garantie

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

garantie

#1 , 20 mar 2018 21:04

Wij kochten 2 weken geleden een product aan. De verkoper legde ons de installatie uit (mondeling, niet op papier). Zo gezegd, zo gedaan. Alles was geïnstalleerd en de eerste week werkte alles perfect. Nu de tweede week beginnen er problemen te komen. Soms werkt het perfect en soms valt het uit of haperd het. We namen contact op met de verkoper en reden er ook naartoe. Deze verteld ons doodleuk dat wij het wel verkeerd zullen aangesloten hebben en dat we geen recht hebben op garantie, hij lacht ons zelfs uit! Maar niets bewijst dat het aan een foutieve installatie ligt en dat het niet het gevolg is van een fabricagefout. Dit is ook niet nagekeken of onderzocht. Kan dit zomaar? Het is een redelijk kostelijk plaatje om dit zonder garantie opnieuw te moeten kopen na slechts 2 weken. Ook omdat het de eerste week goed werkte, kan ik dit moeilijk aannemen. Op internet word ik helaas niet veel wijzer en daarom wou ik mijn vraag hier stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 20 mar 2018 21:07

Als hij beweert dat het uw schuld is, moet hij dat bewijzen. Zo niet hebt u recht op herstelling onder garantie.

Sianna
Berichten: 156

#3 , 20 mar 2018 21:45

Elektronisch product? Zo ja, moet de verkoper de eerste zes maanden na de aankoop bewijzen dat u het toestel stuk hebt gemaakt. Na die zes maanden ligt de bewijslast bij u.
Ik stel voor om de verkoper aangetekend op de hoogte te brengen van de problemen en hem aan te maken om het toestel te repareren/vervangen binnen een redelijke termijn (twee weken).

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 mar 2018 08:58

Was daar dan geen gebruikshandleiding bij? Bij een nieuw product is dat normaal toch altijd aanwezig.
Graag wat meer info over het product.
Mogelijks 2dehands?

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2018 13:48

Hallo

Je kan best de firma aangetekend in gebreke stellen indien er een onverwacht defect optreedt en herstelling of vervanging vragen binnen een termijn van x dagen. Je moet het dossier goed opstellen met precieze omschrijving van de aankoop, factuur inscannen en eventueel foto's of omschrijving van wat niet naar behoren werkt.

Bij FOD economie is er een zeer nuttige maar niet bekende dienst http://www.consumentenombudsdienst.be die zich met dergelijke consumentengeschillen bezighoudt en meestal zijn firma's plots wakker als ze door die dienst gecontacteerd worden (schrik voor inspectie).

Na mijn klacht bij deze dienst van FOD economie over een onterechte factuur hing de directeur van de firma meteen aan de telefoon met veel excuses en met de belofte dat er niets meer moest betaald worden (creditnota was ineens snel in mijn mailbox, na 4 maanden over en weer mailen zonder dat ze dit wilden doen).

Je krijgt na het indienen van uw dossier een antwoord zoals wij ook hebben ontvangen, de firma heeft meteen een creditnota opgesteld omdat ze dan plots voelen dat je het niet pikt dat ze hun belofte tot omruiling verbreken.

FOD economie stuurt je na indienen van een gemotiveerde en goed onderbouwde klacht (mails en eventueel bewijs aangetekende brief bijvoegen als bewijs) een antwoord zoals onderstaand voorbeeld:

"Wij hebben uw aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil van goed ontvangen en grondig doorgenomen.
Ik bevestig u hierbij dat uw aanvraag volledig en ontvankelijk is en beslis dus om de behandeling ervan verder te zetten. Ik maak uw verzoek onmiddellijk over aan de betrokken onderneming: ................

Het volledige procedurereglement kan u op onze website http://www.consumentenombudsdienst.be terugvinden. U kunt ook een exemplaar op een duurzame gegevensdrager aanvragen door contact op te nemen met onze dienst."

Met hoogachting,

Françoise SWEERTS
Voorzitster van het Directiecomité

Groeten en succes!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2018 14:00

Mogelijks 2dehands?
Goede vraag. De verkoper was toch geen particulier? Want in dat geval heb je inderdaad geen recht op garantie. Als de verkoper een handelaar / winkel was: zie vorige antwoorden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

MySonnie
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2018 17:48

Vraagje verkoper moet het bewijzen dat jij de schuldige bent van het stuk maken maar wat als verkoper het product stuk maakt en beweert dat jij de schuldige bent. Moet hij dat dan ook weer opnieuw kunnen bewijzen?

Terug naar “Consumenten Koop”