Waardebon weigeren

DavidBelgium
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Waardebon weigeren

#1 , 15 feb 2018 13:06

Dag

Om te beginnen heb ik mijn vraag al op google opgezocht, maar ik vind nergens een duidelijke antwoord op belgische sites..

Ik heb 6 Januari een paar schoenen gekocht, maar 1 maand later begint de zool al los te komen van het leder..
Dus heb ik naar de winkel gebeld en ze zeggen me dat ik dan een tegoedbon zal krijgen..

Alleen ga ik niks met die tegoedbon zijn, aangezien ik voor dat bedrag geen nieuwe schoenen in die winkel heb (soldenperiode)..

Kan ik de waardebon weigeren en cash geld eisen of bestaat er zo geen wet?

Het is geen kwestie van dat ik het product wil omruilen,maar een fabrieksfout..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 15 feb 2018 13:33

Je kan kosteloze herstelling of vervanging eisen. Als dat onmogelijk blijkt (bvb omdat het type schoenen niet meer gemaakt wordt) kan je ontbinding eisen (en dus je GELD terugkrijgen).

De winkel kan er m.i. NIET van af komen met een waardebon.

Als winkel weigert kan dreigen met FOD Economie en/of Test Aankoop - vooral als je dat doet in een goed gevulde winkel - soms wel soelaas bieden.

Lees bvb hier: https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... e-garantie
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

DavidBelgium
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2018 19:21

Dag

Eerst kreeg ik te horen dat ze geen producten die in de soldenperiode zijn gekocht terug aannemen (blijkbaar is hun sale policy anders dan hun normale policy)..

Maar dit gaat duidelijk over een fabrieksfout..
Na lang aandringen hebben ze me uiteindelijk een nieuwe paar schoenen gegeven, maar cash geld kreeg ik er in de winkel zelf niet uit..

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 15 feb 2018 21:03

Garantiewetgeving geldt even goed voor solden. Een nieuw paar is echter perfect in lijn met de wet.
"sowieso" schrijf je zo.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2018 11:30

Bij ontbinding van de koopovereenkomst, hoeft men inderdaad geen genoegen te nemen met een tegoedbon. In dit geval dient de verkoper het aankoopbedrag terug te betalen (met eventuele afschrijving als gebruiksvergoeding) aan de koper, zie bijvoorbeeld in die zin: Gent 10 oktober 2012, NJW 2013, 709.
.

Terug naar “Consumenten Koop”