Afzien van keuken

Valerie1981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Afzien van keuken

#1 , 26 feb 2018 17:27

Zaterdag gaan zien voor onze keuken, zeer agressieve verkoopstijl, was helemaal overdonderd, hebben ons zo ver gekregen dat ik de levenslange servicegarantie, het formulier van de btw tarief van 6% en een schets hoe de keuken er zou uitzien waarop vermeld staat akkoord van ontwerp ondertekend. Ze hebben een bestelbon ingevuld maar die heb ik niet ondertekend. Ze gaan tegen woensdag de keuken in 3D uittekenen, nu voel ik mij hier zo slecht bij dat ik hiervan wil afzien, ik wil zelfs die tekening in 3D niet. Kan ik hier nog van afstappen ondanks ik die 3 formulieren wel heb ondertekend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2018 11:21

Hebt u al iets ondertend waar DE PRIJS op stond? Indien niet, is er totaal nog geen akkoord en dus ook nog geen bestelling en kan je alles nog altijd afblazen.

Goede raad in het vervolg: als je ook maar het kleinste gevoel hebt gepushed the worden door een verkoper: NIETS tekenen op dat moment. Als de verkoper ter goeder trouw is, zal deze er geen probleem mee hebben dat je alles even wil laten bezinken. Een verkoper die echt aandringt, is niet te vertrouwen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2018 11:41

Ik durf daar niet mijn handen voor in het vuur steken omdat wij geen enkel papier die ze getekend heeft gezien hebben
het formulier van de btw tarief van 6% en een schets hoe de keuken er zou uitzien waarop vermeld staat akkoord van ontwerp ondertekend.
Dit zijn wel 2 papieren waar je op getekend heeft, en eerlijk ikken een zelfstandige keuken verkoper die werken op zelfstandige basis en meestal enkel in het weekend en die zijn zeer goed in hun vak zeg maar meester , en meestal zal men zich wel ingedekt hebben voor alleer men de 3D tekening maakt.

In het slechtste geval zal je een schadebeding moeten betalen van+/- 10%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2018 12:02

Ik durf daar niet mijn handen voor in het vuur steken omdat wij geen enkel papier die ze getekend heeft gezien hebben
Vandaar ook de vraag...
het formulier van de btw tarief van 6% en een schets hoe de keuken er zou uitzien waarop vermeld staat akkoord van ontwerp ondertekend.
Dit zijn wel 2 papieren waar je op getekend heeft, en eerlijk ikken een zelfstandige keuken verkoper die werken op zelfstandige basis en meestal enkel in het weekend en die zijn zeer goed in hun vak zeg maar meester , en meestal zal men zich wel ingedekt hebben voor alleer men de 3D tekening maakt.
Zo'n 3D tekening maken stelt niets voor. Toen wij onze keuken gingen bestellen, hebben ze dit 3D ontwerk gemaakt toen we erbij zaten.

Als ze uiteraard iets getekend is waarbij de TS akkoord gaat dat er enkel voor het ontwerp al betaald moet worden, zelfs als de keuken niet besteld wordt, dan kunnen daar kosten uit voortvloeien.

Als de TS nergens een papier getekend heeft waarop staat:
1. Dat ze akkoord gaat met algemene voorwaarden.
2. Dat ze akkoord gaat met een bepaalde prijs voor een keuken.
Kan de verkoper haar hélemaal niets aanrekenen.

TS weet zelf best wat ze al dan niet getekend heeft, dus zij kan ons vertellen of ze één van bovenstaande twee zaken al dan niet ondertekend heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2018 12:38


Als de TS nergens een papier getekend heeft waarop staat:
1. Dat ze akkoord gaat met algemene voorwaarden.
2. Dat ze akkoord gaat met een bepaalde prijs voor een keuken.

Dit staat bijna altijd in kleine lettertekens onderaan of achteraan, zulke verkopers kenende laten een verkoop niet liggen, waarom zouden ze u al twee papieren laten tekenen, dit doe je voor niks ?

Daar zit zeker iets achter, ik loop al te lang op straat in gans Vlaanderen om dit te weten.
Hebben ze een dubbel van deze twee papieren, indien niet kan de verkoper erbij schrijven wat hij wil.

