levering gordijnen met 2 maand vertraging: wat zijn de rechten?

Peter Selie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

levering gordijnen met 2 maand vertraging: wat zijn de rechten?

#1 , 03 feb 2018 16:13

Ik heb op 6 december 2017 een bestelling voor gordijnen geplaatst, in totaal voor meer dan 1000 euro. Men heeft toen gezegd dat er 3 weken wachttijd was. Ik heb toen een voorschot van 300 euro betaald met de kaart. Het kasticket heb ik nog.
Er is geen bestelbon, wel een duidelijke beschrijving in email.

Begin januari 2018 kreeg ik een mail met de melding dat de bestelling zou verlaat worden naar eind januari.
Eind januari 2018 kreeg ik een nieuwe email met daarin de mededeling dat de levering nog later zou zijn, het zou eind februari 2018 worden.
Ik heb daarop via mail gereageerd en aangegeven dat ik de 2 x opgeschoven datum als klant erg ongemakkelijk vind + gevraagd naar een compensatie, 5% korting op de eindfactuur (in het kader van klantvriendelijkheid...). Men heeft daarop aangegeven dit niet te willen doen.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik de koop annuleren en mijn voorschot van 300 euro terug vragen wetende dat de levering bijna 2 maand later dan voorzien zal zijn? Kan ik überhaubt een schadevergoeding vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 feb 2018 17:42

kijk eens in de algemene voorwaarden van het bedrijf en wat deze zeggen bij laattijdige leveringen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2018 18:25

Als je hebt aangegeven (en kan bewijzen) dat de leveringsdatum is overeengekomen en een essentieel onderdeel van de overeenkomst uitmaakt, dan kan je ontbinden en/of schadevergoeding vragen.
Maar dat is standaard niet het geval en dan geldt de redelijke termijn. Een eenzijdige ontbinding is altijd een risico - moet in principe via de rechtbank gaan.
Je kan wel een laatste redelijke termijn stellen (aangetekend) maar met het risico dat je niet alleen je waarborg niet terugkrijgt, maar bij trachten te recupereren via de rechtbank opdraait voor de overige kosten.

Geeft men een reden? Hoe langer het uitstel is, hoe beter de reden moet zijn. Als men een fout gemaakt heeft (bv. verkeerde stof besteld), dan stijgen weer je mogelijkheden.
In de praktijk is 3 maanden m.i. onvoldoende om het risico te lopen van de gerechtskosten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”