Aankoop tweedehands wagen

D0_nny
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aankoop tweedehands wagen

#1 , 18 feb 2018 08:46

Beste,

Met het autosalon van 2017 besloten we een tweedehandswagen aan te schaffen. Deze was van bouwjaar 08/2015 met 17.000km. We rijden nu 1 jaar met deze wagen en stellen aan de linker voorkant wat gebreken vast. De wielboog komt los, de spiegel kraakt, de deur sluit niet altijd goed en er is steeds een rammel hoorbaar in deze deur. Ik heb geprobeerd om de geschiedenis van deze wagen te achterhalen. Ik heb 2 garages gecontacteerd. Ze zouden terugbellen en niets gehoord. Ik ben op het autosalon 2018 gaan informeren, zelfde reactie. Ondertussen heb ik ook de hoofdzetel aangeschreven en na enkele mails krijg ik volgende reactie :
Ik heb begrip voor het feit dat u graag een volledige historiek heeft van uw wagen. .... heeft echter geen historieken van voertuigen. Dit is eigendom van de eigenaar(s) van de wagen. Zelfs indien .... deze gegevens zou ter beschikking hebben is haar beleid in overeenstemming met alle regels en wetten inzake privacy en gegevensbescherming. Rekening houdend met deze wet en bij aankoop van een occasiewagen blijft de historiek bijgevolg enkel toegankelijk bij de vorige eigenaar(s). Ik meen wel dat u dit kunt begrijpen.
Ondertussen is de wielboog en de spiegel vervangen onder garantie.

Toevallig, bij het doorsnuffelen van mijn papieren kom ik wat tegen die, naar ik denk, niet pluis is. Op mijn aankoopbon staat duidelijk dat de wagen van bouwjaar 21/08/2015 is. In mijn garantieboekje zit een document dat stelt dat deze wagen van bouwjaar 15/09/2010 is. Deze wagen zou 5 jaar!! ouder zijn dan deze die ik heb aangekocht!
Ik heb foto's bijgevoegd van deze documenten.

Kan ik hier juridisch enig recht halen? Of moest ik dit vooraf maar gezien hebben?

Dank bij voorbaat,

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door D0_nny op 18 feb 2018 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2018 08:58

Staat er ergens een chassisnummer bij vermeld ?

Als dit een Belgische wagen is kan dit onmogelijk via de carpas , al is een bepaalde wagen maar 6 maanden en die word verkocht is er al een carpas !

Wat staat er op u carpas??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 18 feb 2018 09:03

Wat staat er op de carpass, en op de keuringsbewijzen ? Kloppen de gegevens van chassis en dergelijke?

Dat ze niet graag de privacy (??) van de vorige eigenaars schenden, tot daar aan toe. Maar bouwjaar en/of datum ingebruikname moet de hoofdzetel u toch kunnen bezorgen, dacht ik.

Er zijn hier toch een paar namen genoemd, kan u die nog verwijderen ?

Reclame

D0_nny
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2018 09:04

Beste,

Het VIN nummer is : YV1FZA8C1G1005660
De laatste 4 cijfers 5660 staan vermeld op de aankoopbon onder andere eventuele kenmerken en op het waarborg attest onder chassis nr.
Het gaat wel degelijk over deze wagen.

De car pass spreekt op datum van 01/2017. De datum van aankoop van deze wagen. Er is blijkbaar geen car pass beschikbaar van voor deze datum.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 18 feb 2018 09:06

Hoeft niet, de carpass moet de volledige historiek van onderhouden, kmstanden en dergelijke geven.

Vraag nadere uitleg aan de hoofdzetel, en doe dat schriftelijk. En op die brieven mag u wel man en paard noemen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 18 feb 2018 09:13

Die namen horen hier niet, dus zeker het merk, en de verkoper (dat zal wel het merk zelf zijn zeker ? )

De moderatoren hebben niet graag dat er namen genoemd worden, dat kan hen problemen bezorgen.:(

D0_nny
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2018 09:16

Mijn excuses. Ik heb de merknaam verwijderd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2018 09:28

Met deze nummer kan de fabrikant de juiste datum van vertrek uit de fabriek afleveren, dit kan een paar maanden afwijken van de eerste inschrijving, de tijd van in de toonzaal te staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

D0_nny
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 feb 2018 09:51

Beste,

Uit de mailing naar de fabrikant en het aanspreken van de verkopers van dit merkt blijkt duidelijk dat ze geen gegevens willen verstrekken. Dat maakt het meer en meer verdacht voor mij.

Uit alle antwoorden die ik lees kan ik nog het volgende meegeven dat ik terugvindt op het gelijkvormigheidsattest :
Datum eerste inschrijving : 21/08/2015
Bouwjaar : *****
Datum eerste gebruik : 21/08/2015
Datum laatste inschrijving : 24/01/2017

Op de car pass staat duidelijk vermeld dat er voor de datum van 01/2017 geen gegevens bekend zijn.
Op het waarborg attest staat dat de leveringsdatum 15/09/2010 is. Ook het chassis nummer komt overeen met alle andere papieren van deze wagen.

Mvg,

katwezel
Berichten: 375

#10 , 18 feb 2018 10:05

Zie ik het fout ? Op de tweede foto staat toch duidelijk eerst jaartal dan maand en dag , ts heeft dit omgedraaid en zo is de wagen volgens hem plots 5 jaar ouder

D0_nny
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 feb 2018 10:09

Mijn excuses,

U heeft 100% gelijk! Ik heb 'jour' voor 'jaar' gelezen.

Ik heb dit compleet verkeerd gelezen en beginnen flippen uiteraard.

Topic mag gesloten worden dan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 feb 2018 10:27

Zie ik het fout ? Op de tweede foto staat toch duidelijk eerst jaartal dan maand en dag , ts heeft dit omgedraaid en zo is de wagen volgens hem plots 5 jaar ouder
Zeer goed opgemerkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

D0_nny
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 feb 2018 10:38

Absoluut, zeer goed opgemerkt!

Ik zou het nooit gezien hebben.
Beter hier even met de billen bloot gaan, dan dat ik morgen met mijn haar recht bij de garage zou staan.

Bedankt voor jullie hulp en nogmaals mijn excuses voor het misverstand!

katwezel
Berichten: 375

#14 , 18 feb 2018 11:11

Geen probleem , alsnog welkom op dit forum

Terug naar “Consumenten Koop”