Faktuur voor gratis omruiling

houseofdreams
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Faktuur voor gratis omruiling

#1 , 21 mar 2018 09:01

Hallo,

Wij zitten met een probleem, waar we van denken dat we in ons recht zijn, maar ik wou hier toch even horen wat er nu echt van aan is :)

Situatieschets:

Van een bepaald domoticamerk, zijn er schakelaars waarvan het ondertussen gekend is dat deze na verloop van tijd een probleem krijgen. De werking wordt hierdoor niet echt in het gedrang gebracht, het is meer een cosmetisch probleem (leds die blijven branden wanneer dit niet zou mogen)

Bij de leverancier/groothandel waar we deze schakelaars hebben gekocht, heb ik op 14 december een mail gestuurd, met de vraag of de gratis omruilregeling nog steeds geldde (dit was al jaren het geval, ik heb in het verleden nog probleemloos van deze omruilingen gedaan bij deze firma)

De verantwoordelijke van deze dienst heeft me toen op mail bevestigd dat deze omruilactie steeds geldig bleef. Daarna zijn we dus met de schakelaars in kwestie naar de winkel geweest, waar we onze oude schakelaars hebben omgeruild gekregen.

Nog geen maand later kreeg ik toen ineens een faktuur in de bus, met de betaling voor deze schakelaars. Ik heb toen direct ook weer via mail contact opgenomen met de verantwoordelijke, met de melding dat op mail gezegd was dat dit nog steeds gratis was.

Op die mail (die wel degelijk gelezen is met bewijs) heb ik al een maand geen reactie ontvangen) maar ineens vandaag krijgen we dus een herinneringsfaktuur.

Vandaag hebben we dan gewoon gebeld naar de dienst fakturatie met het hele verhaal en ook achteraf alles via mail nog maar eens doorgestuurd als bevestiging. Ik bel niet graag, ik mail liever, aangezien je dan tenminste rechtsgeldige bewijzen hebt denk ik dan. Mocht ik de eerste mail met de melding dat dit nog steeds omgeruild werd niet hebben, dan stond ik nu nergens...

Mocht ik geweten hebben dat dit niet meer kon, dan had ik zelf de beslissing genomen om niet meer om te ruilen, omwille van 2 redenen:
- de schakelaars werken nog wel, alleen de leds doen "raar", maar dit is mij geen 800+ euro waard
- online zou ik ditzelfde aantal schakelaars kunnen aankopen voor de helft van de prijs (nieuw in webshop)

Deze keuze is me dus nu ontnomen. Wat zijn nu mijn rechten?

Alvast bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door houseofdreams op 21 mar 2018 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2018 09:14

Zoals je al schreef je zit met een probleem !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

houseofdreams
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2018 09:19

Zoals je al schreef je zit met een probleem !!
En wat wil je hiermee zeggen?

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 21 mar 2018 10:00

Heb jij de faktuur schriftelijk geprotesteerd?
stuur een As met je schriftelijk protest samen met de mail van de verantwoordelijke waarin staat dat de omruiling gratis is, naar de fakturatiedienst en vraag een creditnota.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2018 10:10

Is de factuur enkel voor de meerwaarde van de nieuwe schakelaars? Of voor het totaalbedrag van de schakelaars? Je hebt immers de oude ingeleverd, dus de waarde daarvan zou niet op deze factuur mogen staan.

Verder de raad van meeboo opvolgen: met een Aangetekend Schrijven heb je bewijs in handen dat je de factuur geprotesteerd hebt. Als je de factuur niet officiëel protesteert, moet je ze betalen. Een tussenweg is er niet (afin, die is er wel: een deel van de factuur betalen en de rest officieel protesteren, maar ik denk niet dat dit hier aan de orde is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

houseofdreams
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2018 10:17

Is de factuur enkel voor de meerwaarde van de nieuwe schakelaars? Of voor het totaalbedrag van de schakelaars? Je hebt immers de oude ingeleverd, dus de waarde daarvan zou niet op deze factuur mogen staan.

Verder de raad van meeboo opvolgen: met een Aangetekend Schrijven heb je bewijs in handen dat je de factuur geprotesteerd hebt. Als je de factuur niet officiëel protesteert, moet je ze betalen. Een tussenweg is er niet (afin, die is er wel: een deel van de factuur betalen en de rest officieel protesteren, maar ik denk niet dat dit hier aan de orde is).
Het gaat alvast om het totale bedrag. De oude schakelaars heb ik alvast ook niet teruggekregen, wat op zich dus ook niet kan, want deze zijn vooralsnog mijn eigendom denk ik dan.

Ik dacht dat een mail (waarin ik tegen de faktuur protesteer eigenlijk) ook als rechtsgeldig werd beschouwd? Kan ik dan nu alsnog een AS versturen of is dit te laat?
Laatst gewijzigd door houseofdreams op 21 mar 2018 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 21 mar 2018 10:28

de mail is bewijs dat je de factuur betwist hebt. Maar bij uitblijven van reactie is een AS nu de volgende stap

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2018 10:31

Op zich is zelfs een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig. Alles draait om bewijsbaarheid. Van een e-mail kan de tegenpartij altijd beweren deze niet ontvangen te hebben, of dat de persoon die geantwoord heeft, niet bevoegd was om dat antwoord te geven, etc...

