Annulering stage

Lore1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Annulering stage

#1 , 03 jan 2018 15:52

Hallo,
Even een vraagje. Ik schreef mijn dochter in december in voor een dansstage tijdens de zomervakantie (juli). De organisator eiste de betaling binnen de 5 dagen, anders zou iemand anders de plaats van mijn dochter innemen. Ik betaalde, maar nu, 3 weken later wil ik de stage toch annuleren (wegens veranderde vakantieplanning).
De organisatie meldt dat het 100% annulatiekosten rekent bij annulatie.
50% indien het met doktersattest.
Ze willen wel een waardebon uitschrijven voor volgend jaar. Of ze accepteren ook dat ze bijvoorbeeld iemand anders laat deelnemen in haar plaats.

Ik vroeg hen waarom de kosten voor annulatie zo hoog zijn, vermits we 6 maanden op voorhand annuleren en ook maar 3 weken na inschrijving. De kosten van annulatie kunnen toch redelijkerwijs nooit 100% bedragen.
Ze refereren naar hun algemene voorwaarden waar er geen enkele mogelijkheid tot annulatie wordt geboden (tenzij doktersattest, of iemand anders vinden die de stage wil volgen ipv mijn dochter. Zodra je betaalt bedragen de kosten 100% en je MOET binnen de 5 dagen het volledige bedrag betalen anders behouden ze de reservatie niet.)
Ik vraag me af of die algemene voorwaarden wel rechtmatig zijn. Heb je als consument geen enkele mogelijkheid hebt om te annuleren, mits een REDELIJKE schadevergoeding, zelfs al staat het in de algemene voorwaarden?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2018 15:56

U bent akkoord gegaan met de algemene voorwarden. Als u deze niet redelijk vond, had u niet moeten inschrijven. OK, de annulatiekosten zijn hoog, maar u en de organisatie zijn wel overeengekomen dat dit de annulatiekosten zouden zijn.

Algemene voorwaarden zijn geen vodje papier. Als u tekent voor akkoord, hoort u ook te weten wat er in staat en er ook effectief mee akkoord te gaan. Best dus een vervanger zoeken voor uw dochter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2018 16:00

Staan de voorwaarden op je inschrijving papier ???
Als je dit getekend heeft dan wist je het op voorhand.

Als dit over een redelijke som gaat kan je altijd naar de vrederechter gaan, maar succes voor de uitspraak is nooit verzekerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2018 16:04

Staan de voorwaarden op je inschrijving papier ???
Goede vraag; ik ben te snel geweest door te stellen dat de topic starter akkoord gegaan is met de algemene voorwaarden, want dit weten we in principe niet. Als deze voorwaarden niet gekend waren door de topic starter (er is bij de inschrijving bijvoorbeeld nergens naar gerefereerd) maakt ze nog een kans. Als er ergens gerefereerd werd naar de voorwaarden (of indien online igneschreven ergens een vakje met "ik heb de voorwaarden gelezen en goedgekeurd" aangevinkt werd) staat ze volgens mij héél erg zwak.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 03 jan 2018 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lore1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2018 16:05

De inschrijving gebeurde via een website, daarop staan de voorwaarden (zie onderaan). Mijn vraag is vooral of die voorwaarden wel wettelijk zijn. Volgens mij moet een schadevergoeding in proportie zijn met de geleden schade... niet sowieso 100% nadat ze eisen binnen de 5 dagen betaald te worden en geen enkele mogelijkheid tot annulering bieden.
Zijn deze voorwaarden wel wettelijk? Is dit geen onrechtmatig beding?

