Wie verantwoordelijk voor achterlaten pakket?

Richardje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Wie verantwoordelijk voor achterlaten pakket?

#1 , 21 feb 2018 13:15

Beste,

Graag wil ik weten wie verantwoordelijk is voor het achterlaten van een pakket dat geleverd is via een koerierdienst (taxipost) zonder bevestiging van ontvangst.

Het betreft hier een product van meer dan 1000,- dat via een webwinkel besteld is en waarbij ik gebruik heb gemaakt van de enige leveringsmethode die beschikbaar was. Op het moment van leveren was niemand tuis en product is op mijn erf in een dode hoek (achter een paal) achtergelaten.

Iemand anders had dit pakket kunnen meenemen en ik ben hier furieus over. Ik kan het de webwinkel niet kwalijk nemen, maar wel de koerierdienst. Er is niks van een briefje achtergelaten en er heeft ook nergens een bevestiging van ontvangst plaatsgevonden.

Ik kan heel makkelijk nu beweren dat ik nooit iets ontvangen heb. Wie gaat dan de pijn voelen....de koerierdienst of de webwinkel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 feb 2018 13:28

De webwinkel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2018 13:37

In principe draagt inderdaad de webshop het risico, zie artikel VI. 44 Wetboek van Economisch Recht.
.

Reclame

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2018 13:39

Als de mogelijkheid er is, kies ik altijd voor een afhaalpunt, maar soms kan je niet kiezen en wordt er thuis geleverd. Ik heb ook al verschillende keren iets dergelijks meegemaakt: bij ons wordt het pakje achtergelaten aan de voordeur (men houdt de doodlopende openbare weg die voorbij ons huis overgaat in een wandelpad, verkeerdelijk voor onze oprit).

Omdat je meestal zelf het koeriersbedrijf niet kan contacteren, laat ik het wel altijd weten aan de webwinkel zodat zij contact kunnen opnemen met de koerier.

Ook al meegemaakt: met opzet op donderdag besteld zodat op vrijdag geleverd zou worden, want op vrijdag werk ik niet. Vrijdag de ganse dag op de koerier gewacht. Pakje gevolgd via traceermethode. Bleek telkens "onderweg" te zijn. Om 17.55 u was het "afgeleverd". Bij contactname (de dag erna), bleek het pakje afgegeven te zijn bij de buren van nr 8 (blijkbaar was de koerier te lui geweest om nog tot bij ons te komen), want daar moest hij ook een pakje afgeven. Wij wonen op nr 24, maar dat is 600 m van nr 8 verwijderd ("den buiten") en wij kennen die mensen van nr 8 niet eens. Toen heb ik ook de webwinkel gecontacteerd om mijn beklag te doen.

Richardje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2018 13:41

Maar voor de volledigheid:

1. Ik heb geen verzendmethode kunnen kiezen (er was dus gewoon 1 methode);
2. een afhaalpunt kiezen was ook niet mogelijk;
3. er is nog steeds geen bericht/bewijs dat het pakket is afgeleverd (er was geen track and trace)

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2018 13:47

Maar voor de volledigheid:

1. Ik heb geen verzendmethode kunnen kiezen (er was dus gewoon 1 methode);
2. een afhaalpunt kiezen was ook niet mogelijk;
3. er is nog steeds geen bericht/bewijs dat het pakket is afgeleverd (er was geen track and trace)
Als er geen track and trace was en het was een pakket waarvoor u niet moest tekenen voor ontvangst, dan is het aan de koerier om te bewijzen dat hij het wel degelijk afgeleverd heeft.
Ik zou alleszins de webwinkel contacteren om te zeggen dat u er niet mee gediend bent dat een pakket (van zo'n grote waarde dan nog!) zomaar ergens neergepoot wordt. Zelfs al is het dan op uw eigendom, iedereen kan het meenemen.

Wel vreemd dat u voor een pakket van dergelijke waarde niet moest tekenen voor ontvangst.
Hoewel: vaak zet een koerier dan zelf een of andere krabbel en "zijn probleem" is opgelost. Heb ik ook al enkele keren meegemaakt.

In uw geval zou ik het zelfs een beetje gemeen durven spelen: de webwinkel laten weten dat u niets ontvangen hebt (maar alleen als het pakket achtergelaten werd op een plaats waar u bijna nooit komt).
Dat heb ik ooit eens gedaan voor een pakket van rond de € 250 dat achtergelaten was aan de deur van mijn tuinhuis. Het was een pakket waarvoor ik moest tekenen voor ontvangst. De koerier had zelf een krabbel gezet en beweerde dat die van de buurvrouw was. Hij noemde geen huisnummer maar de buurvrouw was "Ingrid". Wij wonen op nr 24, op nr 22 woont Ivonne en nr 26 (laatste huis) staat leeg. Het huis rechtover en dat ernaast staan leeg. Rest er alleen nog buurvrouw "Els" die altijd gaan werken is.
Ze hebben de koerier naar mij gestuurd en hij moest met schaamrood op de wangen toegeven dat hij het pakket aan het tuinhuis gelegd had en zelf ondertekend had.
Laatst gewijzigd door ivy-on-the-wall op 21 feb 2018 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2018 13:48

De ondernemer die voor de vervoerder kiest, blijft het risico dragen totdat het goed bij u is afgeleverd.
.

