Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
vanbeda
Topic Starter
Berichten: 19

energiecontract afgesloten zonder enige waarschuwing

#1 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 12:05)

Goeiemorgen,

Ik kreeg enkele dagen geleden een terugbetaling op mijn rekening van mijn energieleverancier. Dat vond ik vreemd, dus ben op mijn account gaan kijken en daar bleek dat mijn energiecontract (elektriciteit en gas) afgesloten is. Ik heb hierover geen enkel bericht gekregen en val dus uit de lucht. Ik heb geen stopzetting aangevraagd en ook geen overstap naar een andere leverancier. Alle voorschotten zijn steeds netjes betaald met domiciliëring.
Gisteren een mail gestuurd om te vragen wat er aan de hand is en krijg vandaag het antwoord dat mijn vraag doorgestuurd is naar de bevoegde dienst en dat ik binnen enkele WEKEN een antwoord krijg.
Dit kan toch niet zomaar?
Wat gebeurt er nu met de energie die ik ondertussen verbruik (want meters zijn niet afgesloten - enkel het contract) en die dus buiten enig contract valt?

Mvg,
Darja

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#2 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 12:31)

Wie heeft de meterstanden doorgegeven om die eindafrekening te kunnen opmaken?
Wat u intussen verbruikt zal aangerekend worden met terugwerkende kracht door uw nieuwe leverancier eens uw nieuw contract afgesloten is of
uw huidig gereactiveerd.
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

vanbeda
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 12:52)

Meterstanden werden niet doorgegeven. Op eindafrekening staat "meterstand geschat door opnamebedrijf"

Reclame

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#4 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 12:56)

Was het geen gewone jaarlijkse afrekening?
Bij beëindigen contract of overgang naar andere leverancier wordt er voorafgaandelijk altijd een meterstand gevraagd.
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

vanbeda
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 12:59)

Nee, hoor, contract niet meer actief en slotafrekening gekregen

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#6 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:02)

Hun antwoord afwachten......
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

Franciscus
Berichten: 31624

#7 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:08)

Paar weken ... zou toch eens aandringen op wat vlugger ..morgen dus.
Enkele weken laten wachten ...men moet toch direct kunnen kijken in systeem wat er met uw dossier aan de hand is?

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#8 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:12)

TS je bent toch niet verhuisd? Of is er iets anders in uw situatie gewijzigd?
Lopende contracten zeggen zichzelf niet op
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

Sianna
Berichten: 121

#9 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:17)

Bellen, dan heb je sneller antwoord. Hetgene u nu verbruikt zal u door Eandis/Infrax/... oftewel de verantwoordelijke netbeheerder aangerekend worden. Die hun tarieven liggen een stuk hoger. Best dus zo snel mogelijk uw energieleverancier opbellen om te vragen hoe of wat, en indien geen snel antwoord, direct een contract afsluiten met een andere energieleverancier! Ik zou dit zeker niet op zijn beloop laten.

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#10 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:21)

Sianna schreef:Bellen, dan heb je sneller antwoord. Hetgene u nu verbruikt zal u door Eandis/Infrax/... oftewel de verantwoordelijke netbeheerder aangerekend worden. Die hun tarieven liggen een stuk hoger. Best dus zo snel mogelijk uw energieleverancier opbellen om te vragen hoe of wat, en indien geen snel antwoord, direct een contract afsluiten met een andere energieleverancier! Ik zou dit zeker niet op zijn beloop laten.


Dat klopt niet. Men heeft verschillende maanden respijt om een leverancier te zoeken.
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

Sianna
Berichten: 121

#11 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:21)

Heb het nochtans vorig jaar voorgehad. Al hetgeen dat ik verbruikte tussen twee energieleveranciers, heb ik aan de netbeheerder moeten betalen.

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#12 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:29)

Sianna schreef:Heb het nochtans vorig jaar voorgehad. Al hetgeen dat ik verbruikte tussen twee energieleveranciers, heb ik aan de netbeheerder moeten betalen.



"Als u een gezin bent (huishoudelijke klant = contract op privénaam voor een woning waar u gedomicilieerd bent) en uw leverancier zegt het contract op moet hij u 2 maanden de tijd geven om een nieuwe leverancier te zoeken."
zie: http://www.vreg.be/nl/wanneer-een-energ ... stopzetten
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

vanbeda
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 13:40)

Ik ben niet verhuisd - niks veranderd... Vind een paar weken wachten ook extreem. Heb geprobeerd om te bellen maar 2 uur in de wacht gehangen en dat met een 078 nummer... dan opnieuw gehoord dat ze zien dat de vraag doorgegeven is en ik gecontacteerd zal worden :-) Ze hebben er "dringend" bijgezet in het dossier :-) Maar niemand weet dus wat er gebeurd is eigenlijk...
Het is een fout van de leverancier - kan ik dan die eventuele hogere kosten van netbeheerder niet gewoon op hen verhalen?
Ik vind het ergste gewoon dat ik hier door stom toeval achter moet komen - niks communicatie ontvangen

asperger
Berichten: 4835
Juridisch actief: Nee
Locatie: Sint-Martens-Latem

#14 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 14:24)

vanbeda schreef:Ik ben niet verhuisd - niks veranderd... Vind een paar weken wachten ook extreem. Heb geprobeerd om te bellen maar 2 uur in de wacht gehangen en dat met een 078 nummer... dan opnieuw gehoord dat ze zien dat de vraag doorgegeven is en ik gecontacteerd zal worden :-) Ze hebben er "dringend" bijgezet in het dossier :-) Maar niemand weet dus wat er gebeurd is eigenlijk...
Het is een fout van de leverancier - kan ik dan die eventuele hogere kosten van netbeheerder niet gewoon op hen verhalen?
Ik vind het ergste gewoon dat ik hier door stom toeval achter moet komen - niks communicatie ontvangen

Zucht zucht. U gaat geen hogere kosten hebben. Herlees mij vorige reactie.
Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

vanbeda
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 9 maand 2 weken geleden (06 dec 2017 17:49)

Antwoord gekregen:

Uw contract werd inderdaad door een andere leverancier stopgezet. We
hebben daarvoor een procedure in gang gezet om uit te zoeken wie deze
leverancier is. Dit kan maximum 6 weken duren. We kunnen begrijpen dat
dit heel vervelend is. Maar mogen we u geruststellen dat we er mee
bezig zijn? Van zodra we meer informatie hebben, gaan we u zeker
contacteren. Alvast bedankt voor uw begrip.


Ben benieuwd wie mijn leverancier dan is nu :shock:

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Heb je nog bijkomende vragen? Kijk even op Jureca.be voor snel & betaalbaar juridisch advies!

Terug naar “Consumenten Koop”