Een aangetekend schrijven wordt geacht ontvangen te zijn door de bestemmeling. Zelfs als deze laatste het aangetekend schrijven niet komt ophalen op het postkantoor, gaat de rechtbank ervan uit dat de tegenpartij de inhoud van het aangetekend schrijven kent.

Het is zeker nog niet te laat om een aantekend schrijven te sturen. Dit kost maar enkele eurootjes, maar je hebt dan wel een stevig bewijs in handen dat je de factuur geprotesteerd hebt. Zolang je daarna niets hoort van de firma, zit je "safe" (de bal ligt in hun kamp na het sturen van uw protest).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

houseofdreams
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2018 10:49

Op zich is zelfs een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig. Alles draait om bewijsbaarheid. Van een e-mail kan de tegenpartij altijd beweren deze niet ontvangen te hebben, of dat de persoon die geantwoord heeft, niet bevoegd was om dat antwoord te geven, etc...

Een aangetekend schrijven wordt geacht ontvangen te zijn door de bestemmeling. Zelfs als deze laatste het aangetekend schrijven niet komt ophalen op het postkantoor, gaat de rechtbank ervan uit dat de tegenpartij de inhoud van het aangetekend schrijven kent.

Het is zeker nog niet te laat om een aantekend schrijven te sturen. Dit kost maar enkele eurootjes, maar je hebt dan wel een stevig bewijs in handen dat je de factuur geprotesteerd hebt. Zolang je daarna niets hoort van de firma, zit je "safe" (de bal ligt in hun kamp na het sturen van uw protest).
Bedankt voor de reactie :)

Ivm het niet ontvangen hebben van de mails: ik heb bij elke mail gebruik gemaakt van lees en ontvangstbevestiging, welke ik ook heb bijgehouden, daar kunnen ze dus niet onderuit.

De aangetekende brief gaat vandaag alsnog de deur uit.

In een van de andere mails lees ik ook net nog, dat de "verantwoordelijke voor de domotica" letterlijk zei, dat als het om minder dan 10 stuks ging, dit sowieso geen probleem was, vanaf 10 stuks moest dit altijd eerst met de fabrikant onderhandeld worden. Het gaat hier dus om 5 stuks.

Allemaal weer een heel gedoe. Ik heb gewoon gehandeld uit goeder trouw, naar wat de persoon in de winkel me zei.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 mar 2018 10:56

Ivm het niet ontvangen hebben van de mails: ik heb bij elke mail gebruik gemaakt van lees en ontvangstbevestiging, welke ik ook heb bijgehouden, daar kunnen ze dus niet onderuit.
Reken daar maar niet te veel op. Het is uiteindelijk aan de rechtern om uw aangedragen "bewijs" al dan niet te aanvaarden. Als de rechter niet al te IT-minded is (en zo zijn er veel), kan je wel eens botvangen. Een ontvangstbevestiging is ook nog iets anders dan een "leesbevestiging". Enkel een A.S. is 100% sluitend bewijs.
In een van de andere mails lees ik ook net nog, dat de "verantwoordelijke voor de domotica" letterlijk zei, dat als het om minder dan 10 stuks ging, dit sowieso geen probleem was, vanaf 10 stuks moest dit altijd eerst met de fabrikant onderhandeld worden. Het gaat hier dus om 5 stuks.
Verwijs in uw A.S. zeker naar deze mails. Dit geeft de mails op zich al iets meer bewijskracht. Druk ze desnoods af en voeg ze toe als bijlagen in uw A.S.
Allemaal weer een heel gedoe. Ik heb gewoon gehandeld uit goeder trouw, naar wat de persoon in de winkel me zei.
Tja, inderdaad jammer dat je er zoveel tijd en moeite moet insteken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

houseofdreams
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 mar 2018 11:10

Ivm het niet ontvangen hebben van de mails: ik heb bij elke mail gebruik gemaakt van lees en ontvangstbevestiging, welke ik ook heb bijgehouden, daar kunnen ze dus niet onderuit.
Reken daar maar niet te veel op. Het is uiteindelijk aan de rechtern om uw aangedragen "bewijs" al dan niet te aanvaarden. Als de rechter niet al te IT-minded is (en zo zijn er veel), kan je wel eens botvangen. Een ontvangstbevestiging is ook nog iets anders dan een "leesbevestiging". Enkel een A.S. is 100% sluitend bewijs.
In een van de andere mails lees ik ook net nog, dat de "verantwoordelijke voor de domotica" letterlijk zei, dat als het om minder dan 10 stuks ging, dit sowieso geen probleem was, vanaf 10 stuks moest dit altijd eerst met de fabrikant onderhandeld worden. Het gaat hier dus om 5 stuks.
Verwijs in uw A.S. zeker naar deze mails. Dit geeft de mails op zich al iets meer bewijskracht. Druk ze desnoods af en voeg ze toe als bijlagen in uw A.S.
Allemaal weer een heel gedoe. Ik heb gewoon gehandeld uit goeder trouw, naar wat de persoon in de winkel me zei.
Tja, inderdaad jammer dat je er zoveel tijd en moeite moet insteken...

