Verkoper van woning in gebreke voor het verlijden van de akte

Gaetanvdd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoper van woning in gebreke voor het verlijden van de akte

#1 , 23 jan 2018 20:35

Beste

31 Oktober hebben mijn vriendin en mezelf de compromis getekend voor de koop van een woning.
Alles verliep zeer moeizaam met de verkopers.

Uiteindelijk werd de compromis getekend en even later werd 22 december 2017 afgesproken om de akte te verlijden.
21 December 2017 kreeg ik telefoon van onze notaris dat 1 van de verkopers niet komt opdagen daags nadien en zodus de akte niet kan plaatsvinden. Zeer ambetant aangezien we alles gepland hadden maar wettelijk was het niet incorrect.

31 Januari, volgende week dus, is de uiterste datum om de akte te verlijden maar de koper heeft al laten weten dat dit niet zal gebeuren voor 31 januari...

Na een gesprek bij onze notaris werd ons sterk aangeraden een advocaat onder de arm te nemen.
Nu hebben we de keuze om na 31 januari via de rechtbank ofwel de ontbinding van de koop plus schadevergoeding te eisen ( schadevergoeding zullen we moeilijk krijgen zei de notaris want de verkoper in kwestie zit met enkele schuldeisers), of we kiezen ervoor om een gedwongen uitvoering te eisen.

Wij weten niet meer wat gedaan, het huis spreekt ons echt aan en willen we heel erg. Onze voorkeur gaat uit naar een gedwongen uitvoering maar nu is mijn vraag hoelang dit allemaal kan aanslepen en wat het kostenplaatje hiervan kan zijn?
Aangezien er niet echt grote kans is om geld te zien van de tegenpartij... ( gerechtkosten en dergelijke...).

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 24 jan 2018 09:48

31 Januari, volgende week dus, is de uiterste datum om de akte te verlijden maar de koper heeft al laten weten dat dit niet zal gebeuren voor 31 januari...
Waarop baseer je die "uiterste datum" ? wat staat daarover in de compromis?
Na het tekenen van een compromis moeten binnen de vier maanden de registratierechten voldaan worden, en in de meeste gevallen wordt dit als termijn gebruikt waarbinnen de notariële akte verleden dient te worden.
Als je vanaf 31 oktober 4 maanden rekent, kom je op eind februari uit...

Heb je je eigen notaris ? Je notaris kan de notaris van de verkopers contacteren, en hem vragen wat druk uit te voeren op de verkopers - hen wijzen op de bindende overeenkomst en het kostenplaatje als ze de verkoop tegenhouden en zo.

Ik vind het wat vroeg om te panikeren. Als je echt direct druk op de ketel zetten, kan je een advocaat een brief laten schrijven, en de kopers laten weten dat jullie, als de akte niet binnen een bepaalde termijn verleden is, de verkoop zullen afdwingen, en de proceskosten op hen zullen verhalen. Veel kans dat dit voldoende is ;-)

Kleine zijnoot: de eerste afspraak was 1 maand en 3 weken na het tekenen van de compromis. Dit lijkt me HEEL snel - meestal werken notarissen zo snel niet ;-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 24 jan 2018 09:55

Na een gesprek bij onze notaris werd ons sterk aangeraden een advocaat onder de arm te nemen.
Nu hebben we de keuze om na 31 januari via de rechtbank ofwel de ontbinding van de koop plus schadevergoeding te eisen ( schadevergoeding zullen we moeilijk krijgen zei de notaris want de verkoper in kwestie zit met enkele schuldeisers), of we kiezen ervoor om een gedwongen uitvoering te eisen.

Weet de notaris meer? Als hij u al aanraadt om een advocaat in te schakelen...
Schuldeisers.... Bent u zeker dat er geen beslag ligt op het huis? Dan zie ik een schuldeiser moeilijk een stapje opzij zetten om u ter wille te zijn.

Reclame

Gaetanvdd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2018 12:41

De uiterste datum van 31 januari staat vast in de compromis. Er werd samen met de notarissen en de verkopers afgesproken dat 22 december de akte zou verleend worden. Wij hadden gevraagd om deze nog in 2017 te verlenen wegens een fiscaal voordeel.

De notaris heeft reeds alles gedaan om de verkoper te contacteren ( aangetekende zendingen, mailverkeer, telefoonverkeer), maar de verkoper is volledig onbereikbaar.

Het is een zeer moeilijke situatie aangezien hij totaal niet communiceert.

Maandag gaan we met een advocaat praten om de mogelijkheden eens te bekijken.

Ik zal nog eens navragen ivm beslag op het huis...

De verkoper

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 24 jan 2018 14:44

Is het mogelijk eens letterlijk weer te geven wat in het compromis staat ivm 31 januari, en wat er bij staat over mogelijke gevolgen als die datum niet gehaald wordt ?

Je hebt het over "de notaris" ... is dat dan jouw notaris, of de notaris van de verkoper ? Of hebben jullie dezelfde notaris ? (dat is af te raden - beter zelf een notaris kiezen, die dan volledig jouw belangen behartigt. Brengt geen meerkost met zich)

En ik deel de mening van Bosprocureur: vreemd dat de notaris zo snel aanraadt een advokaat onder de arm te nemen. Ofwel weet hij effectief meer, ofwel gaat hij er (net zoals ik in mijn eerste post) van uit dat een brief van een advocaat meer indruk zal maken dan een telefoontje van een notaris.

(en nog een taalkundige tip: een akte wordt "verleden" door ze te "verlijden" (niet verleiden natuurlijk) bij een notaris.)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 24 jan 2018 16:05

En als er hier iets verleend wordt, dan is het een krediet
En dan "verlenen" in de zin van toekennen, geven...

Terug naar “Consumenten Koop”