Verkoper tweedehandswagen zet "geen garantie" op factuur, wagen na 2 maanden stuk

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verkoper tweedehandswagen zet "geen garantie" op factuur, wagen na 2 maanden stuk

#1 , 19 mar 2018 19:02

Beste,
midden januari kocht ik een Peugeot 206 bij een handelaar. 12 jaar oud, 65.000 km. Ik heb 2.850€ betaald, wat voor mij een correctie prijs leek. Voor garantie vroeg hij 800€ extra, hetgeen ik weigerde gezien ik wist dat een verkoper altijd garantie moet bieden aan een particulier.
Echter, op de factuur werd onderaan geschreven "verkoop zonder garantie".
Vorige maandag, 2 maand en 2000 km na aankoop, ben ik met de wagen in panne gevallen met een kapotte versnellingsbak.

Meteen de verkoper gecontacteerd. Hij zou een garagist contacteren om de wagen te herstellen op mijn kosten? Ik heb nu na een week nog steeds niets gehoord en kan hem momenteel niet bereiken. Kan ik van de verkoper eisen dat dit op zijn kosten gemaakt wordt?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 19 mar 2018 19:20

Ja, de garantiewetgeving is duidelijk, deze kosten zijn voor hem. De vermelding "geen garantie" is nietig. Leg desnoods klacht neer bij de FOD Economie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2018 19:43

ondanks dat je er recht op heeft, zie ik hier nog het laatste woord niet over gezegd zijn, en ik vrees een zeer lange duur.
Je gaat akkoord met geen garantie omdat je anders 800€ meer moet betalen, en in je achterhoofd denk je ik heb toch een jaar garantie wettelijk.
Als de verkoper kan bewijzen dat die wagen verkocht is voor export of voor stukken ??
Ik heb daar toch persoonlijk mijn bedenkingen bij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 19 mar 2018 20:55

ondanks dat je er recht op heeft, zie ik hier nog het laatste woord niet over gezegd zijn, en ik vrees een zeer lange duur.
Je gaat akkoord met geen garantie omdat je anders 800€ meer moet betalen, en in je achterhoofd denk je ik heb toch een jaar garantie wettelijk.
Als de verkoper kan bewijzen dat die wagen verkocht is voor export of voor stukken ??
Ik heb daar toch persoonlijk mijn bedenkingen bij.
Dan moet dat op de factuur staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2018 21:22

Dat weet ik, maar de wagen is ook nog niet onmiddellijk hersteld hé , tussen onmiddellijk herstellen of via een recht bank dit afdwingen kan soms zeer lang duren, en daar gaat het soms over als men zijn wagen nodig heeft voor zijn werk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Julisa1210
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2018 11:41

ondanks dat je er recht op heeft, zie ik hier nog het laatste woord niet over gezegd zijn, en ik vrees een zeer lange duur.
Je gaat akkoord met geen garantie omdat je anders 800€ meer moet betalen, en in je achterhoofd denk je ik heb toch een jaar garantie wettelijk.
Als de verkoper kan bewijzen dat die wagen verkocht is voor export of voor stukken ??
Ik heb daar toch persoonlijk mijn bedenkingen bij.
Ik was niet akkoord om 800€ te betalen bovenop de prijs die in de annonce stond - hierin was trouwens geen sprake van 800 euro extra voor garantie.
De wagen was/is zeker niet voor export of stukken. Car Pass was meegeleverd (om de 5000 km was er een registratie) en was de dag voor de aankoop gekeurd voor 2ehandsverkoop. Tijdens het gesprek met de verkoper haalde ik aan dat de wagen zou dienen om naar het werk te rijden en hij verzekerde me dat ik voor jaren goed zat. Niet dus...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 mar 2018 12:22

Kan volgens mij niet. Garantie hoort gratis te zijn

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2018 14:49

Het verkrijgen van de garantie is inderdaad vanzelfsprekend kosteloos en aangezien de verkoper op de factuur heeft gemeld dat er op de wagen geen wettelijke garantie zit, bedraagt deze thans automatisch twee jaar.
.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mar 2018 15:55

Garantie hoort inderdaad gratis te zijn, en toch word deze werkwijze in de tweede autohandel veel toegepast, en zeker bij de handelaren die zelf geen garage hebben, die sluiten dan een verzekering af voor de garantie, en dit kost natuurlijk centen.

Maar TS heeft er recht op dit is zonder discussie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”