Voorschoot betaald en geweigerd door de bank

NicolaAlex
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorschoot betaald en geweigerd door de bank

#1 , 24 mar 2018 10:23

Beste

Paar weken geleden ben ik bij de bank KBC geweest te Roeselare om een lening te vragen voor een auto te kopen. Van de bank werd het mij direct gezegd dat ik 22.000 zou krijgen voor de auto maar ik moet eerst een auto gaan zoeken en een verkoopsovereenkomst ondertekenen. Dat heb ik dus gedaan. Ik heb toen 500 euro betaald als voorschot en heb dan verder de verkoopsovereenkomst ondertekend door beiden partijen voorgelegd aan de bank.
3 weken later hoor ik van de bank dat ik eigenlijk voor niks heb moeten wachten want ze kunnen mij geen lening geven.
Ik heb dan gevraagd wat ik nu met mijn voorschot moet doen en heb geen verdere antwoord gekregen.

Mijn vraag is, kan ik die voorschot nog recupereren? Het is niet door mij dat de verkoop niet doorgegaan is maar door de bank.

De verkoper wil natuurlijk hem niet meer terug geven
Hoop voor een snelle antwoord.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2018 12:17

Staat er in uw aankoopcontract een opschortende voorwaarde voor wat betreft het al of niet bekomen van een lening?
Probeer eens bij een andere bank.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 24 mar 2018 12:37

Wat tussen u en de bank gebeurt, maakt niet uit voor de verkoper. Als u geen opschortende voorwaarde hebt laten opnemen voor het verkrijgen van een lening, bent u uw voorschot kwijt. U komt er al bij al nog goed vanaf met de 500 euro, want een "standaard" voorschot is 10%

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 mar 2018 13:24

“Art.1602.De verkoper is verplicht duidelijk te verklaren waartoe hij zich verbindt. Ieder duister of dubbelzinnig beding wordt tegen de verkoper uitgelegd.”(Burgerlijk Wetboek);
.
‘kan ik die voorschot nog recupereren? ‘

Onderzoek zorgvuldig wat uw overeenkomst met uw verkoper bepaalt over het voorschot. Schendt die overeenkomst voornoemd art.1602 BW vraag de vrederechter dan in minnelijke schikking terugbetaling van uw voorschot.

“Art.731.Onverminderd...kan iedere inleidende hoofdvordering tussen partijen die bekwaam zijn om een dading aan te gaan en betreffende zaken welke voor dading vatbaar zijn,op verzoek van een partij of met beider instemming vooraf ter minnelijke schikking worden voorgelegd aan de rechter die bevoegd is om in eerste aanleg ervan kennis te nemen. In elke stand van het geding worden, indien een gehele of gedeeltelijke overeenkomst tot stand komt, de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging, tenzij de partijen om toepassing van artikel 1043 verzoeken. Alles wat er wordt gezegd of geschreven tijdens de zittingen van minnelijke schikking is vertrouwelijk. Indien een van hen het, zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.
Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”