De koper zelf waarom iets tekenen als het nog niet 100% is, denk daar ook eens na, deze gaat ook niet vrij uit, je zet je handtekening toch niet op alle papieren die men onder de neus schuift zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2018 13:04

Dit staat bijna altijd in kleine lettertekens onderaan of achteraan, zulke verkopers kenende laten een verkoop niet liggen, waarom zouden ze u al twee papieren laten tekenen, dit doe je voor niks ?
Zonder de inhoud van die papieren te kennen, zijn we aan het gissen. TS moet ons eerst laten weten WAT ze getekend heeft. Dat er voor de keuken al iets getekend is, denk ik niet. Dat er iets zal aangerekend worden voor enkel het ontwerp, is wel mogelijk. Maar op dit moment weten we niets.
Hebben ze een dubbel van deze twee papieren, indien niet kan de verkoper erbij schrijven wat hij wil.
Tenzij de TS de tekst die erbij geschreven is geparafeerd heeft, is alles wat er achteraf bijgeschreven is waardeloos voor de rechtbank.
De koper zelf waarom iets tekenen als het nog niet 100% is, denk daar ook eens na, deze gaat ook niet vrij uit, je zet je handtekening toch niet op alle papieren die men onder de neus schuift zeker.
Tuurlijk niet, maar dit betekent niet dat een verkoper zomaar alles mag. Gisteren werd ik in een electronicaketen X nog aangesproken door een verkoper van energiebedrijf Y: "Dag mijnheer, omdat u vandaag bij X komt kopen, heb ik een cadeautje voor jou." Ik heb geantwoord: "Ah, da's mooi. Ik kom hier inderdaad een bluray kopen, maar ben absoluut niet van zin om te veranderen van energieleverancier. Wat is mijn cadeau?" De verkoper was toch een paar seconden stil en heeft me nog een prettige middag gewenst. Ik heb het wat gehad met dit soort verkoopstechnieken, omdat ik me kan voorstellen dat bepaalde mensen zich daar effectief aan laten vangen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 27 feb 2018 13:20

Voor zover ik weet (uit ondervinding) maakt een schets van de keuken deel uit van de offferte/bestelbon.
Dus als die ondertekend is dan is de koop gesloten.
Tenzij er vormgebreken zijn zoals het ontbreken van een prijs.
Maar dat geheim heeft TS voor zichzelf bewaard.
Dus meer info gewenst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 feb 2018 13:42

Voor zover ik weet (uit ondervinding) maakt een schets van de keuken deel uit van de offferte/bestelbon.
Dat is waar, de offerte zal het ontwerp bevatten, maar niet andersom: enkel het ontwerp is GEEN offerte. Toen wij voor een keuken gingen, hebben wij eerst een ontwerp meegekregen (gratis) en zijn we pas 14 dagen later de keuken effectief gaan bestellen (bepaald welke kleur / uitvoering / handvaten / toestellen / afwasbak / kraan, etc...). Het ontwerp dat we toen hadden, is dan geupdate met de juiste kleur van kasten en dan bij de offerte gevoegd.
Dus als die ondertekend is dan is de koop gesloten.
Als je enkel een blad met een 3D model ondertekent, verbindt het je tot niets.
Tenzij er vormgebreken zijn zoals het ontbreken van een prijs.
Niet enkel de prijs. Ook details over de uitvoering zullen toch op de offerte moeten staan (massief hout, laminaat, welke merken van materialen of inbouwtoestellen, etc...). Enkel een 3D-ontwerp met daarop één globale prijs, is niet gedetailleerd genoeg als offerte.

Maar misschien moeten we eerst even afwachten wat de TS als extra info kan geven. Misschien kan ze de reeds ondertekende documenten even inscannen, anoniem maken en hier posten? Zonder die gegevens, zitten we maar wat te gissen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 feb 2018 16:22

Hoe kon die verkoper een ontwerptekening maken? Had jij hem dan de plannen gegeven of was hij terplaatse komen opmeten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2018 17:07

Hoe kon die verkoper een ontwerptekening maken? Had jij hem dan de plannen gegeven of was hij terplaatse komen opmeten?
In mijn geval? Wij hadden gewoon het plan van het huis mee.

We zijn met de verkoper even de toonzaal rondgewandeld en aangeduid welke stijl we wel leuk vonden. Daarna een half uurtje samengezeten, terwijl hij in een 3D ontwerper (specifiek voor die keuken-winkel) al een ontwerp maakte van waar kasten moesten kome, waar de over, waar de koelkast, spoelbak, dampkap, etc, etc... Daarvoor heeft hij eerst de maten van het plan overgenomen (niet echt héél complex: keuken is zoveel meter op zoveel. Zo hoog. Daar zit een schuifraam en daar zit een gewoon raam, en daar de aansluitingen).

