verkoopsovereenkomst auto

prospere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verkoopsovereenkomst auto

#1 , 07 dec 2017 19:38

Hallo,

Ik ben bezig met het proces een 2dehands wagen te kopen van een particulier in het buitenland.

Sowieso wil ik een verkoopovereenkomst opstellen met enkele basis gegevens van de wagen etc maar nu vroeg ik mij af of het eigenlijk verplicht is een adres op de verkoopovereenkomst te vermelden?

Mijn idee was gewoon de volledige naam, paspoort nummer en land te vermelden ...

Aangezien het over 2 particulieren gaat die elk in een ander land wonen, lijkt het me niet interessant een adres te vermelden? Tenzij de douane hier anders over denkt ...

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2017 19:50

Tussen twee particulieren heeft het geen enkele zin verkoopovereenkomsten op te stelen, want die zijn toch totaal nietig, geen garantie etc..

Enkel zorgen dat je hem hier kan inschrijven !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 08 dec 2017 06:49

Tussen twee particulieren heeft het geen enkele zin verkoopovereenkomsten op te stelen, want die zijn toch totaal nietig, geen garantie etc..
Hoezo ? Het is toch op zijn minst een bewijs dat je het voertuig rechtmatig verkregen hebt ? En hoeveel je ervoor betaald hebt. Aangezien de koop in het buitenland gebeurt zou ik zeker een verkoopsovereenkomst opstellen met adresgegevens van beide partijen, betaald bedrag, en chassisnummer en kilometerstand van de auto. Kwaad kan het niet, en het kan maar helpen bij geschillen (of beschuldiging van diefstal, heling,...)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 08 dec 2017 08:53

Je moet bij de Belgische douane wel degelijk een aankoopbewijs kunnen voorleggen evenals de originele buitenlandse inschrijvingspapieren. Koop géén buitenlandse auto zonder het originele kentekenbewijs (inschrijvingsdocument) want dan krijg je'm in géén honderd jaar in België ingeschreven. Importeren van een auto uit de Europese Unie is een makkie.

prospere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2017 09:06

Hallo,

Bedankt al voor de antwoorden.

De auto komt uit een niet EU land maar alle papieren zijn wel aanwezig.

De reden dat ik ook géén adres zou vermelden is ook gewoon omdat de verkoper in die maanden dat we in onderhandeling zijn, al enkele keren is verhuisd vanwege werk...Wat wil zeggen, als de wagen een maand later van het schip geladen wordt dat hij mogelijks al opnieuw verhuisd is en het adres op de verkoopovereenkomst geen enkele waarde heeft ...

Begrijp me niet verkeerd, ik ken zijn situatie een beetje en krijg wel de indruk dat deze me niet wil oplichten ofzo, hij toont als betrouwbaar persoon schrijf ik hier uit ondervinding.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 dec 2017 09:31

Zou toch heel voorzichtig zijn, zij die betrouwbaar lijken zijn het meest gevaarlijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 08 dec 2017 12:59

Ben je de auto al ter plaatse gaan bekijken ? Als je al maanden onderhandelt dan zou het een (zeldzame) waardevolle auto (of oldtimer) moeten zijn. Als je verzoek tot bezoek ter plaatse afgewimpeld wordt dan weet je al zeker hoe laat het is ...

Terug naar “Consumenten Koop”