garantie op keukentoestellen

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

garantie op keukentoestellen

#1 , 27 feb 2018 08:58

Beste,

Ik heb zelf een goede kennis van de consumentenbescherming maar dit weekend zit ik toch met een twijfelgeval.

Wij hebben 3 jaar geleden een keuken gekocht. Dit weekend heeft onze dampkap er de brui aan gegeven. Toen wij de keukenleverancier contacteerden hierover melden zij ons dat de wettelijke garantie van 2 jaar reeds verlopen is.

Heel logisch allemaal, ware het niet dat wij met opzet het duurdere novy merk gekozen hebben omdat zij 5 jaar garantie geven op al hun dampkappen. Maar nu blijkt dat wij hier geen gebruik van kunnen maken omdat de keukenleverancier de verkoper is en zij hun eigen garantievoorwaarden bepalen...?

Klopt dit wel? Ik had het gevoel dat onze contactpersoon het zelf allemaal niet goed wist aangezien hij uit de lucht kwam vallen over de garantievoorwaarden van novy...

Wij hebben ook novy gecontacteerd en volgens hen hebben we enkel de factuur van aankoop nodig van deze dampkap. Maar wij hebben enkel de factuur van de ganse keuken, en niet van alle toestellen afzonderlijk.

Wat nu gedaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2018 09:02

De wettelijke consumenten garantie is en blijft 2 jaar.

De verkoper kan zelf garantie geven maar dan nooit minder dan 2 jaar je zult hun voorwaarden moeten lezen, en dat ze dit mondeling gegeven heeft valt nu niet meer te bewijzen.

En inderdaad in hun voorwaarden staat dat dampkappen 5 jaar heeft, ,je zal de verkoper dit eens onder de neus moeten schuiven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 feb 2018 09:27

Keukenverkoper dient enkel op zijn beurt NOVY te contacteren met hun aankoopfactuur van de dampkap.
Is toch zo simpel als wat, maar keukenverkoper moet willen natuurlijk. Hij zal die factuur moeten gaan opzoeken in zijn boekhoudingarchieven

Reclame

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#4 , 27 feb 2018 17:47

Ondertussen hebben wij rechtstreeks contact gehad met novy en zij bevestigen dat ze het toestel willen herstellen onder garantie, we hebben enkel de aankoopfactuur nodig.
We hebben enkel een goedgekeurde offerte van de ganse keuken waarin de novy dampkap beschreven staat. Maar geen aankoopfactuur van de dampkap zelf.

Nu weigert onze keukenleverancier die vrij te geven... Dit is de wereld op z'n kop, kan dit zomaar?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2018 20:20

De keukenleverancier zal geen inzage willen geven in zijn aankoopprijzen.
Probleem is dat je met de keukenverkoper een contractuele relatie hebt. En ze hebben het contract naar behoren uitgevoerd (veronderstel ik). Je kan je dan niet beroepen op art. 1382 BW om een fout (of nalaten) als een normale zorgvuldige keukenverkoper in dezelfde omstandigheden geplaatst, waardoor je schade lijdt.

Probleem van keukenleveranciers is bovendien dat je daar meestal geen regelmatige klant bent. Je kan ze dus moeilijk onder druk zetten.

Een mogelijke uitweg is art. 1641 e.v. BW: die geldt nog steeds na de 2 jaar consumentengarantie en gaat over verborgen gebreken.
Je zou kunnen stellen dat een toestel dat 5 jaar moet werken (gegarandeerd door de fabricant) maar al na 3 jaar stukgaat, behept is met een verborgen gebrek waarvoor je nu de vrijwaringsplicht van de verkoper inroept.
Hij zou aan die verplichting kunnen ontsnappen door ... een duplicaat van zijn aankoopfactuur (evt. met aankoopprijzen onleesbaar gemaakt) te bezorgen waardoor je de fabricantgarantie kan inroepen.
Je doet dit best ineens via een aangetekende ingebrekestelling, om de juiste toon te zetten.

Als hij toch weigert na dergelijk spierballengerol, dan zie ik weinig mogelijkheden. Effectief naar de rechtbank stappen betekent dat een expert het verborgen gebrek moet kunnen vaststellen (dat dit in de kiem aanwezig was bij levering): dit is duur en met onzeker resultaat. Als je de zaak verliest, dan draai je op voor alle kosten (gerechtskosten, expertise, evt. rechtsplegingsvergoeding). En eigen advocaatkosten worden zelden gedekt door de rechtsplegingsvergoeding.

Heb je een rechtsbijstand op je familiale verzekering (te weinig mensen hebben dat), dan kan je die evt. inroepen voor juridische bijstand.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 27 feb 2018 22:32

De keukenleverancier zal geen inzage willen geven in zijn aankoopprijzen.
Is ook niet nodig hier, TS heeft enkel nood aan een verkoopfactuur van de keukenleverancier richting TS.

Waarom wilt deze dit niet vrijgeven? Is er nota bene wel ooit een factuur van opgesteld? Of was dit slechts een kasticket?
Je hebt toch iets van papierwerk ontvangen na de aankoop?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2018 22:48

TS heeft enkel nood aan een verkoopfactuur van de keukenleverancier richting TS.
TS's probleem is net dat die factuur niet gedetailleerd is. En intussen 3 jaar oud. Dus kan nog bezwaarlijk aangepast worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 feb 2018 09:19

Keukenplaatsers, en ook andere aannemers) krijgen soms tot 30 % korting op de toestellen. Dat hangen ze niet graag aan de neus van hun klanten.
Ingevolge mijn goede relaties met diverse aannemers kon ik soms zelf toestellen gaan aankopen en meenemen bij groothandels, waarna aannemer mij zijn werkelijke factuur aanrekende :)

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#9 , 28 feb 2018 10:42

Oke, de zaak is ondertussen afgehandeld. Zie hieronder voor de geinteresseerden...

Wij hebben gebouwd met groep huyzentruyt en hebben hen de situatie uitgelegd, zij hebben op hun beurt hun relaties met novy aangesproken en overeengekomen dat de garantie van 5 jaar van toepassing op basis van het serienummer van het toestel.

Als het goed is mag het ook gezegd worden. Dikke pluim voor groep huyzentruyt!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 feb 2018 10:49

Dit is dan in orde, de aannemer (Huyxxxxxxxt) heeft wel meer macht dan u alleen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6856

#11 , 01 mar 2018 18:45

het mag niet nodig zijn om iemand te kennen die een leverancier "kent" om te krijgen waar je gewoon recht op hebt...

Terug naar “Consumenten Koop”