Richardje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2018 13:50

Ter aanvulling: Op de webwinkel kan ik nu wel op track en trace klikken en ik kom op de site van bpost uit dat blijkbaar de aflevering voor zijn rekening neem. Bij hun FAQ staat:

---------
Wat als ik niet thuis ben als de postbode mijn pakje komt afleveren?

Bent u afwezig, dan stopt de postbode een afwezigheidsbericht in uw brievenbus. U of een derde kan het pakje binnen de 14 kalenderdagen (de dag van aanbieding niet inbegrepen) afhalen in het postkantoor of PostPunt dat op het afwezigheidsbericht aangeduid is. U kunt vragen of de postbode de zending een tweede keer op hetzelfde adres komt aanbieden via de link: http://www.bpost.be/nieuweaanbieding.

U bent niet altijd thuis wanneer de postbode langskomt? Laat uw pakje leveren in een van onze 1.250 afhaalpunten of in een van onze 150 pakjesautomaten.

Dit is enkel van toepassing op pakjes die in België geleverd worden. Voor leveringen in het buitenland gelden de modaliteiten van onze internationale partners.
-----------

maar hier hebben zij zich dus niet aan gehouden?!

Richardje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2018 13:51

dank jullie voor de antwoorden!

Ik vind het zelf niet rechtvaardig......

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 feb 2018 13:54

Ter aanvulling: Op de webwinkel kan ik nu wel op track en trace klikken en ik kom op de site van bpost uit dat blijkbaar de aflevering voor zijn rekening neem. Bij hun FAQ staat:

---------
Wat als ik niet thuis ben als de postbode mijn pakje komt afleveren?

Bent u afwezig, dan stopt de postbode een afwezigheidsbericht in uw brievenbus. U of een derde kan het pakje binnen de 14 kalenderdagen (de dag van aanbieding niet inbegrepen) afhalen in het postkantoor of PostPunt dat op het afwezigheidsbericht aangeduid is. U kunt vragen of de postbode de zending een tweede keer op hetzelfde adres komt aanbieden via de link: http://www.bpost.be/nieuweaanbieding.

U bent niet altijd thuis wanneer de postbode langskomt? Laat uw pakje leveren in een van onze 1.250 afhaalpunten of in een van onze 150 pakjesautomaten.

Dit is enkel van toepassing op pakjes die in België geleverd worden. Voor leveringen in het buitenland gelden de modaliteiten van onze internationale partners.
-----------

maar hier hebben zij zich dus niet aan gehouden?!
Zij hebben zich daar aan te houden, maar het gebeurt dat de koerier/postbode in kwestie in "al dat gedoe" geen zin heeft.

PS Ik heb mijn vorige bericht intussen uitgebreid, maar het heeft gekruist met uw laatste bericht.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 feb 2018 14:03

het bewijs dat u het goed daadwerkelijk in ontvangst hebt genomen, ligt bij de webshop. Slaagt deze daar niet in, dan dient de onderneming u een nieuw zending toe te sturen.
.

Richardje
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 feb 2018 14:04

Juridisch begrijp ik dat de webwinkel ten alle tijden verantwoordelijk blijft. Mijn laatste vraag is of de webwinkel dan alsnog de extra gemaakte kosten (of het verlies van het vorige pakket) weer kan verhalen op de koerierdienst.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 feb 2018 14:07

Juridisch begrijp ik dat de webwinkel ten alle tijden verantwoordelijk blijft. Mijn laatste vraag is of de webwinkel dan alsnog de extra gemaakte kosten (of het verlies van het vorige pakket) weer kan verhalen op de koerierdienst.
Ja.
.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 21 feb 2018 16:27

- Bij je buren
- Op een veilige plaats (onder een carport, een afdakje, ...)
- In een afhaalpunt

dat zijn de keuzes die bpost u geeft om het pakje te leveren

http://www.bpost.be/site/nl/ontvangen/pakjes-ontvangen

Zie linker kolom helemaal onderaan

Jabbe
Berichten: 586

#15 , 22 feb 2018 18:05

Was dat vandaag niet in het nieuws, ivm BPost dat ze die manier van afleveren moeten herzien omdat er net moeilijkheden zijn opgetreden als de ontvanger niet thuis blijkt?

Terug naar “Consumenten Koop”