fout in winkel bij betaling met bankkaart

prof
Topic Starter
Berichten: 3

fout in winkel bij betaling met bankkaart

#1 , 18 feb 2008 20:11

Hallo,

Ik heb het volgende voor:
Een tweetal weken terug koop ik bij Esprit nieuwe kleren. Aan de kassa betaal ik met de bankkaart en ik krijg mijn kasticket dat ik heb betaald, nl 104€.
Vandaag krijg ik telefoon van mijn bank met de mededeling dat Esprit hen heeft gecontacteerd ivm met de betaling van twee weken terug. Blijkbaar heb ik met mijn bankkaart slechts 10,4€ betaald. De winkelierster had het bedrag fout ingetikt voor de betaling via bankcontact. Het kasticket vermeld wel 104€. Tijdens de aankoop heb ik niet op het bedrag gelet op het toestel van bankcontact (ik ben zo'n koper die te weinig controleert) en ook mijn rekeninguitreksels had ik nog niet bekeken. Na controle blijkt er inderdaad slechts 10,4€ van de rekening te zijn gegaan. Mijn bank vraagt mij nu om Esprit te contacteren om dit recht te trekken.
Nu zijn mijn vragen:
- kan Esprit dit geld nog terugvorderen. De kassierster heeft een fout begaan en ik niet.
- Kunnen zij aan mijn gegevens geraken (mag de bank mijn gegevens overmaken)?
- Kan Esprit verdere stappen ondernemen als ik hen niet contacteer?

Het is niet dat ik die 90€ niet kan betalen hoor. Alleen vind ik het onnozel dat ik stappen zou moeten ondernemen om dit recht te trekken terwijl de kassierster een fout heeft begaan.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 18 feb 2008 22:51

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een paar schoenen. De schoenen kostte iets meer dan 109 €, maar heb er met de kaart maar 10,9 € voor betaald. Ik had dit wel snel gezien, maar het kassameisje was een afspraakje aan het maken met haar vriendje. Pech voor haar, maar goed voor mij. Bij mij zijn ze het bedrag niet komen terughalen. Als de kassierster meer oog heeft voor haar vriend dan voor de klanten, dan moeten ze er maar zelf voor opdraaien.

Maar dit is wel geen antwoord op je vraag.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 19 feb 2008 07:01

Die kassierster zal het wel uit haar eigen zak mogen betalen. Haar baas zal er over het algemeen niet voor opdraaien.

Zelf heb ik ooit dergelijke fout aan de hand gehad voor een nog hoger bedrag: 1000 euro afgehaald bij de bank en er werd slechts 100 euro aangerekend. Ik heb dit onmiddellijk rechtgezet toen men mij erop attent maakte. Die persoon aan het loket is ook maar een mens en kan dus fouten maken. Hem/haar daarop afrekenen vond ik niet gewenst.

Reclame

Leeka
Berichten: 33

#4 , 19 feb 2008 10:46

Lijkt mij ook het eerlijkst als je het gewoon nog betaalt eigenlijk. Iedereen kan missen en zij zal er voor moeten opdraaien...

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 19 feb 2008 17:14

Iedereen kan missen, dat is inderdaad zo, maar als je eerst die pietpraat moet aanhoren en als jij als (gejaagde) klant op de 2de plaats komt, dan vind ik dat de kassierster haar consequenties daar maar van moet nemen.

Indien de klant voldoende aandacht kreeg en vriendelijk en welwillend werd behandeld, dan zou ik het kassameisje hier ook op attent maken.

In mijn geval vrees ik er ook voor dat het winkelmeisje voor deze fout zelf moet opdraaien.

