wagen met verborgen gebreken

Edddd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wagen met verborgen gebreken

#1 , 20 mar 2018 13:05

Geachte heer, dame,

Ik doe dit schrijven voor kennissen omdat ze niet weten waar te zijn voor inlichtingen.
Kennissen hebben een wagen gekocht in de staat waarin deze zich bevind.
Ik denk dat de formulieren zijn opgemaakt onder particulier.
De wagen had een blanco groene kaart van de autokeuring.
Toen ze vertrokken met de wagen, werd de temperatuur na een tijdje zo hoog dat de wagen stil gezet moest worden.
Er is toen gebeld naar de verkoper, maar die duwde de gsm af, zodat hij niet meer bereikbaar was.
Achteraf ben ik gaan kijken en de wagen had een aanrijding gehad aan de voorkant, de bumper was wel wat beschadigd maar was terug in oorspronkelijke staat.
Achter de bumper was de voorfront de ventilator en radiator stuk.
Daarmede dat de temperatuur van wagen naar het rode gedeelte kwam.
De ventilator kon zijn werk niet doen omdat hij stuk was door aanrijding.
Dit gebrek kon je onmogelijk opmerken bij de aankoop.
Omdat de gebreken tussen de bumper en de voorfront zich bevonden.
De kenissen die de wagen gekocht hebben, kenden niets van het motorisch gedeelte en zeker niet van iets dat verborgen zat.
De voorfront was zichtbaar aan de bovenkant maar was geen schade aan, enkel tussen de bumper en de voorfront bevond zich de schade.
Kan er in dit geval sprake zijn van verborgen gebreken aan de wagen bij verkoop.
Intussen hebt ik de wagen wel gemaakt met tweedehands stukken voorfront - ventilator - radiator waarvan de kostprijs 50€ was.
De stukken zijn nog altijd in het bezit van de eigenaar, alsook zijn er foto's gemaakt van de schade.
Ik ben naar de verkoper gegaan op het adres waar de wagen zich bevond voor verkoop.
De verkoper gaf mij een gsmnr. van een persoon waarvoor hij de wagen moest verkopen.
Deze persoon handelt wel in auto's maar wist niets van de wagen, nadat ik hem had gebelt.
Heb de personen gecontacteerd met een berichtje, of de verkoper de stukken (50€) zou willen betalen, maar zien dit niet zitten.
Wat kan hij doen??
Graag reactie aub.

Met vriendelijke groeten
De Dyn Eddy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 20 mar 2018 13:14

als u kan aantonen dat de koper op de hoogte was van het gebrek kan u inderdaad de koop laten ontbinden wegens verborgen gebreken. Echter is het niet makkelijk om dit te bewijzen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2018 13:20

moeilijk geval tussen particulieren, gekocht in de staat waarin hij zich bevind.
Een particulier moet geen garantie geven, en het is de koper die de wagen moet controleren op defecten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Edddd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2018 14:13

Bedankt voor de snelle reactie

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 mar 2018 15:43

Nogmaals: als je ergens niets vanaf weet, hou er dan u hander af, of neem een deskundig iemand mee.

Terug naar “Consumenten Koop”