douanekosten bij garantieterugzending?

rydna74
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

douanekosten bij garantieterugzending?

#1 , 21 mar 2018 20:28

Enige tijd geleden heb ik een electronica artikel gekocht via internet op Aliexpress. Dit was van een bepaald merk en een bepaald type en dit werd gekocht bij de "official store" van dit merk op Aliexpress. Dit was ook niet de eerste keer dat ik dit merk kocht op Aliexpress. Ik kies ook telkens (op enkele uitzonderingen na) het "German" warehouse als verzending. Als het daar niet op voorraad is, dan bestel ik het meestal niet. In het verleden nooit problemen gehad.

Dit laatste artikel bleek echter niet te werken. Na contact te hebben opgenomen met de zowel de helpdesk van dit merk als met Aliexpress mocht ik het terugsturen naar het DE warehouse. De verzendingskosten zouden ze zelfs willen terugbetalen. Dus zogezegd zo gedaan en verstuurd naar het adress door heb opgegeven.

Vandaag het pakje eindelijk terug ontvangen maar ik moest hierbij douane en/of inklaringskosten betalen. Ik kon uiteraard niet anders dan betalen anders kreeg ik mijn pakketje niet. Deze retourzending werd echter verstuurd vanuit China en niet vanuit het DE warehouse. Op het pakketje stond ook nog "gift". Vandaar dus de kosten. Op zicht geen probleem als ik het rechtstreeks in China zou besteld hebben.

Het is dus niet logisch dat ik op garantieretourzending extra moet betalen?
Wat kan ik hieraan doen?
Ik heb de orginele bestelgegevens waaruit blijkt dat ik het in DE besteld heb.
Ik heb het mailverkeer waaruit blijkt dat ik het naar DE mocht terugsturen.
Ik heb de trackinggegevens van mijn zending naar DE.

Kan ik op één of andere manier deze kosten terugvragen of zo?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2018 10:25

Dat zal je dan toch via Aliexpress moeten doen. Bij de douane ga je niets kunnen claimen. Je had inderdaad kunnen stellen dat Aliexpress het vervangproduct had moeten versturen vanuit dezelfde locatie. Stuur hun klantendienst een mail en leg de problematiek uit. Als er van hen geen reactie of oplossing komt, moet je jezelf afvragen of het sop de kool waard is om hiermee verder te gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sianna
Berichten: 156

#3 , 22 mar 2018 10:53

Idd via de winkel op Aliexpress gaan. Zij hebben het ingeklaard als 'gift' (wss EU1 document) in plaats als retour vervanging (EU2). Indien het met de tweede optie was geweest, had je idd geen invoerrechten moeten betalen. (als het van DE kwam, sowieso niet). Douane reageert alleen maar ahv de inklaringsdocumenten die zij krijgen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2018 11:53

Als het als retourzending aangegeven was, had het inderdaad waarschijnlijk gepasseerd, maar dan hadden er ook de nodige bewijzen moeten bij zitten dat je het defecte item teruggestuurd had.

Anyway, moraal van het verhaal is dat het Aliexpress is dat in de fout gegaan is, niet de douane.

Ooit iets gelijkaardigs voorgehad met een een zending uit Austraië: door een promotieactie kon ik daar iets aan minder dan de helft van de prijs kopen, waardoor de waarde €20 was in plaats van de normale €45, waardoor ik wist dat ik ook vrijgesteld zou worden van import taxen. Aangegewen waarde was echter €45, niet de €20 die effectief betaald is. Gevolg: €30 douanekosten / inklaringskosten erbij. Mailtje naar de webstore gedaan met de vraag waarom ze het hoger gedeclareerd hadden dan wat ik betaald had + gemeld dat ik hierdoor €30 extra betaald had. En die kosten hebben ze me netjes teruggestort (na voorleggen bewijzen van de kosten). Op zich misschien een commerciële geste. Hadden ze dit niet gedaan, had ik daar ook niet verder mee gegaan. Uiteinderlijk had ik maar €5 meer betaald (20 + 30 = €50) dan de normale prijs voor het item, dat ik eigenlijk wel al langer wilde, en me tegen de normale prijs €45 + €30 = €75 zou gekost hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”