De voorwaarden van de site:
Na het invullen van het inschrijvingsformulier krijgt u een mail met alle informatie als ook het rekeningnummer voor de volledige betaling van de stage. Gelieve het volledige bedrag over te schrijven binnen de 5 werkdagen na inschrijving. Zonder betaling binnen die 5 werkdagen wordt de inschrijving als geannuleerd beschouwd.
Vzw XXX behoudt zich dan het recht om, na verwittiging, de voor jouw gereserveerde plaats aan een andere persoon ter beschikking te stellen.
Terugbetaling kan alleen gebeuren na het vertonen van een geldig doktersattest of bij een sterftegeval in de familie. Bij annulering wordt geen inschrijvingsgeld terugbetaald, tenzij bij ziekte tijdens de stage. Bij voorlegging van een doktersbewijs wordt maximum 50% van het inschrijvingsgeld teruggestort.
In het inschrijvingsgeld zit een verzekering tegen ongevallen via xxxvzw.
De organisatoren zijn niet verantwoordelijk voor diefstal of verloren voorwerpen.
In deze stage is geen overnachting inbegrepen. De deelnemers brengen zelf eten en drinken mee. Gelieve voldoende water mee te brengen voor de volledige dag.
Wij behouden ons het recht om bij te weinig deelnemers de stage te annuleren. Het inschrijvingsgeld wordt dan volledig teruggestort. U wordt dan per mail verwittigd. Wij behouden ons het recht om docenten te vervangen indien nodig

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jan 2018 16:21

Daar deze verkoop via het internet tot stand is gekomen heb je een herroeping termijn van 14 dagen .

Maar dit is reeds verstrekken zeker, je sprak over 3 weken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lore1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jan 2018 16:33

Herroepingstermijn is voor goederen, gelden dezelfde regels voor diensten die nog niet uitgevoerd zijn? Dat zou toch wel heel vreemd zijn... niet?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jan 2018 16:38

De inschrijving gebeurde via een website, daarop staan de voorwaarden (zie onderaan). Mijn vraag is vooral of die voorwaarden wel wettelijk zijn. Volgens mij moet een schadevergoeding in proportie zijn met de geleden schade... niet sowieso 100% nadat ze eisen binnen de 5 dagen betaald te worden en geen enkele mogelijkheid tot annulering bieden.
Zijn deze voorwaarden wel wettelijk? Is dit geen onrechtmatig beding?
Een schadevergoeding moet de schade voor de organisator dekken. De "schade" hier kan gezien worden als het verlies van inkomsten indien een deelnemer toch afzegt. Dat ze vragen om binnen de 5 dagen te betalen staat helemaal los van de schadevergoeding. Ik begrijp niet goed waarom je dit telkens weer vermeld. Heeft er helemaal niets mee te maken. Betalingsvoorwarden en annulatievoorwaarden staan compleet los van elkaar.

U kan voor de rechtbank proberen argumenteren dat de schadevergoeding onredelijk is. Kans is groot dat deze procedure u meer kost dan de annulatiekost zelf, en de kans dat u in het gelijk gesteld wordt, is zeer onzeker.

Moest ik van u zijn, ik zou in de toekomst de algemene voorwaarden toch lezen voor u tekent en dit een goede les laten zijn. Zeker in het geval van boeken van reizen, hotels, tickets voor evenementen, cursussen, vakanties, etc... zou je de annulatievoorwaarden in detail moeten doornemen! Ik lees ook zelden de algemene voorwaarden als ik een CD of een boek online koop, maar als ik tickets voor een optreden koop, neem ik die algemene voorwaarden toch eens snel door voor ik bestel, hoor... Ik weet bijvoorbeeld ook graag of ik een ticket kan / mag doorgeven aan iemand anders moest ik ziek worden, om maar iets te zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2018 16:42

Herroepingstermijn is voor goederen, gelden dezelfde regels voor diensten die nog niet uitgevoerd zijn? Dat zou toch wel heel vreemd zijn... niet?
Jazeker. De herroepingstermijn begint in dat geval te lopen vanaf het afsluiten van de overeenkomst. Ik zie niet in hoe je dit anders zou regelen? Herroepingstermijn laten ingaan op het moment dat de dienst geleverd wordt? Dat zou nogal moeilijk zijn, niet? Als die stage dan maar een week is, zou je tijdens die stage kosteloos kunnen opzeggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lore1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jan 2018 16:57

Wat ik vooral wil weten is of de voorwaarden wel wettelijk zijn. Je kan op geen enkele manier annuleren zonder 100% kosten... En dat 6 maanden voor uitvoering van de diensten. Dat lijkt me toch erg straf. Bovendien staat er nergens op de site iets over herroepingsrecht, of 14 dagen bedenktijd of zoiets. Ik denk dat die algemene voorwaarden eigenlijk niet helemaal wettelijk zijn...

