Restaurantrekening 9 maand later

Cyberunit
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Restaurantrekening 9 maand later

#1 , 28 mar 2018 13:57

Beste lezer,

korte situatieschets:

vorig jaar, mei 2017 een feestje gehad in een restaurant. Nu 9 maand later heb ik een factuur ontvangen hiervoor. Er is geen enkel verwijzing naar enige betaling, noch een btw- en/of bestelbon.

Mijn vraag is:

1) wat met de eventuele betaling die reeds is gebeurd?
2) wat met de vooropgestelde termijn van opmaak factuur? (ten laatste de 15de na volgende maand)
3) de verjaringstermijn van 6 maand, is dit vanaf prestatie of vanaf ontvangst factuur?

Alvast dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2018 14:42

BTW bonnetje niet van toepassing bij factuur.
De verjaringstermijn begint te lopen vanaf de dag na de vervaldag.

Verjaring is 6 maanden restaurants.

Je zal een aangetekende zending moeten doen en melden dat de factuur reeds verjaard is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Cyberunit
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2018 16:09

BTW bonnetje niet van toepassing bij factuur.
De verjaringstermijn begint te lopen vanaf de dag na de vervaldag.

Verjaring is 6 maanden restaurants.

Je zal een aangetekende zending moeten doen en melden dat de factuur reeds verjaard is.
Dank voor het antwoord @denlowie,

Maar is verjaring van 6 maand: is dit vanaf ontvangst factuur of datum levering "diensten"?

Alvast bedankt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2018 16:17

In de wet staat vanaf de vervaldag, er zijn sectoren zoals horeca dit is contant betaalbaar, anders zou de leverancier zijn factuur datum kunnen veranderen op datum dat hij ze opstuurt, maar de datum in een restaurant is de datum dat je eet.

Want een Restaurant die maakt zeer weinig facturen daar ze dit niet verplicht zijn om een factuur aan een particulier te geven. Ten zij men er naar vraagt en dan mag de uitbater een kost aan rekenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 28 mar 2018 17:00

Voor alle duidelijkheid, bent u particulier of zelfstandige?

Cyberunit
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2018 19:32

Ik ben particulier. Met andere woorden telt factuurdatum niet.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 28 mar 2018 23:20

Inderdaad, u kunt de verjaring inroepen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2018 08:08

Dus de datum van het feest telt voor de verjaring.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Cyberunit
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2018 12:26

Alvast dank voor de reacties, aangetekende zending is vertrokken. Ik hou u op de hoogte.

Cyberunit
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mar 2018 14:34

Vanmorgen is aangetekende zending bij ontvanger toegekomen, in de namiddag al een mail gekregen van de advocaat tegenpartij.

Volgende melding:

"in deze brief beroept u zich op een verjaringstermijn van 6 maanden voor hotel en restaurantrekeningen."

"De aanvangstermijn voor de verjaring waarnaar u verwijst is niet de prestaties, of het feest dat plaatsvond in mei 2017, maar wel de datum waarop de rekening werd opgesteld, in dit geval de factuur van 26 februari 2018" (is mij wel maar de 23ste maart opgestuurd aangetekend!)

"De aangehaalde verjaring is bovendien gebaseerd op een vermoeden van betaling, wat hier niet het geval is gelet de inhoud van uw brief."

Voorts is er afsluiting met "binnen de tien dagen te betalen, anders dagvaarding, etc..."

Wat nu? Hebben ze enige grond om verder te gaan of gewoon wachten op de dagvaarding?

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 30 mar 2018 14:37

Wat stond er in uw brief?
"sowieso" schrijf je zo.

Cyberunit
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 mar 2018 14:59

Is een standaardbrief die voorhanden was op de site van de FOD

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... -verjaring
Betreft: Verjaring van een factuur - betwisting van de betalingsverplichting van een schuldvordering.

Mevrouw,
Mijnheer,

Op 23/03/2018 heb ik uw factuur (zie bijlage 1) ontvangen voor leveringen dienstprestaties uitgevoerd in 05/2017.

Ik beroep mij op de verjaring in burgerlijke zaken en ben van mening dat ik die factuur niet meer moet betalen. Alsook de "algemene voorwaarden" waar u naartoe verwijst, zijn niet te vinden op uw website, deze zijn dan ook onmogelijk om te downloaden. (zie bijlage 2)

Courante burgerlijke verjarinstermijnen:

- opsomming van verjaringstermijnen, inclusief deze van restaurant en hotel.

Ik verzoek u mij schriftelijk te bevestigen dat uw schuldvordering ingevolge de "bevrijdende verjaring" waarop ik mij beroep, niet meer betaalbaar is.

Afsluiting met naam

jef007
Berichten: 1683

#13 , 30 mar 2018 19:30

voor de fiscale wetgeving dient een factuur opgesteld te worden uiterlijk de 10de dag van de maand volgend op de dienst of levering.
(of is het de 15de dag??)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 mar 2018 20:02

voor de fiscale wetgeving dient een factuur opgesteld te worden uiterlijk de 10de dag van de maand volgend op de dienst of levering.
(of is het de 15de dag??)
De verkoopfactuur moet zijn opgemaakt uiterlijk de 15de dag van de daaropvolgende maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 mar 2018 08:03

U had gewoon moeten schrijven dat de factuur is verjaard.

Met uw schrijven heeft u namelijk impliciet erkent de schuld niet voldaan te hebben, waardoor u het recht op de verjaring hebt verloren.
.

Terug naar “Consumenten Koop”