kapotte tv

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: kapotte tv

#16 , 27 jan 2018 22:20

de website van de verkoper is hun maatschappelijke zetel hier in Belgie gevestigd?

Dit is van belang wanneer je hem voor de rechtbank moet dagen.
Ben je zeker?
Als men propageert in BE (bv. webadres .be) dan denk ik dat je gewoon in BE kan dagvaarden. Want dat men zich moet conformeren naar BE consumentenrecht. Maar ben niet zeker hierover.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 jan 2018 22:24

de website van de verkoper is hun maatschappelijke zetel hier in Belgie gevestigd?

Dit is van belang wanneer je hem voor de rechtbank moet dagen.
Nederland....(Bol.com heeft zelf verkocht en geleverd, dus niet een andere firma die van dat
platform gebruik maakt)

Franciscus
Berichten: 38583

#18 , 27 jan 2018 22:29

Consumentenwetgeving is een EU wetgeving.
Gezien cpm.com in BE levert via website is bij mijn weten ook de BE wetgeving van toepassing.
NL wetgeving is lichtjes anders ...

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#19 , 27 jan 2018 22:31

Voor zover ik de Nederlandse wetgeving ken, zijn consumenten nog sterker beschermd dan hier.
Daar heb je garantie voor de volledige deugdelijke levensduur van een object (wat in geval van een TV langer is dan 2 jaar), en heb je geen omgekeerde bewijslast vanaf 6 maanden.

Maar goed, als je je profileert op de Belgische markt (wat deze verkoper doet, denk ook aan de aantal fysieke verdeelpunten die er zijn in België van hun) hebben ze de Belgische wetgeving te volgen, en kun je ze hier voor de rechter dagen, me dunkt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 27 jan 2018 22:51

Ik denk wel dat de EU wetgeving van toepassing is.

Maar meestal staat in de verkoopovereenkomst dat enkel de rechtbank van XXX bevoegd is in geschillen tussen de klant en de firma.

Als je iemand moet dagvaarden in bv Rotterdam voor een bedrag van laat ons zegen 150€ dan ben je een pak geld kwijt aan reizen naar daar en andere kosten.
Ik koop soms auto onderdelen in Lyon en dit staat in hun verkoopsvoorwaarden.

Aan de andere kant als het de firma is waar TS over spreekt zou dit toch geen probleem mogen zijn, die zijn van de grootste webshops van de EU. en hebben hun naam hoog te houden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#21 , 28 jan 2018 22:37

Blaatpraat bedoelt dat de bewijslast bij de verkoper ligt.
Verkoper moet (binnen de eerste 6 maanden na leveringsdatum) aantonen dat jullie een fout hebben gemaakt. Zoniet geldt de consumentengarantie (kosteloze herstelling of kosteloze vervanging, indien niet mogelijk ontbinding of prijsvermindering).
Als het toestel gevallen zou zijn, dan zou dit toch ofwel aan de verpakking moeten te zien zijn (hebben jullie die nog?), of aan het toestel zelf.
Als je kan bewijzen dat de kabelaansluiting niet actief was, dan heb je voor de rechter een bijkomend argument waarom het defect niet eerder gemerkt is. Maar je bent niet verplicht als consument om zichtbare gebreken op te merken binnen een bepaalde tijd* (art. 1649bis en volgende BW maken geen onderscheid tussen zichtbare en verborgen gebreken - spreken enkel over gebrek aan overeenstemming).

Art. 1649quater, §2 BW stelt trouwens:
De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
Deze bepalingen zijn van dwingend recht, maw: enkel als het gebrek zich reeds heeft voorgedaan en je daarna akkoord gaat dat je afziet van de wettelijke bescherming, geldt deze bescherming niet langer.

Best nog nakijken of je zoon/dochter geen rechtsbijstand heeft op de familiale verzekering (een aanrader ! Kost 50 à 80 EUR per jaar maar onvoldoende gekend (en onvoldoende aanbevolen door verzekeraars)). Als je die dekking hebt, kan je juridische ondersteuning inschakelen zonder bijkomende kosten. Kan natuurlijk niet achteraf, met terugwerkende kracht (dat zou te mooi zijn).

*Tenzij natuurlijk na 6 maanden na levering, want dan keert de bewijslast om.
Hier vind ik exact dezelfde klacht: https://www.klacht.nl/kapotte-samsung-tv/

Zelfde verkoper, zelfde tv.