Alvast bedankt voor de informatie & de hulp. Wordt zeker gewaardeerd! :D

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 mar 2018 11:16

Zoals je al schreef je zit met een probleem !!
En wat wil je hiermee zeggen?
Alles wat men hier al geschreven wat je moet doen, dit is het probleem, ik hoop voor u dat het opgelost is met een AS !

Maar knoppen die niet MEER naar behoren werken omruilen daar heb ik nog nooit van gehoord, ik zit natuurlijk niet in zo een sector.

U schreef
Van een bepaald domoticamerk, zijn er schakelaars waarvan het ondertussen gekend is dat deze na verloop van tijd een probleem krijgen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

houseofdreams
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 mar 2018 12:39

Zoals je al schreef je zit met een probleem !!
En wat wil je hiermee zeggen?
Alles wat men hier al geschreven wat je moet doen, dit is het probleem, ik hoop voor u dat het opgelost is met een AS !

Maar knoppen die niet MEER naar behoren werken omruilen daar heb ik nog nooit van gehoord, ik zit natuurlijk niet in zo een sector.

U schreef
Van een bepaald domoticamerk, zijn er schakelaars waarvan het ondertussen gekend is dat deze na verloop van tijd een probleem krijgen
Ik wou niet in detail gaan met merken en types of de naam van de winkel, kwestie van het probleem niet nog erger te maken. Dat type schakelaars heeft al van in het begin een ontwerpfout, waar ze van op de hoogte zijn. Ondertussen zitten ze al aan revisie 8. Het is dus geen probleem dat ze na verloop van tijd verslijten, dit zou niemand aanvaarden als reden natuurlijk. Alles verslijt ooit wel eens, maar dit gaat over het feit dat een product niet werkt zoals beloofd en waarvoor ze al jaren zelf instaan voor de gratis omruiling.

Als dan een verkoper mij zegt dat deze omruiling nog steeds zo is, ga ik er vanuit dat dit ook nog steeds gratis is en niet ineens tegen betaling, want dan zou ik zelf kunnen beslissen om het ofwel niet te doen, ofwel aan te kopen bij een online handel, waar het de helft goedkoper is, zoals iedereen zou doen die hard moet werken voor zijn centen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 mar 2018 13:32

Dergelijke omruilacties gebeuren wel meer indien een fabrikant op de hoogte is van fouten die in de toekomst mogelijk problemen opleveren. In de automobielsector gebeuren regelmatig zo'n terugroepacties, maar dan om te herstellen (nog voor het eigenlijke defect kan optreden), niet om de wagen te vervangen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 mar 2018 13:37

Hallo

Bij FOD economie is er een dienst http://www.consumentenombudsdienst.be die zich met dergelijke consumentengeschillen bezighoudt en meestal zijn firma's plots wakker als ze door die dienst gecontacteerd worden (schrik voor inspectie). Ik kreeg na 6 mails waarbij ik een factuur had betwist gezien de prijs hoger was dan de schriftelijke offerte, telkens rappels etc. maar nooit een antwoord. Na mijn klacht bij FOD economie hing de directeur van de firma meteen aan de telefoon met veel excuses en met de belofte dat er niets meer moest betaald worden (creditnota was ineens snel in mijn mailbox, na 4 maanden over en weer mailen zonder dat ze dit wilden doen).

Je krijgt na het indienen van uw dossier een antwoord zoals wij ook hebben ontvangen, de firma heeft meteen een creditnota opgesteld omdat ze dan plots voelen dat je het niet pikt dat ze hun belofte tot omruiling verbreken. Ik zou overigens nooit betaald hebben en was bereid om dit via de vrederechter uit te vechten gezien de factuur niet overeenkwam met de schriftelijke gedetailleerde offerte. Als u rechtsbijstand heeft kan u die uiteraard inschakelen indien de firma blijft factureren en haar schriftelijke belofte niet nakomt.

FOD economie stuurt je na indienen van een gemotiveerde en goed onderbouwde klacht (mails bijvoegen als bewijs) een antwoord zoals onderstaand voorbeeld:

"Wij hebben uw aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil van goed ontvangen en grondig doorgenomen.
Ik bevestig u hierbij dat uw aanvraag volledig en ontvankelijk is en beslis dus om de behandeling ervan verder te zetten. Ik maak uw verzoek onmiddellijk over aan de betrokken onderneming: ................

Het volledige procedurereglement kan u op onze website http://www.consumentenombudsdienst.be terugvinden. U kunt ook een exemplaar op een duurzame gegevensdrager aanvragen door contact op te nemen met onze dienst."

Met hoogachting,

Françoise SWEERTS
Voorzitster van het Directiecomité

Groeten en succes!

Terug naar “Consumenten Koop”