LeenW
Berichten: 12813

#11 , 03 jan 2018 17:04

Wat ik vooral wil weten is of de voorwaarden wel wettelijk zijn. Je kan op geen enkele manier annuleren zonder 100% kosten... En dat 6 maanden voor uitvoering van de diensten. Dat lijkt me toch erg straf. Bovendien staat er nergens op de site iets over herroepingsrecht, of 14 dagen bedenktijd of zoiets. Ik denk dat die algemene voorwaarden eigenlijk niet helemaal wettelijk zijn...
Waarom zouden die voorwaarden niet wettelijk zijn?

Je zit inderdaad met 1231BW, maar 100% lijkt mij niet automatisch buitensporig.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 jan 2018 17:04

Wat ik vooral wil weten is of de voorwaarden wel wettelijk zijn.
Tuurlijk zijn deze wettelijk. Waarom zou dit niet wettelijk zijn?
Je kan op geen enkele manier annuleren zonder 100% kosten...
Er is ook geen wet die stelt dat je als consument steeds de mogelijkheid moet hebben on te kunnen annuleren zonder 100% kosten te betalen. Er is wel een wet die u recht op een herzieningsperiode geeft, maar die periode is in uw geval verstreken.
En dat 6 maanden voor uitvoering van de diensten. Dat lijkt me toch erg straf.
Tja, dat is uw mening, maar juridisch gezien is uw mening geen wet. Ik heb ooit een loodgieter laten komen voor een klein werkje, en die rekende me ook een stuk meer aan dan ik verwacht had. Tja, mijn eigen schuld, ik had maar op voorhand moeten vragen wat het zou kosten of een offerte laten opmaken. Maar het was wel wettelijk...
Bovendien staat er nergens op de site iets over herroepingsrecht, of 14 dagen bedenktijd of zoiets. Ik denk dat die algemene voorwaarden eigenlijk niet helemaal wettelijk zijn...
Dit herroepingsrecht heeft de consument sowieso. Dit moet dus niet expliciet vermeld worden. Dit maakt de algemene voorwaarden niet onwettelijk.

Maar nogmaals: wij geven hier enkel onze visie op de zaak. Indien u meent toch sterk te staan voor de rechtbank, kan u de organisator van de stage voor de rechtbank dagen en een deel van uw annulatiekosten terugeisen. Of u veel kans maakt, daar heb ik echter mijn tweifels over. Misschien niet het antwoord dat u wenst te horen, maar we kunnen hier moeilijk zeggen: "Die 100% opzeg is schandalig en onwettelijk! Sleep de organisatie voor de rechtbank want u zal bijna zeker deze zaak winnen!" als dit niet strookt met de werkelijkheid, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lore1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jan 2018 17:20

Ik lees bijvoorbeeld online dat herroepingsrecht vermeld moet worden in de algemene voorwaarden. Hier is geen enkele herroepingsrecht vermeld. Dit zou volgens wat ik online lees, mijn herroepingsrecht verlengen met 3 maanden.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 03 jan 2018 22:05

Daar heb je mogelijks een punt.

Staat er echt nergens ook maar iets van verwijzing naar het herroepingsrecht?

Zie informatie van de federale overheid, pagina 5:
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Inf ... 246149.pdf

Dan heb je 12 maanden.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 03 jan 2018 23:20

Ook eens kijken welke rechtbank bevoegd is...
Perfect mogelijk die van de plaats van de cursus als dat andere kant van het land is...

Terug naar “Consumenten Koop”