Onvervangbaarheid ingebouwde batterij

stefaanc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onvervangbaarheid ingebouwde batterij

#1 , 25 mar 2018 19:43

Hallo,

Een apple pencil heeft een ingebouwde batterij. Ik begrijp dat een batterij kan worden gezien als verbruiksmateriaal. Ze worden nu eenmaal "opgebruikt" en hebben een welbepaalde levensduur (meestal uitgedrukt in aantal laadcyclussen). Dus denk ik dat ze hierdoor per definitie als verbruiksmateriaal kunnen worden aanschouwd.

Bovendien heeft het soort batterij dat de apple pencil gebruikt (Li-Ion) het kenmerk dat wanneer ze lange tijd niet wordt opgeladen, deze helemaal ontlaadt, waardoor deze defect kan gaan na langdurig niet gebruikt te zijn. Heel wat mensen hebben hier specifiek last van na het toestel langere tijd niet gebruikt te hebben:
https://discussions.apple.com/message/3 ... 0&tstart=0

Daar de batterij een beperkte levensduur heeft, is dit eigenlijk een zaak van geplande veroudering. Ik heb begrepen dat dit op zich niet onwettig is op dit moment, behalve in Frankrijk. Echter blijft het onredelijk in mijn hoofd en helemaal niet milieuvriendelijk om mensen te verplichten een elektronisch toestel weg te gooien en een nieuw te kopen. Los van wat ik persoonlijk daarover denk, bij de verkoop wordt men compleet niet ingelicht over de verwachte (of beperkte) levensduur. En ik denk dat de perceptie ver van de realiteit ligt, en dat de fabrikant dat maar al te goed weet.

Welnu,
bij een klein beetje nazicht vondt ik de volgende wetgeving en vroeg ik me af of dit een manier kan zijn om van de fabrikant te eisen dat de batterij moet kunnen worden vervangen:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2009032738

Dit vermeld:
Art. 7.[1 § 1. De fabrikanten ontwerpen apparaten zo dat afgedankte batterijen en accu's gemakkelijk eruit kunnen worden gehaald. Indien ze niet gemakkelijk eruit kunnen worden gehaald door de eindgebruiker, ontwerpen de fabrikanten de apparaten zo dat afgedankte batterijen en accu's gemakkelijk eruit kunnen worden gehaald door van de fabrikant onafhankelijke gekwalificeerde vaklieden. Apparaten met ingebouwde batterijen of accu's gaan vergezeld van een gebruiksaanwijzing waaruit blijkt hoe deze batterijen en accu's gemakkelijk eruit kunnen worden gehaald door de eindgebruiker of door onafhankelijke, gekwalificeerde vaklieden. Zo nodig bevat de gebruiksaanwijzing eveneens informatie voor de eindgebruiker over het type ingebouwde batterijen of accu's.

(Ik weet dat paraaf 2 de eerste paraaf niet verplicht maakt, maar bij mijns inziens is geen van de genoemde redenen onder deze paraaf van toepassing voor dit specifiek toestel, waardoor de eerste paraaf wel stand houdt).

Maar dit is niet het geval. Men kan de batterij niet bereiken zonder het toestel kapot te maken, zelfs vakslieden kunnen dit niet. De fabrikant zelf ook niet, en dat getuigt voldoende volgens mij hoe men dit opzettelijk zo heeft ontworpen. De volgende link van het gerenomeerde iFixit geeft voldoende info, en heel wat andere bronnen bevestigen dezelfde vaststellingen:
https://www.ifixit.com/Teardown/Apple+P ... down/52955

Ben ik nu helemaal hypocriet te denken dat bovenstaande wetgeving ons hiertegen zou moeten beschermen? Zou ik de vervangbaarheid kunnen afdwingen bij de fabrikant op basis van bovenstaande wetgeving? Ik wil het helemaal niet hebben over vragen omtrent defecte batterij onder garantie en zo, daar hebben andere mensen het al over gehad op dit forum heb ik gezien. Deze vraag gaat echt specifiek om het feit van de onvervangbaarheid van de batterij.

Met vriendelijke groet,
Stef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 mar 2018 11:09

Ook oplaadbare elektrische tandenborstel hebben dat probleem.

TheJudge007
Berichten: 366

#3 , 09 apr 2018 05:39

Wat u hier uitvoerig uiteenzet is al decennia geweten, het belet blijkbaar in het geheel niet dat mensen wetens en willens toch Apple producten blijven kopen. Ook de volledige onvervangbaarheid van de Apple batterij in de smartphone is al eens aan bod geweest. Ik zou me er gewoon bij neerleggen.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 13 apr 2018 17:30

Zelfs met oplaadbare scheerapparaten. Is de batterij niet meer op te laden, dan werkt het ding gewoon niet meer, zelfs al hangt er een draad aan in het stopcontact. Grrr.

Terug naar “Consumenten Koop”