Onze kinderen hebben gedurende een 6-tal jaren een vakantiejob gehad in een recreatiecentrum. Het was hard werken. Als ze op het eind van de dag een kastekort hadden in de horeca, dan konden onze kids het tekort zelf bijleggen. Het werd van hun uurloon afgehaald. Hadden de kids een kasoverschot, dan behield het recreatieoord dit kasteveel voor zichzelf.

dieke
Berichten: 1299

#6 , 20 feb 2008 11:41

Mij dunkt dat betreffende kassierster al lang haar 'saus' gekregen zal hebben van haar baas, zonder dat de klant haar ook nog eens extra moet 'bestraffen' door haar geld af te pakken. Net omdat u weet, Creatief, hoe zulke dingen vaak verlopen, vind ik het raar dat u niet dezelfde mening is toegedaan. Maar ja, we leven in een vrij land he :)

Is er verder eigenlijk iemand die hier feiten tegenover kan plaatsen? Is TS verplicht terug te betalen?

JD
Berichten: 41

#7 , 10 mar 2008 15:19

Ik vrees dat u in casu wel kan aangesproken worden om het overige bedrag te betalen. Het gaat hier duidelijk om een fout van de verkoper, maar u had moeten zien dat dit niet klopt (bedrag op betalingsterminal). Het beste zou zijn, denk ik, is het overige bedrag te betalen en niet moeilijk te doen. Het is inderdaad de stomme fout van de kassierster, maar het zou onredelijk zijn haar daar aan te houden. Dat van de bank kan ik niet direct op antwoorden, maar ik denk dat ze gewoon de gegevens uit de computer van Esprit zelf genomen hebben en bij het afsluiten van de dagtotalen deze fout op het spoor zijn gekomen.

Mvg
Dura Lex, Sed Lex

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 12 mar 2008 04:37

JD heeft gelijk. Als Esprit doorzet zal je moeten betalen omdat dit duidelijk een vergissing is.

Beachcomber
Berichten: 572

#9 , 12 mar 2008 10:07

Even de puntjes op de 'i' zetten.

Als een werknemer een fout maakt draait die daar in principe niet voor op. Enkel als het een zware fout of een vaak voorkomende lichte fout te verwijten valt kan dit de aansprakelijkheid van de wrknemer met zich meebrengen.

Alle werknmers, jobstudenten, ... die dus kastekorten moeten bijpassen worden aldus opgelicht.

De kassierster van de Esprit zal dus het tekort niet moeten bijpassen.

Wat etreft de 90 € te kort:

U was overeengekomen om de kleren te kopen voor 104 €. U heeft een verbintenis gelsoten en die moet worden nageleefd. De fout van de kassierster is een dwaling die iedereen kan overkomen. Esprit heeft dus nog recht op de rest van het geld en zal u kunnen dwingen om te betalen indien nodig.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#10 , 12 mar 2008 11:10

Mag ik even de advocaat van de duivel spelen?

Is de OP verplicht om ZELF contact op te nemen met Esprit? Mijn mening is eigenlijk dat het inderdaad een spijtige vergissing is, maar het is wel Esprit die die vergissing heeft gemaakt ... dat ze dan maar zelf naar de OP komen om het geld te vorderen. Waarom zou de OP er extra tijd moeten in steken om die Esprit proberen te contacteren?

En als ik echt kwaadaardig wil zijn ... kan Esprit eigenlijk wel bewijzen dat er voor zoveel geld aan kleren zijn meegenomen? Bestaat er een relatie tussen kastickets en bancontactbewijsjes door bv. een gemeenschappelijke code? OP kan al lang zijn originele kasticket "kwijt" zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de afloop ... want een collega vertelde me gisteren een gelijkaardig verhaal ... 4,4 euro aangerekend i.p.v. 44 en ze had het ook niet gezien omdat ze haar leesbril niet ophad toen ze de code intikte op de terminal.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Beachcomber
Berichten: 572

#11 , 12 mar 2008 12:14

U heeft gelijk, Esprit zal zelf de nodige stappen moeten ondernemen en bewijzen dat er effectief voor 104 € kleren zijn meegenomen. Evenwel zal dat niet al te moeilijk zijn, de barcodes worden meestal gescand, zodat er zogoed als zeker bewijs van die aankoop gelinkt aan die betaling van 10,4€

Terug naar “Consumenten Koop”