Prijsafspraak niet nageleefd

TheebsTom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Prijsafspraak niet nageleefd

#1 , 08 feb 2018 20:21

Hoi,

Vind het een beetje te gek voor woorden dat ik hiervoor een vraag voor moet aanmaken maar ik had toch heel graag jullie advies gehad... het gaat dus over 4 gordijnen die we binnen hebben gedaan bij de droogkuis.

Vorige week onze 4 gordijnen thuis afgehaald en gaan informeren bij de droogkuis wat het kostte om te reinigen. Gordijnen waren niet heel duur dus we wilden er niet teveel geld aan uitgeven. Mevr gaf aan dat het €15 per gordijn was. Ze had nog exta nagekeken of ze al dan niet gevoerd waren, anders zou er een meerkost zijn. Dus, 4 x €15 = €60. We kregen een afhaalbonnetje mee met bovenstaande vermelding => 4 gordijnen x €15 = €60.

Ik wil ze vandaag terug gaan afhalen, heb het bonnetje bij, en zegt de verkoopster dat er iets is misgelopen met de prijs. De andere verkoopster die onze gordijnen in ontvangst heeft genomen was nog niet zo lang in dienst en heeft zich misrekend. Samengevat zou het neerkomen op maar liefst €180 (!!).

Heb vriendelijk gezegd dat onze gordijnen maar €150 gekost hebben (wat ook zo is) en dat als we dat op voorhand geweten hadden, we ze niet hadden laten reinigen... dan had ik beter gewoon nieuwe gekocht.
Uiteindelijk kan ik er niet aan doen dat de fout ontdekt is nadat ze al gereinigd waren. Ik wil gewoon mijn gordijnen terug, aan de prijs die afgesproken werd en op het afhaalbonnetje staat.

De verkoopster wou ze me alleszins niet meegeven. Ik moet zaterdag teruggaan als de bazin er is... maar ze waarschuwde me: "het is geen gemakkelijke".

Ik ga er van uit dat ik toch recht in mijn schoenen sta !?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2018 20:55

Hangt er geen prijslijst uit ??

Gordijnen worden meestal per m² gerekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2018 21:55

Je hebt het op papier. Men gaat hier moeilijk buiten kunnen. Zelfs als de prijzen uithangen: je hebt een individuele geschreven overeenkomst (minstens aanbod waarop je bent ingegaan). Tenzij uit de opmaak van het document zou kunnen afgeleid worden dat de 60 EUR een waarborg of voorschot zou kunnen zijn.

Als ze weigeren mee te geven, laat ze dat dan ook op papier zetten.
(Indien ze dit niet willen, dan kan je dreigen om een deurwaarder dit dan maar authentiek te laten vaststellen, wat hun kosten enkel gaat verhogen. Maar in de praktijk kan je dat bezwaarlijk hard maken:
(1) een deurwaarder staat er niet op 1 - 2 - 3
(2) zal meer kosten dan de reinigingskosten op zich)

Je kan ook het gesprek opnemen om een en ander nadien te bewijzen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 08 feb 2018 23:18

Als men de gordijnen niet wilt teruggeven na betaling van 60 euro, kun je naast de burgerrechtelijke procedures (zie Bart Visser) ook naar de politie stappen wegens diefstal.
Men heeft geen enkel recht om die gordijnen in te houden.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 08 feb 2018 23:26

Als men de gordijnen niet wilt teruggeven na betaling van 60 euro, kun je naast de burgerrechtelijke procedures (zie Bart Visser) ook naar de politie stappen wegens diefstal.
Men heeft geen enkel recht om die gordijnen in te houden.
Waar zou dit niet onder het retentierecht vallen?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 08 feb 2018 23:31

Als men de gordijnen niet wilt teruggeven na betaling van 60 euro, kun je naast de burgerrechtelijke procedures (zie Bart Visser) ook naar de politie stappen wegens diefstal.
Men heeft geen enkel recht om die gordijnen in te houden.
Waar zou dit niet onder het retentierecht vallen?
1. Heeft een droogkuis wel een retentierecht?
2. Is retentierecht wel van toepassing als de betalende partij de op voorhand afgesproken prijs betaalt?

Edit, na onderzoek zou ik het volgende durven antwoorden op mijn eigen vragen:
1. Ja, een droogkuis heeft dit.
2. Dit recht is niet meer van toepassing eenmaal TS de oorspronkelijke 60 euro betaalt. Proportionaliteit is hier van toepassing.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 08 feb 2018 23:36

Als men de gordijnen niet wilt teruggeven na betaling van 60 euro, kun je naast de burgerrechtelijke procedures (zie Bart Visser) ook naar de politie stappen wegens diefstal.
Men heeft geen enkel recht om die gordijnen in te houden.
Waar zou dit niet onder het retentierecht vallen?
1. Heeft een droogkuis wel een retentierecht?
2. Is retentierecht wel van toepassing als de betalende partij de op voorhand afgesproken prijs betaalt?
1) Bij mijn weten is retentierecht de regel. Bv. boekhouders en advocaten worden hier specifiek van uitgesloten.
2) Er is duidelijk nog een geschil over de prijs, dan blijft m.i. retentierecht van toepassing.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 08 feb 2018 23:51

Politie zal zich hier niet mee moeien ...kan nooit diefstal zijn constitutionele bestandsdelen zijn niet aanwezig noch het wegnemen (materieel element) nog het (bijzonder) kwaadwillig opzet (immaterieel element).

Er is een betwisting over prijs. Dus een contractuele zaak en daar is politie nooit voor bevoegd.
(uitgezonderd vb flessentrekkerij).

TheebsTom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 feb 2018 07:59

Dus m.a.w. staan wij recht in onze schoenen als we eisen om de gordijnen mee te moeten geven aan de afgesproken prijs dat zij op papier hebben gezet?

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 09 feb 2018 09:58

Dus m.a.w. staan wij recht in onze schoenen als we eisen om de gordijnen mee te moeten geven aan de afgesproken prijs dat zij op papier hebben gezet?
Jazeker, maar dat wil nog niet zeggen dat de winkel zomaar mee gaat werken.

TheebsTom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 feb 2018 10:10

Daar vrees ik ook voor dat ze niet gaan meewerken. Ze gaan een heel week sluiten dus zou ik mijn gordijnen vandaag wel terug willen.

TheebsTom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 feb 2018 18:22

Bedankt iedereen voor de goede raad. Het probleem is opgelost. Ze hadden ons bonnetje op de verkeerde gordijnen gehangen is nu gebleken. We hebben de onze aan de juiste prijs meegekregen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 feb 2018 18:42

Voor u is dit in orde en dit was het belangrijkste!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”