Wel een groot verschil: wij hebben op dat moment NIETS moeten tekenen. We kregen de plannen mee, enkele prijssimulaties (verschillende merken toestellen, verschillende uitvoeringen van de kasten,...) en konden thuis rustig alles bekijken en beslissen. Daarna terug naar de winkel gegaan om de definitieve bestelling te laten opmaken. (We zijn zeer tevreden over die winkelketen en de plaatsing, BTW. Hoewel de plaatsing in onderaanneming gebeurt, dus da's sterk afhankelijk van wie de plaatsing doet.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Valerie1981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 feb 2018 21:07

Bedankt alvast voor jullie antwoorden! Ik heb de bestelbon waar alles in detail op staat met achteraan de algemene voorwaarden alsook de prijs NIET ondertekend, enkel het document waarop ik zeg dat ons huis ouder is als 10 jaar en dus onder btw tarief 6% valt, het document dat zij standaard geven voor hun levenslange garantie maar daar staat ook niets van kleine lettertjes of algemene voorwaarden. De schets is gewoon snel in potlood getekend hoe wij het ongeveer zagen waar we de kasten zouden willen en dewelke en waar de toestellen, hij heeft daar vanalles op gekribbeld met artikelnummers enzo en dat heb ik ook ondertekend omdat hij aan de hand van die schets dan een 3D tekening gaat opmaken, die hij ons dan ging doormailen. Het ging allemaal heel snel, eerst de ondertekening van die documenten en toen hij de bestelbon begon op te maken werd het mij echt te veel door de agressiviteit en het onwetende, ik heb dat ook zo gezegd dat ik ermee wou ophouden, hij heeft toen zijn collega erbij geroepen om alle documenten te kopiëren alles snel in mijn handen te duwen en gezegd dat ik woensdag de 3D tekenen in mijn mail zal ontvangen... ondertussen heb ik hen een mail gestuurd waarin ik alles heb uitgelegd hoe het is gegaan, dat ik afzie van de 3D tekening die ze gingen opmaken en dat ik al helemaal geen keuken bij hen zal kopen...

Valerie1981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 feb 2018 21:11

Hoe kon die verkoper een ontwerptekening maken? Had jij hem dan de plannen gegeven of was hij terplaatse komen opmeten?
Het was een ruwe schets met potlood getekend van hoe het er zou kunnen uitzien, ik heb enkel de breedte, lengte en hoogte doorgegeven waar de keuken zou moeten inpassen...

Valerie1981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 feb 2018 21:14

Voor zover ik weet (uit ondervinding) maakt een schets van de keuken deel uit van de offferte/bestelbon.
Dus als die ondertekend is dan is de koop gesloten.
Tenzij er vormgebreken zijn zoals het ontbreken van een prijs.
Maar dat geheim heeft TS voor zichzelf bewaard.
Dus meer info gewenst.
Op de schets heeft hij artikelcodes uit een boek van de toestellen geschreven die er zouden kunnen inzitten om een indicatie te geven van de prijs zei hij maar er staat niets van prijs zelf op vermeld...

Valerie1981
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 feb 2018 21:19


Als de TS nergens een papier getekend heeft waarop staat:
1. Dat ze akkoord gaat met algemene voorwaarden.
2. Dat ze akkoord gaat met een bepaalde prijs voor een keuken.

Dit staat bijna altijd in kleine lettertekens onderaan of achteraan, zulke verkopers kenende laten een verkoop niet liggen, waarom zouden ze u al twee papieren laten tekenen, dit doe je voor niks ?

Daar zit zeker iets achter, ik loop al te lang op straat in gans Vlaanderen om dit te weten.
Hebben ze een dubbel van deze twee papieren, indien niet kan de verkoper erbij schrijven wat hij wil.

De koper zelf waarom iets tekenen als het nog niet 100% is, denk daar ook eens na, deze gaat ook niet vrij uit, je zet je handtekening toch niet op alle papieren die men onder de neus schuift zeker.
Ik heb van alles een dubbel. En u hebt gelijk, ik had die dingen niet moeten tekenen daar heb ik mijn les nu wel uit geleerd, het was ook allemaal bedoeld om een 3D tekening te krijgen en dan kon alles nog beslist worden tot hij een bestelbon is beginnen invullen en het mij dan te veel werd en daarom ook niet heb ondertekend. Het was waarschijnlijk wel zijn bedoeling dat ik die ook zou ondertekenen, daarom moest het waarschijnlijk met al die papieren ook zo snel gaan?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 feb 2018 08:59

Als op de documenten die u getekend hebt nergens een verwijzing naar algemene voorwaarden staat en nergens effectief prijzen vermeld staan, denk ik neit dat de firma u veel kan aanrekenen. Hou de mail waarin u zegt geen 3D tekening te wensen goed bij. Dit zou nog wel eens een punt kunnen worden (als de firma beweert dat u opdracht gegeven hebt om deze 3D tekening te maken, en deze bijgevolg ook moet betalen, zou dit wel eens lastig kunnen worden. De potloodschets die u ondertekend hebt voor akkoord zou dan als "opdracht" kunnen aangeragen worden. Of een rechtbank hier zal in meegaan, is nog een andere vraag.

Laat ons weten wat de reactie is van de verkoper... Kans bestaat ook dat zij er niet te moeilijk over doen. Ze hebben ten slotte ook een reputatie te behouden. Dit soort verhalen gaan snel de ronde, en dat weten de keukenbouwers ook...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”