Verkoop overeenkomst tegekend en veranderd van gedachten om de auto te verkopen.

BlitzAcer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop overeenkomst tegekend en veranderd van gedachten om de auto te verkopen.

#1 , 19 jan 2018 23:38

Beste.
3 weken geleden wou in een auto verkopen aan iemand, we hebben verkoopovereenkomst getekend en die persoon had 100 euro betaald voor een wagen van €15.000 incl btw... na 2 weken had hij pas goedkeuring gekregen van de bank voor zijn lening.. maar ondertussen zijn we veranderd van gedachten en willen de auto toch houden en niet verkopen.. zijn 100 euro voorshot willen we gerust terug betalen maar zijn er hier naast ook boetes dat we moeten betalen aan hem?

Die persoon zegt dat hij de lening niet meer terug kan geven aan de bank en dat de interesse van 3%naar 9% zou gaan moest hij die wagen van mij niet kunnen kopen..

Wat zou ik best moeten doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2018 01:19

waarom zou de koper de uitvoering van de overeenkomst niet kunnen eisen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2018 04:43

De koper kan kiezen: uitvoering afdwingen via de rechtbank ofwel schadevergoeding vragen.
Pacta sunt servanda.
Technisch gezien is de koper al 2 weken eigenaar van de wagen (tenzij jullie contractueel eigendomsvoorbehoud hebben voorzien).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Morinho2018
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2018 21:23

De koper kan ofwel eisen dat u de wagen afleverd zoals afgesproken indien u dit niet kan, kan hij 10% van de afgesproken prijs eisen + zijn voorschot.

jef007
Berichten: 1683

#5 , 20 jan 2018 22:02

10%??
volgens welke wetgeving?

Terug naar “Consumenten Koop”