Volgens artikel 17 1) zou enkel de NL wetgeving tellen: https://www.bol.com/nl/m/voorwaarden/al ... index.html

Nochtans werd gekocht via de Belgische versie van de website van bol.com

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 jan 2018 23:35

aanvulling:

ze vewijzen ook naar de fabrieksgarantie die niet zou gelden wegens:

"(m) gevallen waarin het scherm beschadigd is"

Maar het is toch de verkoper die mij in de eerste plaats garantie is verschuldigd?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 jan 2018 23:48

aanvulling:

ze vewijzen ook naar de fabrieksgarantie die niet zou gelden wegens:

"(m) gevallen waarin het scherm beschadigd is"

Maar het is toch de verkoper die mij in de eerste plaats garantie is verschuldigd?
De verkoper heeft een leveringsplicht van een conform toestel. De eerste 6 maanden na levering ligt de bewijslast bij de verkoper.
De verkoper kan zich dan ook niet eenzijdig onttrekken aan deze plicht.
De fabrieksgarantie kan dan mogelijk niet gelden; de verkoper blijft echter gehouden om de regelgeving van de consumentenkoop (art. 1649bis e.v. BW) te respecteren en een goed te leveren zonder gebreken aan overeenstemming.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#24 , 28 jan 2018 23:53

In de verkoopsvoorwaarden staat dat de Nederlandse wetgeving geldt.
Ik kan dus niet verwijzen naar de Belgische wetgeving ter zake.
Is het wel wettelijk dat de NL wetgeving geldt als ze via een B website Bkopers ronselen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#25 , 29 jan 2018 00:09

De algemene regels zijn op EU-niveau vastgelegd. Op volgende link vind je ook een contactpunt bij problemen: https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm.

Een BE rechter kan trouwens NL recht toepassen.
Dat de BE rechter bevoegd is, blijkt volgens mij duidelijk volgens de criteria die het HvJ hanteert (zie https://www.eccbelgie.be/uw-rechten/rec ... -rechtbank).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#26 , 31 jan 2018 13:24

Intussen Samsung servicedienst gecontacteerd.
Geen fabriekswaarborg op tv scherm zeggen ze.
Zij verwijzen mij naar bol.com wegens levering "slechte tv".
Bol.com zegt dat de retourperiode (=bedenkperiode) voorbij is.
Maar ik doe beroep op garantie, niet op bedenktijd, want tv is kapot.
En meer bepaald de garantie die geldt tijdens de eerste 6 maanden.

Moeten we ze nu dagvaarden? In België? In Nederland?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 31 jan 2018 16:37

Zoals reeds vermeld geldt dat aangezien nog in de eerste 6 maanden wordt verondersteld dat het toestel van bij levering niet voldeed aan goede werkingsvereisten of dat de kiem van het probleem reeds aanwezig was. De verkoper moet bewijzen dat het uw schuld is.
De risico's dat er schade ontstaat tijdens vervoer, of er iets gebeurt dat daarna schade veroorzaakt behoort tot de risico's van hen die via internet verkopen. De consument moet niet bewijzen.
Hier kunt u eventueel klacht indienen tegen uw Nederlandse verkoper: https://www.eccbelgie.be/uw-rechten/kla ... en-bij-ecc
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#28 , 31 jan 2018 16:56

Het probleem is volgens mij dat er 4 en half weken gewacht is om klacht in te dienen. Indien het scherm stuk was, had je dat al gezien vanaf de eerste dag. Het is niet bol.com zijn probleem dat u geen distributie had.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 31 jan 2018 17:02

Indien er niet in de verkoopvoorwaarden staat dat men de tv binnen de x dagen moet testen (wat dat ook moge betekenen) dan heeft men m.i.
het volle recht om zelfs 5 maanden te wachten om hem te beginnen gebruiken. Zoniet zou het in tegenstrijd zijn met de verplichte onvoorwaardeljke waarborg van de eerste 6 maanden. Er kan ook een kleine fout zijn die men eerst niet merkt maar die ineens catastrofaal wordt.
Ik heb wel geen practische ervaring met consumentenrecht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#30 , 31 jan 2018 17:30

De korte termijn voor vaststelling van zichtbare gebreken geldt enkel buiten de consumentenkoop (art. 1641 e.v. BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”