2dehandsverkoop LED televisie.

nicodesagher
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

2dehandsverkoop LED televisie.

#1 , 28 jan 2018 02:52

Ik heb op 24/01/2018 mijn LED televisie verkocht (via 2dehands.be).
In chatberichten van "2dehands.be" heb ik mijn adres gegevens en gsm nummer uitgewisseld na een prijs van 130 euro overeengekomen.

De koper is de televisie (dat zich in zeer goede staat bevond) komen bezichtigen en heeft het toestel gekocht (onderling overeengekomen niet schriftelijk 130 euro).

Op 27/01/2018 word ik teruggebeld door de aankoper en meld mij dat het toestel niet naar behoren werkt (probleem met kleuren als het toestel warm staat) en onmiddellijk geld zijn terug wil.
Ik heb de aankoper nogmaals verteld dat het toestel volledig in orde was en nooit een problemen vertoond had.
Ook omdat er 4 dagen overheen gegaan zijn kon ik hier mij niet in vinden.
Vervolgens had ik een onaangenaam gesprek met de aankoper met de dreigingen om Politie en advocaat in te schakelen haar man op me af te sturen enz...

Vraag:
Ik ga er vanuit dat er niets kan ondernomen worden omdat de verkoop onderling zonder factuur of aankoopbewijs is gebeurd?

Mvg,
Nico.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2018 05:03

Een particulier moet geen garantie geven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 28 jan 2018 09:42

Ben je zeker dat het kleurfenomeen zich niet al voordeed en dat je daarom de tv verkocht hebt ? Nogal wat lcd tv s sneuvelen op dat defect? ...

Reclame

nicodesagher
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2018 11:39

Beste sirkii, de tv was perfect in orde en heeft dit probleem nooit vertoond. Daar ben ik echt zeker van.
(het is een LED).

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 28 jan 2018 12:56

Ben je zeker dat het kleurfenomeen zich niet al voordeed en dat je daarom de tv verkocht hebt ? Nogal wat lcd tv s sneuvelen op dat defect? ...
Zelfs als het probleem er al was, is dat niet te bewijzen. En zoals denlowie schreef : particulieren geven geen garantie.
Mijn motto is : als je iets tweedehands koopt, koop je de miserie van een ander... (Wat natuurlijk niet altijd waar is).
Ook over het feit dat er geen aankoopbewijs of factuur is kan geen probleem gemaakt worden. Particulieren mogen/kunnen geen factuur maken, en een verkoopovereenkomst is niet gebruikelijk voor dergelijke kleine bedragen.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2018 14:47

Indien deze persoon je blijft lastig vallen, kan je overwegen klacht in te dienen wegens belaging.
Zoals medeforumleden al eerder opmerkten, heeft de koper geen poot om op te staan en hoef je er al niet op te reageren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 28 jan 2018 16:00

Even vervolledigen:
Enkel, en enkel maar, als er een probleem was met de TV, én jij hebt dit probleem bewust verzwegen of verborgen, én de verkoper kan bewijzen dat jij wist van dit probleem en dit bewust niet gemeld heeft, pas dan heb je als particulier een probleem bij een verkoop.
Zoals je ziet: een onmogelijke opgaaf om dit te kunnen doen als koper zijnde.

Dus: doe maar wat de andere personen hier zeggen: negeren die handel.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 28 jan 2018 20:45

Bij blijvend lastig vallen is dit stalking ( wettelijk belaging) en eventueel mondelinge bedreigingen met voorwaarden ( maat dan moet dat wel een strafbare bedreiging zijn)
http://elfri.be/belaging-de-wettekst
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 2CHaihrvqi
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5Ws9Gxz6vM

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2018 20:47

Even vervolledigen:
Enkel, en enkel maar, als er een probleem was met de TV, én jij hebt dit probleem bewust verzwegen of verborgen, én de verkoper kan bewijzen dat jij wist van dit probleem en dit bewust niet gemeld heeft, pas dan heb je als particulier een probleem bij een verkoop.
Zoals je ziet: een onmogelijke opgaaf om dit te kunnen doen als koper zijnde.

Dus: doe maar wat de andere personen hier zeggen: negeren die handel.
Toch nog enige nuancering: art. 1643 BW:
Hij (= de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.
Maw als er niets op schrift staat, dan is het voor TS niet zo eenvoudig aan te tonen dat hij een exoneratie heeft bedongen.
Blijft een feit dat het dan nog over een verborgen gebrek moet gaan (art. 1641 BW).

Als het probleem zich enkel voordoet als het toestel warm is, dan kan het wel degelijk een verborgen gebrek uitmaken: je kan m.i. niet verwachten van een koper in een particuliere verkoop dat hij het toestel niet enkel laat opzetten, maar ook nog een half uur blijft wachten of er zich beeldproblemen voordoen.
Zeker als hij reeds 4 dagen na aankoop dit meldt.

Bewijslast blijft bij de koper. En uiteindelijk kan enkel een expert vaststellen of dit gebrek reeds bij verkoop aanwezig was. Dergelijke expert en procedure kosten beduidend meer dan het overeengekomen bedrag, dus als de koper een juridische procedure opstart zal hij niet enkel deze kosten moeten voorschieten; het is aan hem om te bewijzen dus het bewijsrisico ligt bij de koper.
Samengevat: het risico is klein. Maar 100 % zekerheid heb je niet: als dergelijk gerechtelijk expert vaststelt dat het gebrek inderdaad bij verkoop aanwezig was en zelf heb je geen vrijwaring voor verborgen bedingen bedongen (of je kan dat niet bewijzen), dan kunnen wel álle kosten bij jou belanden. Terugbetaling van het bedrag van de verkoop zal hierbij het kleinste bedrag zijn.

LET OP: dit is geen pleidooi om dan maar terug te betalen. Als ik zelf zeker ben dat het toestel naar behoren werkte, dan zou geen haar op mijn hoofd (ook al zijn er dat niet zoveel meer) er aan denken om toch terug te betalen. Maar er zit een (beperkt) risico verbonden aan deze principiële ingesteldheid.
Wellicht is de koper minder dom dan dat en berust hij in zijn gebrek aan bewijs.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 jan 2018 09:26

Mogelijks is de koper onvoorzichtig omgesprongen met die TV tijdens het vervoer van aankoopplaats tot bij hem thuis.

Terug naar “Consumenten Koop”