Beste mensen,
Op 10 oktober 2017 heb ik een bestelbon getekend voor een nieuwe wagen (Renault Kangoo).
Op deze bestelbon staat vermeld: Geschatte leveringsdatum: 31/01/18
Op een brief die ik die week nog in ontvangst mocht nemen staat: "De wagen wordt bij ons voorlopig verwacht midden januari 2018.
Ik ben nogal ontevreden over de service van deze garage. Midden januari werd ingebroken in mijn auto. Ik kon door deze schade mijn auto niet meer gebruiken aangezien ik deze niet meer op slot kon doen. Ik ben daarvoor naar de garage geweest met de vraag of ik een vervangwagen kon krijgen totdat de nieuwe wagen geleverd was. Zei vertelden me dat ze dit pas konden doen indien leverdatum met 25 % overschreden was. Aangezien dit inderdaad in het contract stond heb ik dit aanvaard, doch vond ik dat ze toch een geste konden doen daar ik een nieuwe klant was die een grote aankoop had gedaan.
Ik heb toen gevraagd om na te gaan wanneer de nieuwe wagen geleverd zou worden. Ze vertelden met (na heel lang wachten) dat dit de 3de februari was. Ik vroeg of ze me zeker op de hoogte zouden kunnen houden indien dit niet gehaald zou kunnen worden. Op 6 februari had ik nog steeds niets gehoord van hen. Na lang aandringen en terug lang wachten vertelden ze me dat de auto net was toegekomen in de garage en dat ik moest wachten op de brief om hem te komen halen en de betaling in orde te maken. Ik heb deze brief op 8 februari ontvangen.
Ik vertelde hen dat ik perfect de aankoop zou kunnen annuleren aangezien dit in de wetgeving voorzien is. Hieronder de passage in de wetgeving (art 1-7 punt 4):
Kan de verkoper deze leveringsdatum of termijn niet naleven, dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief.
Hierin kan de verkoper een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet meer dan 25 % van de aanvankelijk overeengekomen termijn kan bedragen.
Wordt deze nieuwe termijn overschreden, dan kan de koper de overeenkomst, zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekende brief, onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de opgelopen schade.
Dit staat ook vermeld in het contract
Op 6 februari heb ik dan ook een aangetekende brief verstuurd naar de garage met de vermelding om de prijs van de bestelbon te herzien, of om de aankoop van deze wagen te annuleren.
Nu kreeg ik vandaag een aangetekende brief terug dat ze niet akkoord gingen met deze stelling. Ik heb de gedelegeerd bestuurder dan aan de telefoon gekregen. Hij zei dat ze wel gehandeld hebben naar het contract aangezien ze op 6 februari een brief verstuurd hebben dat de auto is toegekomen, en dit dus binnen de 25 % van de leveringstermijn was.
Hij interpreteert het contract/de wetgeving dus anders dan mij. Ik interpreteer het contract/de wetgeving dat de garage mij vóór 31/01/2018 had moeten contacteren dat de auto later zou toekomen. Hij interpreteert dat dit binnen de 25 % van de leveringstermijn moet gebeuren.
Graag dus opheldering in dit geval.
Alvast bedankt,!