Autoverkoper wil auto niet herstellen onder garantie

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Autoverkoper wil auto niet herstellen onder garantie

#1 , 18 jan 2018 16:56

December 2017 kocht ik voor mijn zoon een verkopen in tweedehands auto's
Nu na 2 weken gereden te hebben merkt mijn zoon 2 onregelmatigheden.
1.) Het lampje van de motorstoring gaat branden, en na even uitlezen blijkt dit iets te zijn aan de uitlaat (katalysator of lamba sonde)
2.) Een kloppend geluid aan rechtervoorwiel, wat te maken zou hebben met een rollager die kapot of versleten is
Ik heb de verkoper aangeschreven, maar die mail mij bot terug dat hij daarop geen garantie geeft.
Ik heb hem nu aangetekend aangeschreven, met de mededeling dat ik de wagen elders zou laten maken en de kosten op hem verhaal. Ik kan namelijk zo niet met de auto rijden omdat er dan misschien nog meer kapot gaat.
Op dit aangetekend schrijven antwoord hij niet.

Wat zijn mijn opties nu.
Mag ik de auto laten herstellen en de kosten (eventueel via vrederechter) op hem verhalen.
Mag ik de auto pas laten herstellen oor een andere garage na goedkeuring van (vrede)rechter.
Mag ik de auto sowieso nooit ergens anders laten herstellen.

Ik moet erbij vertellen dat ik nu natuurlijk geen vertrouwen niet meer in heb dat hij (als hij al wil doen) de auto degelijk zal herstellen. Of dat hij de herstelling weken zal laten duren om mij hiermee te treffen.(omdat hij weet dat we die auto nodig hebben)
Dus eerlijk gezegd zou ik de wagen liever ergens anders laten herstellen.

Wat kan het mij ook kosten als ik de herstelling afdwing via (vrede)rechter?

Verder heeft hij al iets verzwegen bij de verkoop, nl. dat de auto ingevoerd was. Op zich geen probleem alleen dat we dan 2 weken moesten wachten op de inschrijving, en wij dus in een vervoersprobleem kwamen. Eigenlijk als hij eerlijk was geweest had hij dat toch ook bij de verkoop moeten melden.

Graag jullie mening en raadgevingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jan 2018 20:07

Was de verkoper een privépersoon of een handelaar? Die eerste in niet verplicht waarborg te geven.
Je mag NIET laten herstellen zonder toestemming van de verkoper. VR zal eerste een expert aanstellen, waarvan jij de expertisekosten dient te betalen, en die je pas kan recupereren van de verkoper indien jij in het gelijk wordt gesteld.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2018 20:18

Verkoper was een handelaar
Heb je een beetje idee van de kosten voor die expertise en vrederechter?
Ik denk dat het allemaal weer meer gaat kosten dan wat het waard is, en zo wint de handelaar weer!

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jan 2018 20:22

Een expertise kan tegen de 1000 € kosten, VR veel minder als je geen raadsman neemt.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 18 jan 2018 20:39

heeft u een aankoopfactuur van DIE handelaar?

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2018 04:54

Klopt, ik heb een aankoopfactuur
Maar als de expertise al 1000 EUR kost dan houd het voor mij op.
En al zeker als ik ondertussen de auto niet kan laten herstellen. Want waarschijnlijk gaat er dan nog meer kapot.
Dit zal waarschijnlijk dan ook weer iets zijn dat maanden kan aanslepen.
Zo is het heel eenvoudig om een jaar garantie te geven.
En zo krijg ik nog wat meer vertrouwen in ons rechtssysteem ;-(

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 jan 2018 08:43

Stuur hem in ieder geval een AS met ingebrekestelling. Hij moet 2 jaar waarborg geven. Als hij niet wil herstellen, kan je hem in verzoening oproepen voor de VR (kost ongeveer 50 €)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jan 2018 09:25

Nochtans de mankementen die je opnoem is voor de verkoper een fluitje van een cent, en als je zelf wat handig bent herstel je dit in een kleine voormiddag.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij de verkoper niet 100% in fout is, hij moet hem herstellen punt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2018 10:01

Weinig aan te doen. U koopt een wagen in de staat waarin hij zich bevind. Procederen, vrederechter, advocaat allemaal verloren kosten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jan 2018 10:08

Weinig aan te doen. U koopt een wagen in de staat waarin hij zich bevind. Procederen, vrederechter, advocaat allemaal verloren kosten.
Er staat wel op de factuur 1 jaar garantie, en dit is wettelijk verplicht !

En een versleten roulement dit valt zo maar niet van vandaag op morgen dit begin je langzaam te horen en dan heb je nog een paar maanden om deze te vernieuwen, een lambda sonde is iets anders kan van vandaag op morgen slecht functioneren, en als de koper dit uitgelezen heeft waarom heeft men het niet uitgezet? , kan ook per toeval of bij goedkope benzine beginnen branden zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 19 jan 2018 11:38

Weinig aan te doen. U koopt een wagen in de staat waarin hij zich bevind. Procederen, vrederechter, advocaat allemaal verloren kosten.
waar slaat dit antwoord nu op. indien particulier is dit inderdaad van toepassing maar als u van een handelaar koopt is deze VERPLICHT u garantie te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jan 2018 11:55

Een professionele verkoper moet enkel GEEN garantie geven als op de factuur duidelijk staat deze wagen word verkocht voor onderdelen of export .
Anders altijd minstens 1 jaar voor occasie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#13 , 19 jan 2018 13:42

wat is er mis met ons rechtssysteem??????
ge hebt wettelijk 1 jaar garantie!!
als ge naar de rechtbank stapt, en als ge gelijk krijgt, wordt de verkoper verplicht u schadeloos te stellen!!

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jan 2018 19:21

Ik heb het al lang begrepen dat het geen nut heeft om hierin verder te gaan. Het zal me meer kosten dan de herstelling.
Als mijn zoon de wagen niet elke dag nodig had dan zou ik er verder mee gaan.
Maar hij kan zijn auto niet zolang missen. En we kunnen niet wachten met de herstelling.
Dus ja leve ons rechtssysteem. Beschermheer van de daders :-(

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 jan 2018 20:07

In dringende gevallen en na ultieme ingebrekestelling (zoals je gedaan hebt) kan ook herstelling bij andere autotechnieker en kosten alsnog via vrederechter recupereren. Maar bewijslast ligt wel bij jou. Foto’s, filmpje, ... Herstelling bij merkgarage helpt misschien ook qua geloofwaardigheid.
Als je echter schriftelijk hebt dat hij geen garantie biedt, dan sta je m.i. redelijk sterk.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”