hiervan wil ik afzien van de aankoop en dus mijn geld terugvorderen.

Via de track&trace heb ik gezien dat de aangetekende zending werd afgehaald, dus nu even afwachten ...

Ik wacht ook nog het advies van het meldpunt en mijn verzekering af, maar er zal waarschijnlijk nog een klacht volgen via: https://www.consumentenombudsdienst.be/ ... nformulier

Ik spaar de handelaar niet! De fietsdrager is op 4 plaatsen gebroken en er werd toen nog niets 'vervoerd'. Ik mag er niet aan denken dat ik hier mijn dochter had mee vervoerd ...

aceke
Berichten: 138

#5 , 05 apr 2018 08:29

Zou je mij merk en handelaar kunnen pm'en heb ook recent een fiets gekocht en zou niet willen dat ik ook zo 1 heb

Terug naar “Consumenten Koop”