Blaatpraat bedoelt dat de bewijslast bij de verkoper ligt.
Verkoper moet (binnen de eerste 6 maanden na leveringsdatum) aantonen dat jullie een fout hebben gemaakt. Zoniet geldt de consumentengarantie (kosteloze herstelling of kosteloze vervanging, indien niet mogelijk ontbinding of prijsvermindering).
Als het toestel gevallen zou zijn, dan zou dit toch ofwel aan de verpakking moeten te zien zijn (hebben jullie die nog?), of aan het toestel zelf.
Als je kan bewijzen dat de kabelaansluiting niet actief was, dan heb je voor de rechter een bijkomend argument waarom het defect niet eerder gemerkt is. Maar je bent niet verplicht als consument om zichtbare gebreken op te merken binnen een bepaalde tijd* (art. 1649
bis en volgende BW maken geen onderscheid tussen zichtbare en verborgen gebreken - spreken enkel over
gebrek aan overeenstemming).
Art. 1649
quater, §2 BW stelt trouwens:
De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
Deze bepalingen zijn van dwingend recht, maw: enkel als het gebrek zich reeds heeft voorgedaan en je
daarna akkoord gaat dat je afziet van de wettelijke bescherming, geldt deze bescherming niet langer.
Best nog nakijken of je zoon/dochter geen rechtsbijstand heeft op de familiale verzekering (een aanrader ! Kost 50 à 80 EUR per jaar maar onvoldoende gekend (en onvoldoende aanbevolen door verzekeraars)). Als je die dekking hebt, kan je juridische ondersteuning inschakelen zonder bijkomende kosten. Kan natuurlijk niet achteraf, met terugwerkende kracht (dat zou te mooi zijn).
*Tenzij natuurlijk na 6 maanden na levering, want dan keert de bewijslast om.