Even vervolledigen:
Enkel, en enkel maar, als er een probleem was met de TV, én jij hebt dit probleem bewust verzwegen of verborgen, én de verkoper kan bewijzen dat jij wist van dit probleem en dit bewust niet gemeld heeft, pas dan heb je als particulier een probleem bij een verkoop.
Zoals je ziet: een onmogelijke opgaaf om dit te kunnen doen als koper zijnde.
Dus: doe maar wat de andere personen hier zeggen: negeren die handel.
Toch nog enige nuancering: art. 1643 BW:
Hij (= de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.
Maw als er niets op schrift staat, dan is het voor TS niet zo eenvoudig aan te tonen dat hij een exoneratie heeft bedongen.
Blijft een feit dat het dan nog over een verborgen gebrek moet gaan (art. 1641 BW).
Als het probleem zich enkel voordoet als het toestel warm is, dan kan het wel degelijk een verborgen gebrek uitmaken: je kan m.i. niet verwachten van een koper in een particuliere verkoop dat hij het toestel niet enkel laat opzetten, maar ook nog een half uur blijft wachten of er zich beeldproblemen voordoen.
Zeker als hij reeds 4 dagen na aankoop dit meldt.
Bewijslast blijft bij de koper. En uiteindelijk kan enkel een expert vaststellen of dit gebrek reeds bij verkoop aanwezig was. Dergelijke expert en procedure kosten beduidend meer dan het overeengekomen bedrag, dus als de koper een juridische procedure opstart zal hij niet enkel deze kosten moeten voorschieten; het is aan hem om te bewijzen dus het bewijsrisico ligt bij de koper.
Samengevat: het risico is klein. Maar 100 % zekerheid heb je niet: als dergelijk gerechtelijk expert vaststelt dat het gebrek inderdaad bij verkoop aanwezig was en zelf heb je geen vrijwaring voor verborgen bedingen bedongen (of je kan dat niet bewijzen), dan kunnen wel álle kosten bij jou belanden. Terugbetaling van het bedrag van de verkoop zal hierbij het kleinste bedrag zijn.
LET OP: dit is geen pleidooi om dan maar terug te betalen. Als ik zelf zeker ben dat het toestel naar behoren werkte, dan zou geen haar op mijn hoofd (ook al zijn er dat niet zoveel meer) er aan denken om toch terug te betalen. Maar er zit een (beperkt) risico verbonden aan deze principiële ingesteldheid.
Wellicht is de koper minder dom dan dat en berust hij in zijn gebrek aan bewijs.