Goedenavond,
Ik heb in oktober 2017 een tweedehandswagen gekocht bij een onafhankelijke garage. In de advertentie van de wagen (welke spijtig genoeg niet meer voorhanden is) stond vermeld dat het bovenblok van de motor volledig vernieuwd was, evenals de ketting, en dat de wagen afgeleverd zou worden met een onderhoudsbeurt en 1 jaar volledige garantie op alles. Dit leek mij voor de prijs die ze vroegen een redelijk goed aanbod, en hier ben ik dan ook op in gegaan. Nog geen week later reed ik, zeer content met mijn aankoop, rond. Alles leek in orde te zijn.
2 weken nadien bleek dat de olie al op was, en heeft de garage deze direct bijgevuld. Hij zei dat ik het in het oog moest houden, en een week later was het weer van dat. Hij heeft dan nogmaals de olie bijgevuld, en uiteraard, de week daarop juist van hetzelfde. Ik heb de wagen toen moeten binnen doen en ben deze dan zo'n 2 weken kwijt geweest. Na 2 weken kon ik de wagen terug halen, blijkbaar was een segment in het blok afgebroken, en kostte herstelling daarvan dermate veel tijd en geld dat het voor de garagist goedkoper was om er een ander motorblok in te zetten. Volgens de garagist was dit een blok van slechts 60.000 km, terwijl mijn wagen al ruim 135.000 km had gelopen. Het klonk allemaal te mooi om waar te zijn. En in de loop van de week begon ik me steeds meer te beseffen dat de garage "de makkelijke oplossing" had gekozen. Dit blok was natuurlijk niet vernieuwd, de ketting ook niet. En sinds dit blok erin zit pinkt er bij het starten van de wagen een lampje (oliedruk), volgens de garagist komt dat omdat dit blok die sensor niet heeft, en het vorige blok wel. Op het internet lees ik overigens dat dat type blok altijd zo'n sensor heeft, maar het zeer ingewikkeld is deze sensor te vervangen. Ik denk dat ook hierbij de garage weer "de gemakkelijke oplossing" kiest.
Ook hoorde ik vanaf dag 1 na herstelling een vreemde "ratel" uit het blok. In eerste instantie dacht ik dat het de kettingspanners waren, maar bij het induwen van het koppelingspedaal was het geluid weg. Dit is dus een slijtage in de koppeling (die samen met het blok vervangen was voor een andere). Hier ben ik zo'n 8x voor binnen geweest, en meerdere monteurs van de garage beweren weinig tot niets te horen, en dat het zeker geen vreemd geluid is. Gek genoeg horen vrienden/familie het wel, en zeggen allemaal dat dat geen gezond geluid is. Ik heb tevens de garagist tegen een monteur horen mompelen dat hij het echt niet zag zitten om heel de koppeling uiteen te halen. Tot op de dag van vandaag rijd ik nog altijd met dit probleem rond. Iedere keer als ik de garage binnen moet, vermeld ik dit er zeker bij. Ook heb ik dit op mail staan, zodat hier achteraf geen discussie over kan ontstaan.
Na het vervangen van het blok heb ik eveneens tot 3x toe mijn motormanagement-lampje aan gehad, volgens de garagist was dit een storing in de lambdazonde, dat kon geen kwaad zei hij. Dit zijn overigens erg dure sensoren, dus is het erg slim om maar te zeggen dat dat geen kwaad kan. Storend is het wel, aangezien ook deze sensor in het blok zit, en dus na herstelling mee over is gegaan. Ook hier word niks aan gedaan.
Verder heb ik tot 5x toe problemen met de ABS gehad, dit is nu na 5x eindelijk opgelost. Het bleek een kabelbreuk te zijn, dit hebben ze uiteindelijk na lang aandringen hersteld.
Welke stappen kan ik hier best tegen ondernemen?
Ook heeft deze garage nog een reeks fouten begaan bij een aanrijding, waarbij zij de expertise hebben uitgevoerd, hier ga ik uiteraard een nieuwe topic voor openen.
Dank alvast