De auto-servicemedewerker weigerde na vervanging het oude auto-onderdeel terug te geven

Mouris
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

De auto-servicemedewerker weigerde na vervanging het oude auto-onderdeel terug te geven

#1 , 24 feb 2018 22:13

De Lexus-servicemedewerker weigerde na vervanging het oude auto-onderdeel (EGR) terug te geven. Hij zei dat ze moeten er aan de fabrikant terugsturen. En dit ondanks het feit dat ik de volledige prijs zonder enige kortingen voor een nieuw detal heb betaald. Ik wilde het terug omdat ik betwijfelde of het probleem erin zat.

In het begin vertelden ze me dat ik moet een nieuw EGR kopen (bijna 500 euro ) en toen belden ze me en vertelden dat er steeds de katalysator moest schoonmaken (400euro).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 feb 2018 12:56

Geen enkele merkgarage geeft vervangen onderdelen mee. Argument is idd onderzoek naar oorzaak van defect ;-).

Zelfs als je t zou meegekregen hebben en het niet defect zou blijken te zijn dan nog sta je juridisch nergens want geen enkele rechter houdt rekening met eenzijdige expertises. Enkel de expertises van door de rechter aangestelde experten worden bekeken.

Je hebt 2 mogelijkhedn. De (dure) facturen van de merkgarage aanvaarden en braaf betalen of een goedkope “alle merken” garagist zoeken die mogelijks je dure wagen helemaal om zeep helpt wegens zijn onkunde.

Het klopt dat merkgarages te snel en te veel vervangen en dat een expert ipv te vervangen mogelijks kan herstellen.

Het klopt dat kleine garagisten foefelen door bv de katalisator niet te vervangen (duur) maar leeg te maken maar da s in strijd met de milieuvoorschriften en wordt gelukkig terecht op de autokeuring afgekeurd.

Ook een correct werkende EGR op diesels is van levensbelang om de NOx waardes in de lucht op aanvaardbare waardes te houden. Ik kijk uit naar de dag dat ook dit op de autokeuring gecontroleerd zou worden om de vele uitgeschakelde EGRs te vinden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2018 16:03

Volgens mij ben jij eigenaar van het vervangen oorspronkelijk onderdeel.
Ik zie geen wettelijke reden waarom de garagist dit zou mogen achterhouden. Tenzij dit vooraf overeengekomen is bij herstelling (en je daardoor bv. korting zou krijgen).
Wat je er nadien mee zou kunnen bewijzen is een ander paar mouwen. Want je kan ook een defect vergelijkbaar artikel elders kopen en dat aan een eigen aangestelde expertise onderwerpen.
Minstens moet de garagist ook kunnen aantonen dat hij het onderdeel vervangen heeft (als hij een nieuwe aanrekent).
Als hij dat niet aantoont, dan kan je ook weigeren te betalen.
Omdat het dan om een onzekere schuld gaat, is er evenmin een retentierecht voor de garagist van toepassing.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 feb 2018 16:43

Mijn F.. d garage destijds vroeg altijd of ik het, oude vervangen stuk, wilde hebben. Het stuk lag altijd "ter inzage" op de werkvloer in de garage. De garage zegde dat ze anders kosten hadden voor een container om het in te dumpen.

Terug naar “Consumenten Koop”