Voorschotfactuur

Tristan1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Voorschotfactuur

#1 , 20 mar 2018 16:37

Beste,

Mijn vraag bevat 2 delen, na een offerte aanvaard te hebben heb ik een voorschotfactuur gekregen. Pas na het betalen van deze factuur word er opgemeten en besteld, het bedrijf heeft dus nog geen kosten gedaan. Ik heb deze factuur niet betaald omdat ik via roddels en dan onderzoek ben te weten gekomen dat dit bedrijf bijna falliet is. Dit heb ik aan het bedrijf laten weten en wens dus een veel kleiner voorschot te betalen. Zei eisen de te betalen voorschot. Nu is mijn vraag, ik een voorschotfactuur afdwingbaar?

Het tweede deel is : De mail met dit factuur is verstuurd via een prive account (naam@proximus.be), dit volgens de verkoper omdat er technische problemen zijn met hun mailserver (ik heb gemerkt dat hun website ook offline is). De factuur kan dus een ander banknummer hebben enz enz. De vraag is, is deze factuur rechtsgeldig?

Alvast bedankt,
Tristan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 20 mar 2018 16:42

1) Hangt ervan af wat er in de offerte staat over de betaling?

2) Rechtsgeldig zeker, maar ik zou toch opletten voor factuurfraude.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2018 16:59

Wat is de betalingstermijn van de voorschotfactuur? Je zou de zaak kunnen rekken tot ze effectief failliet zijn. Zoals hierboven vermeld zou ik serieus oppassen. Zoals je zelf aangeeft is de kans reëel dat men probeert u een betaling te laten doen op een bankrekening die niet die van de zaak zelf is.

Was er in de offerte sprake van een voorschotfactuur? Indien niet, kan men jou niet verplichten om deze te betalen. Als de offerte niet over een voorschotfactuur spreekt, kan je eisen dat men eerste de werken uitvoert, waarna je de volledige factuur in één keer zal betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Tristan1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2018 17:50

De vervaldag op de factuur zegt contant, wat houdt dit in?
Er was in de offerte sprake van een voorschot maar niet van een voorschotfactuur, of is dit hetzelfde?

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 20 mar 2018 20:02

Een voorschotfactuur is het geschrift voor het voorschot te betalen, dat is dus hetzelfde. Als u met de offerte akkoord bent gegaan, kunt u nu niet iets anders eisen, dat is contractbreuk.

Tristan1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2018 20:08

bedankt, ik leer bij, weet jij toevallig wat contant als vervaldag wil zeggen? Google search levert niet veel op spijtig genoeg.

LeenW
Berichten: 12813

#7 , 20 mar 2018 20:12

Vervaldag is de dag waartegen de factuur betaald moet zijn. Hier contant schrijven is dan ook onlogisch.

Allez ja, ik snap het maar al te goed als hij echt bijna failliet is. Facturen van een ander mailadres, contante betalingen, ik moet er geen tekeningetje bij maken.

Tristan1978
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2018 20:24

Het lijkt mij dan het verstandigste om te onderhandelen en als dit niet lukt de boete te betalen voor contractbreuk. Is dit slim of kan je mij iets anders aanraden? Ik gok dat contractbreuk maar 10% gaat bedragen omdat er nog geen kosten gemaakt zijn door het bedrijf? De kans om 80% te verliezen lijkt me slechter dan 10% zeker te verliezen.

Terug naar “Consumenten Koop”