Afzien van een aankoop na aankoop game console

Zizza
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afzien van een aankoop na aankoop game console

#1 , 22 nov 2017 07:55

Kan ik afzien van een aankoop na aankoop van een game console als de reden hiervoor het volgende is?

Ik kocht een Xbox One S console aan op vrijdag 17/11 voor de prijs van 229 EUR (stond in promotie). Voordien stond deze aan de gewoonlijke prijs van 279 EUR.
Nu echter deze maandagochtend zag ik enkele promoties verschijnen op verschillende websites, die deze zelfde console aanbieden aan 179 EUR.

Na een mailtje naar Dreamland om te vragen of ze mij konden compenseren voor het verschil van 50 EUR (de console staat nu ook aan 179 EUR bij Dreamland) zeiden ze mij dat ze dit niet konden doen. Op het moment van de promotie (229 EUR) stond deze console nergens te koop aan 179 EUR.
Dat kan misschien waar zijn, maar tussen de dag van de aankoop en de dag dat de prijs daalde, zitten welgeteld 2 dagen. Ik voel me dus in 't zak gezet als klant.

Volgens Dreamland.be (https://www.dreamland.be/e/nl/dl/faq-dr ... etourneren) heb ik 14 dagen retourneer-recht maar is dit wel een geldige reden?

Ik belde ook reeds met de hoofdzetel en legde mijn verhaal daar uit en vroeg aan de medewerker of hij dit een geldige reden vond. Hij zei dat ze wellicht een commerciële geste zouden doen. Hij wist er eerlijk gezegd niet veel van, klonk vrij nieuw en aarzelend. Toch vraag ik me af of ze hiervoor moeilijk gaan doen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 22 nov 2017 09:03

hebt u de console online aangekocht? indien ja kan u zonder reden uw herroepingsrecht gebruiken en de console terugsturen met volledige compensatie.

Als u deze echter in een fysieke winkel gekocht hebt, geldt het herroepingsrecht niet. dan zal het inderdaad afhangen of de winkel een commerciële geste wil doen of niet

PS: Gelieve de winkelnaam uit u post te verwijderen ilv forumregels.

Zizza
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2017 07:46

hebt u de console online aangekocht? indien ja kan u zonder reden uw herroepingsrecht gebruiken en de console terugsturen met volledige compensatie.

Als u deze echter in een fysieke winkel gekocht hebt, geldt het herroepingsrecht niet. dan zal het inderdaad afhangen of de winkel een commerciële geste wil doen of niet

PS: Gelieve de winkelnaam uit u post te verwijderen ilv forumregels.
De console werd online gereserveerd, die ik uiteindelijk tóch nog in de winkel moest oppikken en betalen dus ik weet niet welke regel hier nu van toepassing is.

Sorry, ik kan het bericht blijkbaar niet meer editen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 23 nov 2017 13:46

Als u online hebt besteld, maar zelf hebt afgehaald, dan is de wetgeving voor verkoop op afstand van toepassing.

Laat de verkoper gewoon weten dat u beroep zult doen op dit recht als ze u niet tegemoetkomen.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 23 nov 2017 15:58

Als u online hebt besteld, maar zelf hebt afgehaald, dan is de wetgeving voor verkoop op afstand van toepassing.

Laat de verkoper gewoon weten dat u beroep zult doen op dit recht als ze u niet tegemoetkomen.
Enkel maar als je online (gedeeltelijk) heb betaald.
Als je 100% in de winkel betaalt, is dit recht niet van toepassing.
Je hebt immers de kans gehad om de aankoop te weigeren nadat je het product geïnspecteerd hebt.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 24 nov 2017 10:37

Waar staat die uitzondering beschreven, als ik vragen mag?
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 24 nov 2017 12:52

Het is enkel online besproken en diende afgehaald te worden in de winkel, dit is geen online aankoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 24 nov 2017 13:04

De koop is op afstand gesloten. Of dat nu geleverd of afgehaald wordt maakt geen enkel verschil.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 24 nov 2017 22:50

De koop is op afstand gesloten. Of dat nu geleverd of afgehaald wordt maakt geen enkel verschil.
Maakt inderdaad niet uit.
De plaats waar je het betaald, maakt wel uit.
Zoals gezegd: bij betaling in de winkel, doe je een "offline" aankoop, en heb je nog steeds de kans de aankoop te weigeren.

Maar goed, in geval van TS, is er online geen aankoop gebeurd.
Enkel maar de service van reservatie gedurende 14 dagen is aangeboden.
Als TS na de periode van 14 dagen de aankoop niet zou uitgevoerd hebben, zou het toestel gewoon terug in de vrije stock van die winkel komen.
Als hij wel naar de winkel geweest is (wat hier gebeurd is), ligt je reservatie klaar in een speciale rij van de winkel (soms ook in het magazijn, waarbij je het moet vragen), en kun je het toestel eerst vastnemen, in je fysieke winkelmand leggen, en afrekenen samen met je andere aankopen. Je kan dan ook kiezen om de aankoop niet te doen, en het toestel terug te leggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 nov 2017 08:05

Dit is terug zo iets als een discussie geval, is er herroeping recht of is er geen ?

TS schreef
De console werd online gereserveerd, die ik uiteindelijk tóch nog in de winkel moest oppikken en betalen dus ik weet niet welke regel hier nu van toepassing is

.
Ik weet niet of er hier veel discussie erover kan zijn.

Maar deze reservatie is gedaan op vrijdag en is op maandag wanneer de prijs zakte nog niet afgehaald, en ik den k dat daar het schoentje wringt , de eigenlijke verkoop is er maar na de prijs daling !
Of is er een verkoop bij het reserveren ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”