Gevangen met wagen met garantie

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Gevangen met wagen met garantie

#1 , 26 feb 2018 20:29

Ik heb een wagen gekocht van een garage met 1 jaar garantie.
Sinds de eerste dag problemen gehad. Deze wagen heeft kapotte koelwaterpomp en koppakking gehad. Sinds de aankoop is de wagen al 7 maand binnen geweest voor herstelling en nog nooit technisch (motorisch) in orde geweest.
De garagist vraagt steeds aan mij wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn en houd me zo aan het lijntje. Ik mag door de garantie niet bij een degelijke garagist gaan......
Nu wil de garage hem uiteraard niet overnemen en geeft als oplossing dat ik hem steeds nog een keer bij hun mag binnen steken ter herstelling.
Ze kunnen er volgens hen ook niet aan doen dat deze verborgen gebreken niet zichtbaar waren tijdens het testritje van 15 min.
Ze geven telefonisch toe dat deze wagen al stuk zal geweest zijn bij hun aankoop en doorverkoop.
Ik kan dus geen kant uit met een wagen met kapotte motor in garantie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2018 20:31

correctie de wagen is 7 maal in 3 maanden binnen geweest ter herstelling en heeft al 1 maand inde garage gestaan.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 27 feb 2018 09:26

U kunt in dit geval ontbinding van de verkoop of een andere gelijkwaardige wagen eisen.

Volgens de wet kunt u bij ieder gebrek in garantie altijd kiezen tussen een herstel of vervanging. Maar de eis moet ik verhouding liggen.
Ik denk dat in uw geval wel duidelijk is dat de wagen gebrekkig is en iedere rechter zal er ook zo over denken. In regel wordt een termijn van 3 maanden als redelijk gezien. Slaagt de verkoper er niet in het gebrek op te lossen kunt u een ontbinding van de verkoop eisen.

1ste stap is de verkoper per aangetekende zending in gebreke te stellen en uw eisen op tafel te leggen. Simpel gezegd, u wenst een andere gelijkaardige wagen of uw geld terug.
Gaat de verkoper niet akkoord dan zal het rechtbank van eerste aanleg worden en dient u een advocaat te contacteren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2018 10:03

Maar hoe oude en hoeveel km heeft deze wagen, 7 keer binnen geweest voor wat ? voor de banden op te pompen .

Zeg zelf eens 7 keer naar een garage gaan in garantie dat dit totaal niet normaal is.

Ik zou graag eens willen weten wat men die 7 keer hersteld of vervangen heeft, ik ben geboren op een autokerkhof maar zo iets heb ik nog nooit gehoord, dit was het wrak van de maand zeker van uit Nederland.

Ik wil je hier zeker niet mee kwetsen maar het is niet normaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 27 feb 2018 10:06

Maar hoe oude en hoeveel km heeft deze wagen, 7 keer binnen geweest voor wat ? voor de banden op te pompen .

Zeg zelf eens 7 keer naar een garage gaan in garantie dat dit totaal niet normaal is.

Ik zou graag eens willen weten wat men die 7 keer hersteld of vervangen heeft, ik ben geboren op een autokerkhof maar zo iets heb ik nog nooit gehoord, dit was het wrak van de maand zeker van uit Nederland.

Ik wil je hier zeker niet mee kwetsen maar het is niet normaal.

Ik denk dat dit net de reden is waarom TO zijn vraag stelt. De garage is duidelijk niet in staat het goed in een te gebruiken staat af te leveren.

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2018 22:00

Beschrijving van de problemen dag 1 koelwaterpomp stuk, daarna koppakking stuk, rode lampjes van de olie, de vab heeft een abnormaal ratelend geluid vastgesteld na het vervangen van de koppakking.
De garage geeft zelf aan niet meer te weten wat te doen. We hebben max 15 km kunnen rijden zonder rode lampjes van het oliepeil, startprobleem na herstellingen. Iets ernstiger dan een kapotte band dus..... Morgen aangetekend schrijven versturen. Ik ben ook net aangesloten bij testaankoop

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2018 22:01

Ik heb met deze wagen 2600 km gereden in 6 maanden waarvan 220 op weg van of naar de garage

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2018 22:01

Ik heb met deze wagen 2600 km gereden in 6 maanden waarvan 220 op weg van of naar de garage

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mei 2018 22:04

de wagen is 10 jaar oud en heeft 90000 km

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 mei 2018 09:08

Om een eind te maken aan dit circus zal je naar de vrederechter moeten stappen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 mei 2018 09:23

Het groot probleem met deze wagen is dat men gereden heeft met een kapotte waterpomp, waar door de koppakking is stuk gegaan, met het gevolg water in de olie, geen smering meer en hoogst waarschijnlijk kleppen vervormd, om dit te reviseren is daar een paar dagen werk aan+ stukken, het beste dat je garagist kan doen is een occasie motor erin bouwen, het goedkoopst voor hem en het beste voor u.

De grote vraag is wie heeft gereden met een kapotte waterpomp, er moet onmiddellijk een rood lampje gebrand hebben van de temperatuur, en ik denk dat men verder gereden heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 mei 2018 17:39

Inderdaad er is gereden met kapotte waterpomp en dan heeft de vorige eigenaar beseft dat er veel kosten aan zijn. Hij heeft hem dan verkocht en de wagen is bij de garage terecht gekomen waar ik hem gekocht heb. De garage heeft intussen bijna alles vervangen wat er te vervangen valt behalve de hele motor en ik krijg nog steeds een geratel in de motor en rode lampjes van de olie. Lee garage heeft me telefonisch gemeld dat ze niet meer weten wat ze nu nog kunnen ondernemen

steven1985
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mei 2018 18:08

De garage raad me aan om de wagen te verkopen aan een of andere import export, dan heb ik tenminste wat geld terug. Terugname of vervangen door een andere wagen kan uiteraard niet als je als garage al zoveel kosten hebt gemaakt aan een wagen. Hem verkopen aan een gezin inderdaad staat is ook niet zo erg. Het is volgens hem niet gevaarlijk om met een rood olielampje en geratel in de motor rond te rijden......

jef007
Berichten: 1679

#14 , 19 mei 2018 19:46

is het geen tijd voor actie na 2 maand, Steven1985?
garagist aangetekend in gebreke stellen?
naar rechtbank?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 mei 2018 19:56

Een occasie motor die kost zeer weinig en op een 4 a 6 uur zit daar in en je heeft een goede wagen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”